• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fördela resekostnader?

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
En fråga?
Om man skall åka husbil med en kompis hur skall kostnaderna fördelas för att någorlunda rättvisa skall skipas.
Vi skall åka norröver till bl.a Kiruna och Narvik t.o.r. plus besöka "mycket" intressanta platser utefter vägen.
Resan blir 500 - 600 mil och kommer att ta c:a 2 1/2 vecka.

Har försökt räkna lite på olika alternativ vilket som blir mest "ekonomiskt och bäst".

(Ok jag vet rådet blir säkert stanna hemma men det gör vi inte)

Förslagsvis:

1. Åka med egen husbil
kan stanna/bo var som helst.
2. Åka med personbil
hyra stugor eller bo på camping (ej tält)
3. Hyra en husbil
enkelt dela alla kostnader

Att bara dela på bränslekostnaderna är ju inte riktigt rättvist.

Tacksam för förslag hur man skall dela färdkostnaderna.

F

F.d. 13449

Guest
Sv: Fördela resekostnader?

Det där är nog nåt som är det svåraste man kan räkna ut utan att det ska bli en massa diskussioner och kanske t.o.m. bråk.
Men en enkel sak kan vara att säg att bilen drar 1 l diesel/mil och säg att slitage o liknande är ca lika mycket.
Man kan då föreslå att man delar det rätt av alltså 30 kr/mil blir 15kr/mil/par. Alltså ca 8000 för 2,5 veckas semester. Är nog få som kan tycka det är dyrt då.

Ps: nu räknade jag enbart på egen husbil..., med egen bil blir bränslekostnaden något lägre men betydligt högre boendekostnad. ds:

F

F.d. 29925

Guest

Hade med en kompis och hans sambo för en del år sedan. Han tyckte tom att husbilen drog mycket bränsle, (c:a 1 - 1,1 l/m), och att bilen var för lång när färjeavgiften skulle betalas i Norge.
Så jag tror att en överenskommelse innan resan är en klar fördel om man vill undvika sura miner vid resans slut.

F

F.d. 2908

Guest

Jag ska åka ned till Spa i Belgien med tre kamrater för att titta på F1 i slutet av augusti, det blir ca 300 mil tor. Mina kamrater betalar drivmedel, broavgift samt färjeavgift och jag står för slitaget/värdeminskning på min bil. Det tycker jag är shysst av dom.

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Klockrent: du står för bil,boende,försäkring etc.medresenär står för drivmedel, allt annat delas lika

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag ska åka ned till Spa i Belgien med tre kamrater för att titta på F1 i slutet av augusti, det blir ca 300 mil tor. Mina kamrater betalar drivmedel, broavgift samt färjeavgift och jag står för slitaget/värdeminskning på min bil. Det tycker jag är shysst av dom.

Det är väl en helt rättvis deal ? :yes:

F

F.d. 11859

Guest

Välj det alternativ som passar bäst för er båda och dela kostnaden lika .

Toppen