• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fördelar nackdelar med högre vikt

F

F.d. 24290

Guest
Hej,

Jag undrar vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med att väga upp bilen från 3500kg till 3850kg.

Kommer det finnas vägar i Sverige som jag inte får åka på, annat som blir problem? Vi tänkte åka till Italien nästa år, vad kan bli problem där!

Jag tycker att bilens lastkapacitet om man behåller den på 3500kg är under all kritik. 400 kg enligt papper och efter vad jag läst här så är det förmodligen 300 eller max 350 i verkligheten.

Jag såg på stora bälts bron att det kostade 700:- enkel resa istället för 400:- om bilen vägde över 3500kg det är ju en nackdel.

F

F.d. 418

Guest
Sv: Fördelar nackdelar med högre vikt

För mig var beslutet väldans enkelt: Jag vill köra lagligt och inte med mellan 100 och 200kg överlast som bl a bilens fjädring inte är anpassad för. Med bytta torsionsstavar klarar bilen 4000kg och jag har lite marginal även när den är fullastad. Så är det. Hälsn/AndersW

F

F.d. 8036

Guest

Samma här, vill inte åka på överlast och hålla på och räkna varenda kilo man tar med sig. Och det är väl en sak när man är hemma i Sverige där man väl kan få hjälp av släkt och vänner att komma och ta hand om last och hustru, det är betydligt värre när man står nere i Sydtyskland t.ex.

Risken är kanske liten men den finns och det är ett helsicke kan säkert dom intyga som råkar ut för det.

Så jag har också bytt torsionsfjädrar och vägt upp bilen från 3500 kg till 4000 kg. Det känns riktigt bra måste jag säga.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Fördelarna är ju ganska uppenbara, man kör ju med ständig övervikt...
Till nackdelarna hör att om man köper ny vagn så blir det inte tre friår till första besiktning, utan det är besiktning varje år (som dessutom är mycket dyrare). Det är också högre vägavgifter på motorvägar utomlands och i Österrike tex måste man köpa "dosa" och sätta in pengar på kontot i förväg för att få köra på motorväg.

Om man inte har C-kort undrar jag lite vad som händer utomlands i tex Tyskland. I Sverige får man ju köra PB2 på B-kort taget före -95, men vad gäller i andra länder?

F

F.d. 8036

Guest

Att det blir dyrare stämmer inte.

Reggar man om bilen så blir det en personbil och då kostar besiktningen 300 kronor istället för 480 kronor för en lätt lastbil.

Därtill kommer 80 kronor på bägge priserna för den fasta gasinstallationen.

F

F.d. 24290

Guest

Hmm min bil är från 2008 och klarar vikten 3850kg direkt från fabrik, och var reggad som pb2 direkt. Är det fortfarande att den måste besiktigas varje år?

Och hur fungerar det om man får besiktningstermin mitt i vintern om man har den avställd för att man inte vill sätta på vinterdäck bland annat?

F

F.d. 418

Guest

Ja, NLundberg, alla fordon med en totalvikt högre än 3500 skall kontrollbesiktigas var 12:e månad och det gäller även första gången efter nyinköpet. Jag har ingen besiktningstermin på min utan det rullar på i strikta tolvmånadersintervaller, räknat från senaste besiktningen. Du kan alltså själv styra i vilken månad du vill hamna. Hälsn/AndersW

F

F.d. 11014

Guest

Är det någon som vet vad kostnaden är för husbil 3800kg på kontinenten?
var kan man få svar?

F

F.d. 50069

Guest

Att det blir dyrare stämmer inte.

Reggar man om bilen så blir det en personbil och då kostar besiktningen 300 kronor istället för 480 kronor för en lätt lastbil.

Därtill kommer 80 kronor på bägge priserna för den fasta gasinstallationen.

Hmm, vi skall besikta våran PB klas 2 (3850kg totallvikt) med årsmodell 11 nu i maj och det kostar 480kr.

Anders

Martin Svensson

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
9100
Medlemskap
2025

Hej

Nackdelar:
  • Att det kan vara svårt att övertyga utländska Poliser om att man får köra bilen med B-kort.
  • Att hastigheten begränsas till 80 km/ h utomlands (motorväg 100 km/h) olika för olika länder.
  • Att man behåller körkortet och inte blir av med det för fort körning, överlast eller liknande för då är det ju inte gilltigt för att köra bilar med vikter över 3500 kg.
  • Bilar över 3500 kg skall besiktigas varje år?
  • Dyrare avgifter på färjor / broar / motorvägar.
Fördelar:
  • Fördelen är ju att man slipper överlast och inte behöver riskera att böta och lasta ur bilen längs vägen.
Mvh
Martin

Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Tror det er like mange med overlast på biler over 3,5t, som de under... Er mange av de store bilene som også sliter med nyttelasten.

En stor bakdel angående husbiler over 3,5t må åpenbart være at iflg forumet her så velger mange å kjøre på kryss og tvers i Østerrike en hel dag for å unngå en 1000 lapp i GoBox for å passere Alpene på en rimelig kort tid.

F

F.d. 25023

Guest

Flera nackdelar:

- parkering starkt begränsad i Tyska städer med bil/hb över 3,5t
- måste ha varningslampor att ställa på vägen vid stopp på natten i Tyskl.
- flera vägar/ städer / platser förbjudna för över 3,5 t i Europa, även i Danmark
Ser ut att man snart vill tvinga dem till betalvägar speciellt i Frankrike
- bränsleförbrukningen osv
- vägavgifterna t.ex i Österrike, Schweitz
- osv, osv! Blir mer och mer begränsningar varje år ser vi!

Hälsning
Jyrki

F

F.d. 53078

Guest

Bara ni inte gör som "någon" som visar det gamla 3500Kg regestreringsbeviset när det skall betalas avgift.

F

F.d. 29809

Guest

Visst finns högre kostnader för vissa saker som besiktning, men de färjor och broar jag åkt med/på har kostnaden styrts av längd och inte vikt. Har man en äldre bil är det besiktning varje år oavsett vikt. En klar fördel är skatten som i mitt fall ligger på 2232 kr per år (reg som tung lastbil) Jag har inte haft några nackdelar av vikten (4,5 ton) hittills, jag har kunnat åka var jag vill och inte hindrats av vikten vare sig i Tyskland eller Frankrike. Kanske har jag haft tur?

F

F.d. 25023

Guest

Över 3,5t reglerna i Tyskland fanns i en Promobil-tidning och väg- & stadsbegränsningarna syns i trafikskyltarna såsom hastighetsbegränsningarna.

Dessa syns mer och mer lite överallt i Europa, inte i Sverige än.

Jyrki

F

F.d. 29809

Guest

Huga, jag tror nog inte de kan begränsa var man får åka allt för kraftigt, även tyskar behöver väl mat och andra varor som ofta transporteras i tyngre fordon.

Men man vet aldrig, blir det så får man väl sälja husbilen, är man som vi fem personer + hund lär man aldrig klara sig på 3,5 ton.:wideeyed:

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Naturligtvis är vi människor beredda att "till döds försvara just vår egen uppfattning/sits(?)" så är det oftast när "man sitter med yttre låsningar" (som ex 3.500kg). Följande är i alla fall vår upplevda syn på olika företeelser i samband med husbilsvikter. Både jag med C- och hustrun med ett äldre B-kort kör av säkerhetsskäl blandat, oftast jag pga av ibland märkliga orsaker/åsikter ... ;

1) Besiktning varje år; gäller bara i början, så länge bilarna är nogorlunda nya, sedan varje år lika för alla!
2) Besiktningskostnad 300:-, dvs lika för alla personreg bilar!
3) Dyrare avg på färja inte alltid, ex inte på Stena L Gbg-Kiel, oftast dock bara 5-10% högre avgift men det har inte med vikten utan med fordonets längd att göra!
4) Utländska poliser, har inte uppfattat några problem alls, de verkar både pålästa och praktiska gentemot utlänningar som t.ex oss svenskar!
6) Betr försäkring, vet på rak arm inget försäkringsbolag som gör skillad på premierna för husbilar över eller under 3.500kg!
7) Betr Österrike med GPS'en undviker man enkelt alla betalvägar och övriga farbara vägar är jättefina och utgör inga större omvägar!
Vad gäller Tjeckien blir det lite värre med över 3.500kg och spec med boggi (negativt undantag)!
8) Spärrade vägar/gator/broar för bilar över 3.500kg finns men det är mer undantagsvis och problemet ska inte överdrivas!

Sammanfattningsvis prioriterar vi att få med allt och alla som vi vill ha med, dvs omge oss med prylar som vi lagligt vill och utan prut kan medföra för vår trivsels skull (drivmedel, vatten och mm)! Dessa önskade förutsättningar för vår trivsel uppväger med råge för oss de ev mycket små nackdelar som kan finnas med husbilar över 3.500kg totalvikt!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hmm, vi skall besikta våran PB klas 2 (3850kg totallvikt) med årsmodell 11 nu i maj och det kostar 480kr.

Anders
--------------------------------------------------------------------------------------
Hej Anders. Inlägget var nästan fyra år gammalt. Det var innan bilprovningen kom på att det plötsligt blev alldeles för billigt att besikta husbilar med personbilstaxa :D.

M.v.h. JANKRO.

Toppen