• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fördröja en ev. stöld

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
hur tänker ni ang. att fördröja en ev. stöld så mycket det går med t.ex. rattstång, spärra pedaler, rörelselås på fälgar, OBD-blockerare osv.? Tänker ju längre tid det kan tänkas ta för tjuven desto mindre attraktivt är det att försöka själv HB. AL-KO har en svindyr sak, Prosafe som angörs på fälgen, men finns ju en uppsjö att välja på.

Vad, om något, använder ni?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, lite som du skriver så beror det på om man vill visa för tjuven att här syns tydligt så mycket besvär att det blir jättebesvärligt att ens försöka, och då förhoppningsvis få ha bilen ifred helt. Även larm som hörs kan ju till viss del avskräcka.

Sedan finns ju steget som kan vara mycket enklare, att helt enkelt kapa en kabel som bilen inte funkar utan och sätta en dold strömbrytare till den funktionen. Har väl blivit lite besvärligare med nyare bilar, men har nog ändå funkat bra genom åren. Nackdelen är väl att bilen kan vara sabbad men står kvar, vilket ju både är bra men ställer ju ofta till annat strul, men ändå bättre än att allt är försvunnet.
En dekal som talar om stöldskyddad hjälper nog tyvärr inte för det förekommer nog ofta utan något verkligt hinder på bilen, så skadorna finns troligen även med dekal men bilen står kvar.
Rattkrycka syns ju tydligt men måste vara någon som verkligen funkar. Även om den är kraftig och bra så skall den inte kunna plockas bort om man klipper av ratten på ett ställe så man kan bända upp en liten glipa......

En Cane Corso inne i bilen kan vara det bästa för att helt undvika stöldförsök. men dyra i mat och underhåll :confused:.
Cane Corso.JPG

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man har stödben och dom är nedsänkta lär det fördröja en stöld.
Speciellt om man tagit med sig fjärren och kopplat ur/tagit bort en eventuell fast installerad manöverpanel.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Om man har stödben och dom är nedsänkta lär det fördröja en stöld.
Speciellt om man tagit med sig fjärren och kopplat ur/tagit bort en eventuell fast installerad manöverpanel.
Startar du bilen och/eller lossar handbromsen går stödbenen in ända, men det kanske gör att man väljer en bil utan stödben nere.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
För dom som inte talar tyska

Thitronics möter SHR​

Så att du kan njuta av din semester ännu mer avslappnat, med en extra styrenhet från SHR, kommunicerar Thitronik larmsystem och SHR automatiska nivåsystem med varandra.
Om ett larm utlöses fälls lyftstöden ut, efter mindre än 15 sekunder är stödbenen i kontakt med marken, vilket hindrar dem från att röra sig bort.
Din husbil blir säkrare med båda systemen än med något annat stöldskydd.
På så sätt ger vi dig inte bara stöd, utan också mer säkerhet mot fordonsstöld.
Läs mer på info@shr-hydraulik.de eller få personlig rådgivning.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Jag hittade en gammal megaclub rattkrycka i mitt källarförråd för ett par år sedan.DSC_1629~2.JPG
Den får duga och inte för jag önskar någon annan att bli bestulen, men troligtvis väljer tjuven en nyare bil.

Larmen jag haft på tidigare bilar, har gett mer besvär än nytta.
Jag är också glad för att jag inte har automatisk låsning med fjärrkontroll och har också Abus extralås på förar och bodelsdörr.
Och försöker välja natt parkering där det känns bra och aldrig värdesaker framme på natten.
Låser förardörren under tankning.
Det är några saker att tänka på
men en tjuv låser man aldrig ute.
Han kommer när man minst anar.

Krister

Men

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag hittade en gammal megaclub rattkrycka i mitt källarförråd för ett par år sedan.

Bara för info, som jag skrev i inlägg #4. Om de jättegärna vill ha bilen med en sådan typ av krycka så klipper de rackarna av ratten på ett ställe så går det att få en glipa och ta bort kryckan, men med en skapligt fungerande ratt kvar ändå.
En krycka skall helst ha "klor" som greppar runt en ratteker på något sätt så man inte kan klippa av något så kryckan lossar.
Men som sagt, något som gör det besvärligt i förhållande till bilen bredvid kan hjälpa långt.

Sedan är ju de för...... påhitten med batteridrivna vinkelslipar ett otyg i fel händer.

M.v.h. JANKRO.

Toppen