• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbrukning husbil med släp

H

Heol

Guest
Hej

Åker idag med husvagn men funderar på husbil. Ett krav är drag så sonens Gokart kan åka med. Har diskuterat med lite vänner ang. att förbrukningen ökar med 0,5 liter när man hänger på en släp bak på husbilen. Deras argument är: så blir det när man hänger på husvagnen. Det köper inte jag därför att:
  1. Husvagnen är tyngre
  2. Släpen bakom husbilen är mindre.
Jag har tänkt köpa en 6,5-7 meters halvintegrerad (alt. helintegrerad) och släpen är en 4p inline. Flakmått 1,85 x 3,70.

Är det någon som har erfarenhet av något sådant ekipage eller vet hur mycket förbrukningen ökar med en släp bakom?

/ Henrik

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Förbrukning husbil med släp

Jag har kört VW-buss med täckt släp bakom. Jag upplevde då att bränsleförbrukningen var samma som med bara bilen. Detta beror troligen på att släpet ligger i lä bakom bilen samt att man kör något saktare med släp.
Mitt släp vägde då max 750 kg. Flakmåttet var ca 270*150 cm.
Lasse

H

Heol

Guest

Ska förtydliga lite. Det är kåpa på släpen och den väger 1000 i totalvikt.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Då jag mätte förburkningen hade jag ett släp med totalhöjd 2 m. Jag åkte från Skänninge till Karlskrona och över till Polen. Jag mätte förbrukningen på hemväg med full last (troligen överlast) kakel och klinker till badrumsrenovering.
Lasse

wildas

HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024

Halvintegrerad husbil 7,4m lång, släp med kåpa 750kg,
Testad nyligen 300 mil.
Förbrukning vid 80km/Tim 0,95lit/mil med farthållare.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Min förra husbil, en plåtis på MB 316 med inkopplingsbar 4WD, gick aldrig annars så snålt (runt 1L/mil) som när jag drog med ett lätt släp (500 kg) på småvägar i Jämtland. Utan släp gick det oftast fortare och då minst 1,2 L/mil.
Min nuvarande bil, en 5 ton Sprinter även den med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, är törstig, men endast marginellt törstigare när jag drar ett 2 ton båtsläp eller när jag drar mitt kåpsläp (vilket är extra stort med lastbredd 210 cm och lasthöjd 165 cm).
Det är nog som du förmodar, släpet ligger i lä bakom husbilen varför drivmedelsförbrukningen inte påverkas så mycket.

aake

F

F.d. 23327

Guest

tror min gamla j5 med 2,5td går från 1l milen till 1,4l milen med släpet på men då talar vi 1900kg boggiesläp modell större med bil på och backig väg.
Ett litet släp med en gokart på bör väl på sin höjd ge 1-2dl extra förbrukning

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Jag kör husbil, 10T... + 1000Kg släp, ger ingen skillnad i förbrukning.
2L när jag håller mig runt 85Km oavsett släp. (GPS hast.)

Samma släp på de 3st föregående bilar (alla Fiat 136 - 160Hk)
gav ca. 2dl mer i soppa förbrukning.

Släpet är ett skåp, 4x2x2,20m (LxBxH)

Betänk även skillnad mellan personbil; bensindriven, kontra husbil; Diesel...
Med släp på en husbil blir det sannolikhet betydligt lägre ökning i förbrukning.

Phuu.. J.dra jobb att lyfta upp gokarten på takräcke med husvagn bakom? ;)
Betydligt smidigare med husbil & släp, inget att tveka på! :)

Mvh. Magnus

Toppen