• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fördel eller inte med dubbla bodelsbatteribankar?

F

F.d. 25463

Guest
Ett problem jag råkat ut för ett par gånger är att värmen stannat av mitt i natten för att bodelsbatterierna tagit slut.
Nu har jag stoppat i två nya 74amp batterier då de andra var dåliga.
Funderar om jag ska stoppa i ett eller två till helt avskilt från de två andra.
Som en reserv för att kunna använda i "nödläge" o klara värmen åtminstone.
Tänkte om jag ska använda batterifrånskiljare för att växla över med?
Och sen manuellt styra solcellladdningen till reservbanken vid behov eller någon annan mer eller mindre automatisk lösning.
Någon som har så i sin husbil?
Fördelar ,nackdelar?
Tacksam för ideer o synpunkter
Med vänlig hälsning Pelle

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fördel eller inte med dubbla bodelsbatteribankar?

Hej Pelle :)

Om man tänker sig att ett batteri består av 6st vattendunkar.

När du använder din ström i husbilen är det meningen att dessa 6st "vattendunkar" skall användas lika och aldrig ta slut helt, därefter snabbt laddas upp igen så inte batteriet skall ta skada.

Om en av dessa "dunkar" tar slut så kan fotfarande de 5 resterande dunkarna leverera men på bekostnad av att den tomma "dunken" går sönder.

Om man istället har 2st batterier kommer vi att ha 12st "dunkar" och ännu lättare kunna råka ut för att en av dessa "dunkar" tar slut före de andra.

När en "dunk" gått sönder tar den med sig resten av "dunkarna" i graven.

Det som är svårt att veta är om en cell är trasig när man har flera batterier, oftast går spänningen upp på normalt vid laddning men sjunker sedan snabbt efter laddning igen.

Jag själv kommer aldrig använda flera batterier igen så länge jag har plats för ett enda större batteri.

Kanske "barnsligt" förklarat, men kanske hjälper min förklaring någon. :rolleyes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vad har du använt för några förbrukare på dagen för om man ser över den totala förbrukningen så bör ju batterierna klara en helg lätt iallafall.
Använder du 230v inverter?
Kör ni med tv som förbrukar mycket?
Halogen eller Ledlampor?

Kolla så du inte har spänningsfall mellan batteri och EBL.
Jag har mina batteri i dubbelgolvet och strömmen slog ifrån en dag och jag kollade på infopanelen där det stod 12 volt och jag mätte på batterierna och fick då 12,4 volt.
Har du en bra Ctek laddare så kan man köra rekonditioneringsfunktion om du vill prova detta på dina gamla batterier.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tycker jag har kommit på en smart lösning. Jag har två batteribanker i min bil bil, vardera på c:a 2 x 75 Ah. Varje batteribank har en egen solpanel på 100 watt. Anslutna till ena banken är alla nödvändiga funktioner som panna, kompressorkyl, LED-belysning, pumpar o.s.v. Den andra banken tar hand om flärden i form av TV, antennförstärkare, CD men även dator och skrivare m.m. och detta gör den via endast ett strömuttag i bodelen. Inga kabelhärvor med krypströmmar och andra konstigheter där ström försvinner.

utt.jpg

Jag somnar alltid med TV-n på, så 12,54 volt är väl bra efter en hel natt där även antennförstärkaren har varit igång. Sällan eller aldrig behöver jag ström utifrån men jag rör mig ju ogärna i den norrländska vildmarken vintertid. Där skulle jag nog få problem och kanske t.o.m. börja fundera på elverk!

F

F.d. 25463

Guest

Senaste gången var det bara en halogenlampa igång ett par timmar.
Antennförstärkaren är alltid igång,men vi hade inte tv med oss.
Bara pannan som gick ett tag på natten o sen slog det ifrån pga låg batterispänning.
Jag ska cykla de gamla batterierna men tror ett av dom är kaputt.
Fulladdat på em o solpanelerna underhållsladdade bara.

Låter som en bra lösning du har.
Jag funderar på en omkopplare så jag styr solströmmen till den banken jag tömt.
En omkopplare typ som till båtar mellan bankerna så jag tömmer en i taget.
Då har jag alltid en bank som är laddad.
Sen när jag kör låter jag båda bankerna vara ihopkopplade.

F

F.d. 25463

Guest

Har du dubbla regulatorer också?
Jag har två solceller på 90w vardera med en regulator, borde väl gå att koppla den till båda bankerna eller?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag kör med dubbla regulatorer. Hur du ska koppla vågar jag inte ha någon uppfattning om. Möjligen är det smart att seriekoppla solpanelerna men det beror på vilken regulator du har.

Jappe

Toppen