• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbrukning skatt och försäkring Plåtis

F

F.d. 1606

Guest
Hej alla kunniga.

Vi bor på Gotland. På grund av kostnaderna att ta sig till och från fastlandet avser vi skaffa oss en plåtis för att komma under 6 meter. Vi antar att den oxå blir billigare att båda köra och äga. Lite trängre, javisst, men mer lättkörd och lättare att parkera oxå. Vi är 3 st 2 vuxna och en 10 åring. Får man plats i en plåtis? Vilken i så fall. Hur är det med bränsleförbrukning skatt och försäkring, någon som känner till dom kostnaderna.

Det kanske finns någon som vill byta sin lämpliga plåtis mot vår helintregerade Detleffs 08 som är alldeles fullutrustad för såväl sommar som vinter. Bytespris ca 525000 kr. Bilen är till salu för det priset oxå.

Uj nu blev det både frågor och sälj.- Hoppas ni ursäktar feltrampet.

Anders

Lösning
Sv: Förbrukning skatt och försäkring Plåtis

Vår plåtis, Pössl 2win har en säng för två bak. Det går också att göra en bädd av bordet, soffan och förarstolen men det betraktar jag nog mer som en nödlösning. Fungerar utmärkt för två men tre resande innebär att man blir av med sittplatserna när man bäddar dinetten. Det finns ju andra plåtismodeller som är byggda med fler sovplatser, t.ex. den HÄR.
Skatten ligger på drygt 7000 kr och försäkring hamnar på runt 4000-6000 kr lite beroende på bolag och villkor. Bränsleförbrukningen har i vårt fall pendlat mellan 0,83 - 0,89 liter/mil under sommarens turer på totalt ca. 600 mil.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Vår plåtis, Pössl 2win har en säng för två bak. Det går också att göra en bädd av bordet, soffan och förarstolen men det betraktar jag nog mer som en nödlösning. Fungerar utmärkt för två men tre resande innebär att man blir av med sittplatserna när man bäddar dinetten. Det finns ju andra plåtismodeller som är byggda med fler sovplatser, t.ex. den HÄR.
Skatten ligger på drygt 7000 kr och försäkring hamnar på runt 4000-6000 kr lite beroende på bolag och villkor. Bränsleförbrukningen har i vårt fall pendlat mellan 0,83 - 0,89 liter/mil under sommarens turer på totalt ca. 600 mil.

Lösning

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Sitter just nu på Kiel-Götebrog med vår plåtis på bildäck. Har just varit ute på en tysklandsresa om cirka 250 mil. Inte summerat än men verkar prel ha tagit ca 0,81 neråt och ca 0,84 hemåt. Ökningen handlar om att vi samlat på oss ganska ansenliga mängder tyskt vin, just nu efter Citti-besöket ännu fler. En inte oviktig fördel till plåtisen.
Skatten går väl inte göra så mkt åt - vår kostar 5018 som de flesta hb av 2008 års modell. Kört snart 4000 mil trots 1,5 års stillastående. Mkt nöjda. Finns ju 4-bäddars plåtisen som borde passa er.
Försäkringskostnaden handlar nog mest om bolag - vissa verkar billiga på en bil, andra på en annan.
Förstår att färjekostnaden är av betydelse för er på Gotland men minst lika viktigt för oss är manöverbarheten i små tyska orter och att man kan parkera på vilken p-plats som helst!
Lycka till i jakten efter plåtis!

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Min nuvarande lilla plåtis är dygnsbeskattad och jag ställer oftast av den så fort jag kommer hem på gården. Fixat på mindre än en minut på nätet och jag slipper då både skatten och det mesta av försäkringskostnaden till dess jag nyttjar bilen nästa gång, men skall man använda bilen som enda fordon fungerar inte detta.

F.ö. så lämnar vi nu plåtislivet; bilen blir för liten då ett par av barnbarnen vill följa med på mina fiskeresor.

aake

C

cheetah1

Guest

TEC har en vanlig halvintegrerad husbil under 6 meter som går att få med höj och sänkbart tak som tillval. Då kan man sova två i dubbelsängen bak och två på taket. Dessutom har den stort garage och rejäl tillsatsvikt. Nackdelen (som med alla bilar med stort garage) är att sängarna är högt upp, och förstås att det är stege upp på taket. AdvanTEC heter den.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Den är kul, men jag skulle tro att det blir ganska kallt däruppe ibland, med bara tältväggar, mest en bil för sommaren här? :)
Det finns också några helintegrerade under 6m som har fyra kojplatser. :)

H

Husbilgolf

Guest
Toppen