• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För varmt i bilen för katten

F

F.d. 6393

Guest
Vi har idag husvagn och tänte byta till husbil. Våra funderingar rör vår kisse som brukar åka med oss. Husvagnen o kissen kan man ju lämna på campingen när man åker på utflykt eller spelar golf. (Med fönster o alla takluckor öppna, samt en påhängbar bur på skuggsidan som katten kan gå ut i. Buren är ett eget specialarrangemang för husvagnen som knappast funkar för HB som måste kunna flyttas hela tiden)

Men går det att ha med katten i en husbil, jag menar ibland måste man kanske parkera några timmar på en parkering utan skugga. Hur gör ni som åker med husdjur, när ni stannar vid köpcentrum, turistattraktion eller liknande och djuret måste vara kvar i HB? Det tar ju inte så lång tid innan det blir för varmt. (i alla fall i en vanlig bil).

Vi är lite oroliga för att det kanske inte funkar med husbil, när vi har katten. Pensionat funkar inte och vi har svårt att få kattvakt.

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Sv: För varmt i bilen för katten

Vi har idag husvagn och tänte byta till husbil. Våra funderingar rör vår kisse som brukar åka med oss. Husvagnen o kissen kan man ju lämna på campingen när man åker på utflykt eller spelar golf. (Med fönster o alla takluckor öppna, samt en påhängbar bur på skuggsidan som katten kan gå ut i. Buren är ett eget specialarrangemang för husvagnen som knappast funkar för HB som måste kunna flyttas hela tiden)

Men går det att ha med katten i en husbil, jag menar ibland måste man kanske parkera några timmar på en parkering utan skugga. Hur gör ni som åker med husdjur, när ni stannar vid köpcentrum, turistattraktion eller liknande och djuret måste vara kvar i HB? Det tar ju inte så lång tid innan det blir för varmt. (i alla fall i en vanlig bil).

Vi är lite oroliga för att det kanske inte funkar med husbil, när vi har katten. Pensionat funkar inte och vi har svårt att få kattvakt.

Visst måste man tänka sig för var man parkerar bilen när solen skiner och värmen stiger. Har man ingen el och kan köra AC så gäller det skugga eller så får någon stanna kvar i bilen så man kan vädra.

När vi var vid medelhavet första gången med Nizze så satte vi på AC och gick och badade. När vi kom tillbaka så gick han ut i solen och lade sig. Lagom är bäst.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: För varmt i bilen för katten

Är det någon som tål värme så är det en katt.

För en del år sedan lyckades våran katt ta sig in i en oinredd del av vinden i huset, och katten var borta under sju dagar. Själv låg jag den sjunde dagen på sängen och läste när jag "inbillade mig" att jag hörde katten. Men det är klart att man inbillar sig när man har letat och ropat utan att få svar undet flera dagar. Men åter en gång "inbillade" jag mig att jag hörde katten. Till saken hör att min hörsel idag inte är vad den har varit, så det gällde att tillkalla sambon för att eventuellt få bekräftad hur det stod till med hörseln eller det psysiska tillståndet.
Mycket riktig även hon hörde kattens jamande och kunde faktiskt även ange en ungefärlig riktning varifrån ljudet kom. Katten fanns bakom några bräder högt upp på huset gavel som ligger i sydostlig riktning och där solen under högsommartid hade legat på och stekt på. En del bräder fick brytas loss för att få ut katten från dess ofrivilliga fångenskap men som den själv hade försatt sig i efter sin jakt på fåglar. (den hade kommit ner i ett lodrätt utrymme som tvärt ändrade sig till ett vågrätt och som gjorde att katten var oförmögen att ta sig tillbaka)
Har aldrig tidigare sett en katt som kunde dricka sååå mycket vatten och äta, men sedan låg den och och sov i över ett dygn.
Katten finns fortfarande och verka inte ha tagit någon som helst skada av varken fångenskapet eller den enorma värmen den var utsatt för under tiden.

Toppen