• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fördelar/nackdelar med Pb2-registrering?

Ove & Malin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
8385
Medlemskap
2024
Hej Alla Husbilsägare!
Har en fråga ang att höja totalvikten till 4000kg mot i dag 3500kg.Bilen är en Fiat ducato hymer helintergrerad,var av i dag jag kör med överlass inkl. det man behöver ha med sig på sem. Har försökt att banta bort saker men har fortfarande övervikt (över 3500kg), tänker på böterna och vill vara laglydig.

Nu har jag fått klart med al-ko och intyg är på väg till mig för att göra ett nytt reg bevis, best tid på bilprovningen i november för detta men, gör jag bort mig om jag regar den som Pb2 eller ska jag se till att den fortfarande är lätt lastbil (husbil). Tele samtal med transportstyrelsen i dag 5/9 där tjänstemannen föreslog att jag skulle rega den som Pb2, vilket jag är osäker på. Ryktas bla.att försäkringen samt att åka på utländska vägar blir dyrare mm.

Själv har jag full behörighet på kk och yrkeschafför. men min sambo kör däremot på b-kort före -96. vilsen i denna fråga.

MVH

Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Fördelar/nackdelar med BK2-registrering?

Antar att du menar Pb2, inte BK2...

Sedan 1 maj 2006 skall alla husbilar registreras som Pb2.

Under det första året med den nya regeln gjordes en del misstag (främst när det gällde privatimporterade husbilar) på vissa bilprovningsstationer, men det är historia nu.

Chansen att få behålla lastbilsklassning på husbilen är således mycket liten. Skulle du lyckas med det, kommer den att klassas som tung lastbil, eftersom du ju vill ha en totalvikt som överstiger 3,5 ton, vilket betyder att din sambo inte kommer att få köra den.

Toppen