• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För tung Delfin!

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sitter och funderar på att väga upp Delfin 700.

Har läst inlägg på klubbens sidor men det är en jungel med olika inlägg.

2013 01 19 kommer Sverige att få en ny lag på en max vikt fordonskombination bil/släp på 4250kg som övriga europa. Men husbil är en gåta för mig.

Husbil över 3500 kg i europa är tungt och får endast framföras som lastbil (80 km och bara vissa vägar)?????

Buss med ca 50 pax (ca 15 ton) får köra 100???

I min lilla värld stämmer inte detta????

Finns det någon som vill reda ut detta åt mig (väga upp eller inte)
Vi har körkort för det messta.

Valet är att byta bil eller ligga bakom i disel gaserna i europa upp och ner i backarna.

Hjälp mig att reda ut detta.'

Kamilla o "linkan":quest::quest::quest::quest:
solen och vindarnas ö

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: För tung Delfin!

Eftersom jag har kört lite buss i Europa så har jag en viss aning om varför det kan bli så! Be mig inte förklara närmare varför, för det skulle kräva mycken tankemöda och arbete och jag skulle få mothugg och jag är inte lagd åt det hållet!

Jappe

Senast ändrad:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Jag vet att i Tyskland är det 100 km på motorväg för husbil över 3500 kg sen den 31/12 2009

/ Claes

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Nej det är på motorväg på Bundestrasse TROR jag det är högst 80 km. Övriga länder tror jag att på motorväg är det 100 km som gäller men inte i Danmark där är det lasbils fart.

/ Claes

F

F.d. 25200

Guest

Hej
Hastigheten för buss på tyska motorvägar är 80 km/h. Om bussen har blivit godkänd vid en speciell besiktning (tempo 100) får den framföras i 100 km/h under förutsättning att väglaget är bra. Vid snö, regn, dimma osv är det 80 som gäller. Det går även att besiktiga bil och husvagn för 100 km/h

MVH

Stig

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er generell tillatelse for tempo 100 for husbiler under 12 tonn på tyske motorveier, på alle andre veier er det maks 80 kmh for alle kjøretøy over 3500 kg tillatt totalvekt. På franske motorveier er det tempo 120 når det er tørt føre, og 80 ved regn for husbiler over 3500 kg.

Toppen