• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelar resp. nackdelar med SR-teknik vs MPP

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Vad finns det för fördelar förutom priset att köpa en Votronic Solar Charging Controller SR 330 Duo Digital istället för en Votronic Solar Charging Controller MPP 350 Duo Digital? Bägge klarar av 320W solceller som jag skall ha.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ofta är det platsen på taket som begränsar hur stora solpaneler man kan ha. Att då inte utnyttja panelerna fullt ut känns knasigt. Mppt laddare trodde jag var standard idag och den gamla sorten helt utkonkurrerad. Hur stor prisskillnad är det? Söker du lägsta pris så leta ebay.de
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Ofta är det platsen på taket som begränsar hur stora solpaneler man kan ha. Att då inte utnyttja panelerna fullt ut känns knasigt. Mppt laddare trodde jag var standard idag och den gamla sorten helt utkonkurrerad. Hur stor prisskillnad är det? Söker du lägsta pris så leta ebay.de
Inga stora pengar, så ditt svar känns som att jag köper MPP. Det var den sortens svar jag behövde. Tack!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
MPP (Maximum Power Point tracking) är minst 10% effektivare då den anpassar laddningen bättre till batteriet än SR som är PWM-reglerad (pulsvidd modulerad) och är därmed inte så känslig för spänningsfall mm.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sr regulator fungerar så att den hackar upp strömmen som kommer in i olika långa pulser av ström, den spänning som en solpanel ger under full sol i rätt läge är mycket högre än vad batteriet kan ta emot och man skulle ju kunna tänka sej att sänka den med ett motstånd och sen minska motståndet vid molnigt. Genom att hacka upp strömmen i små portioner så slipper man problemet med värme frånslagen ingen ström alls ingen värme tillslagen helt full ström och bara en litet spänningsfall och bara liten förlust i form av värme.
Men man tappar ju en del. Fördelen är priset en enkel teknik sitter ju i nästan alla borrmaskiner osv.
Så vad regulatorn egentligen gör är att skydda batteriet från överladdning och inte mycket mer. När man hade likströmgeneratorer i bilarna hade man ett par reläer som skötte till och frånslag men de var inte så exakta och kontakterna brändes sönder.
Måste erkänna att jag kan inte så väldigt mycket om hur MPPT regulatorer fungerar och en del av det låter som reklamsvammel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bengt du er inne på noe i siste mening :D Fra skøy til alvor, MPPT er om en forenkler det hele litt en switch mode spennings regulator som teoretisk skal klare å ivareta effekt ved omformingen av spenning. Noen av disse klarer og å løfte spenningen noe, mens andre klarer kun å redusere spenning. Enkelte av disse igjen er i praksis glorifiserte PWM regulatorer, om en måler spenning og strøm (V og A) både inn og ut så skal en effektiv MPPT gi nesten samme resultat når en regner om til Watt - forskjellen er forbruket i selve regulatoren. En PWM gir omtrent samme verdi i Ampere på begge sider.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag misstänkte att det fanns en switchad spänningsomvandlare när spänningen är låg från panelen, har även hört ideer om att seriekoppla två solpaneler och det borde fungera vid ingen sol men annars är det nog risk att skada något.
Blev lite avskräckt från en youtube testning av MPPT regulator som man skuvade isär fanns ingen av de komponenter som borde finnas -så en förklädd SR regulator.
Jo man kan inte få något av ingenting gratis ost finns bara i råttfällan. Det jag funderat på är en liten enkel vindgenerator det finns idag billiga hjul med trefasmotorer i elscootrar de är gjorda för lågvarv så kan man skruva dit ett fläkthjul enkelt och dra de trekablarna till en trefaslikriktare och få lite ström borde kunna gå att montera på ett cykelställ.
Eftersom de är gjorda för 36v så borde det inte behövas särkilt högt varv för att få 14v.
Alla effektvärden från en solpanel utgår från den maxspänning och ström de kan leverera men ett batteri kan inte klara 19v så jag brukar räkna på 14v. har man en 100w solpanel får man inte ut mycket mer än hälften med tanke på vinkeln mot solen och förluster.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Använder denna fungerar bra,du kan koppla mot telefon och få all data.
SmartSolar MPPT 75/10, 75/15, 100/15 & 100/20 - Victron Energy
Nja, denna modell skulle jag inte rekommendera då den inte har bluetooth.

Däremot finns det som heter bluesolar och den har bluetooth inbyggt.
BlueSolar MPPT 75/10, 75/15 & 100/15 (12/ 24 Volt + belastningsutgång) - Victron Energy

MPPT ska man absolut ha och man bör seriekoppla sina celler om man har flera med samma effekt.

Tänkvärt också att gärna ha en löstagbar solcell som man kan rikta mot solen om man använder mycket el då man tappar enormt mycket effekt när dom ligger på taket om nu inte man befinner sig någonstans där solen står jättehögt.

Tex denna portabla!
SOLCELL SOLARMARE VIKBAR ULTRA 150W MED STÖDBEN
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Nja, denna modell skulle jag inte rekommendera då den inte har bluetooth.

Däremot finns det som heter bluesolar och den har bluetooth inbyggt.
BlueSolar MPPT 75/10, 75/15 & 100/15 (12/ 24 Volt + belastningsutgång) - Victron Energy

MPPT ska man absolut ha och man bör seriekoppla sina celler om man har flera med samma effekt.

Tänkvärt också att gärna ha en löstagbar solcell som man kan rikta mot solen om man använder mycket el då man tappar enormt mycket effekt när dom ligger på taket om nu inte man befinner sig någonstans där solen står jättehögt.

Tex denna portabla!
SOLCELL SOLARMARE VIKBAR ULTRA 150W MED STÖDBEN


Läser man i de datablad som finns till respektive produkt , Bluesolar å Smartsolar så är det Smartsolar som har inbyggd Bluetooth.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Läser man i de datablad som finns till respektive produkt , Bluesolar å Smartsolar så är det Smartsolar som har inbyggd Bluetooth.
Så var det, TACK deras namn är tokröriga tycker jag:)


Kort om MPPT, man kan enkelt se MPPT regulator som en "transformator" dvs den gör om en spänning till en annan med små förluster, medans PWV inte "nyttjar" ev överspänning(spånning som är högre äv batteriets laddspänning) från solcellen dvs den kan jämföras lite som ett motstånd som tar bort överspänningen utan att nyttja den.

MPPT lite längre, om solcellen ger 100volt och 1A så motsvarar det 100watt, dessa 100 watt är bra att ha men man vill inte ha 100 volt till batteriet.

Så då gör transformatorn om dessa 100 volt till vad batteriet vill ha när det är 75% laddat, dvs 14 volt vilket betyder att 100watt / 14 volt => 7A.
MEN när batteriet är tomt dvs har bara 11 volt i sig då blir det lite mer spännande, 100watt / 11 volt => 9A

dvs den kan "trolla" fram olika A allt beroende på vilken spänning batteriet vill ha.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men jag menade denna som du nämner, den är ju på 1kW, var får man tag på den?

"MPPT lite längre, om solcellen ger 100volt och 10A så motsvarar det 100watt, dessa 100 watt är bra att ha men man vill inte ha 100 volt till batteriet."
 
Toppen