• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förarstol på passagerarsidan ducato/boxer/jumper

F

F.d. 58054

Guest
Nu har jag fått hem ett begagnat förarsäte samt underrede som jag tänkt montera på passagerarsidan i jumpern, i stressen har jag inte hunnit tänka på hur bältesfästningen ska gå till.
På original så sitter det en rejäl bult genom bältesfästet på en bultdragen samt svetsad del i stolen, men den sitter ju på fel sida...
Jag har nu lokaliserat en perfekt platta på rätt sida att sätta fästningen i men den är kanske lite tunnare, gängor har den så det funkar kanon att dra fast den i den, dock så är det i underredet och inte i stolen.

Detta lär väl ha gjorts av någon tidigare?
 

Leifh

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28322
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har just påbörjat ett husbilsbygge. Jag bygger på en Boxer som jag köpt i sommar. Har inte kommit så långt än men funderar på samma problem gällande säkerhetsbältet på passagerarstolen och undrar om du kommit på någon bra lösning som jag kan få ta del av.
Mvh
Leifh
 
F

F.d. 58054

Guest
Hej Leifh
Den bästa lösningen jag kommit fram till fast ännu ej testat är att skaffa ett förarsäte från en högerstyrd, då blir det rätt fästning för bälteslåset. Det är väl antagligen så de serietillverkade plåtisarna kommer från fabriken och dessa plåtisar skrotas ju tyvärr ibland... jag har sett ett antal passagerarsäten med snurr och rubbet på Bildelsbasen.se - Sveriges största utbud av bildelar för 8000kr.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det viktigaste är ju att bältet sitter fast olyckan skulle vara framme. Jag har på min förra husbil gjort samma sak. Jag bytte stolarna till stolar från SAAB 9/5 & satte bältenas fästpunkter i stolsunderredet. Tänk själv, det som är viktigt är väl att det sitter fast vid en eventuell krock. Stolsunderredet sitter ju fast med 4 kraftiga bultar i golvet & dessa är avsedda att hålla. Om du sätter bältesfästet i detta stolsunderrede på ett sätt som håller motsarande fästbultarna i golvet så är det tillräckligt & säkert.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Om man kollar med Bilprovningen så är det inte OK att sätta bältesinfästningen i stolen typ som det är på Saab’s stolar. Man rekommenderar och godkänner originalfästpunkten i golvet enligt utsago att så var bilen typgodkänd från första början. Kolla gärna själv.
Fick göra så på vår bil då vi monterade Saab stolar
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Där är nog bilprovningen inte konsekvent. Jag satte in SAAB 9-5's stolar i min förra husbil & den gick igenom besiktningen utan anmärkning.
 
Toppen