• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För storväxta

F

F.d. 13011

Guest
Hej alla erfarna Husbils innehavare. Jag är en storväxt man, 202 cm i strumplästen och bred därtill. Jag söker möjligheter till att få en Husbil till att passa mig, söker med ljus o lykta men det är svårt eftersom alla bilar tillverkas för små människor. Om man väl hittar en någorlunda säng som är "lång" är den inte bred! När bilarna blir större tycker man att sängarna skulle följa efter, och bli större och rymligare men ack nej.
Det är inte bara sängen som ska passa, förarplatsen är lika viktig att benen kan vara rörliga under resan, annars får man stanna hela tiden och sträcka på sig.
Jag är öppen för specialbyggen om det finnes på marknaden..

Just nu tittar vi på Carthago, men det är synd att plånboken ska lida om man ska få tag i någonting och komma ut i..
Likaså är det viktigt att bilen är gjord för det kalla klimatet vi har i norra sverige.
Jag hoppas ni har lite erfarenhet att dela med er av......

F

F.d. 1997

Guest
Sv: För storväxta

Jag är inte lika lång som dig men kan kanske ge några tipps trots det.

Helintegrerat
Titta på t.ex. Niesmann+Bischoff Flair 6700 eller 7100 byggda mellan 2000 till 2007/2008. Helintegrerade med vattenburen värme, välisolerade (förutom framrutan). 205cm i takhöjd, 150cm bred säng på tvären bak. Sängen är 200cm lång men den inre bredden är 218cm så det blir kanske 18cm över till extra "tåutrymme".

2004-2006 byggdes 6700 även på MB Sprinter 416 så det finns bakhjulsdrivna exemplar, annars är det Fiat.

7100 finns på Fiat, Iveco och MB-chassie beroende på årsmodell.

Från 2008/2009-års modell sänkte man takhöjden till 203cm vilket tyvärr gör att du kommer slå i kanterna på takluckorna, antar jag.

Halvintegrerat
Jag har inte, vad jag kan minnas, sett någon halvintegrerad som kan passa. Oftast är takhöjden 198cm eller lägre.

Alkovbilar
Här finns det några modeller med riktigt bra takhöjd, men sedan ska detta kombineras med stor(a) säng(ar), vinteranpassad o.s.v. då blir det knepigare.
/David

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om du finner en Flair utan senkeseng framme modeller opp til og med 2008 så har du 205 i takhøyde hele veien hele veien. Den store frontruta gir deg full oversikt fremover, de fleste er utstyrt med "vintervegg" som rulles ned innenfor frontruten.

Sengen på tverr bak med bredde 150 (fra 2000 årgangen) har en madrass med lengde 200, de resterende 18 cm mellom veggene brukes av konvektorerer for Alde varmen (kan enkelt kobles ut) Legg en filt eller tisvarende på galleret over konvektoren og du har sengelengde 218.

Beskrivelsen stemmer for alle modelelr med tverrseng over garasjen bak 2000 - 2008. Ser ut til at takhøyden er senket et par cm i de nye hvite modellene fra 2009 og 2010.

F

F.d. 1997

Guest

Under helintegrerat glömde jag Niesmann+Bischoff Flair 8000iEB på Iveco-chassie. Denna kom 2002 och har enkelbäddar på längden bak, dock går dessa med hjälp av en "extradel" att bädda till en stor dubbelsäng. Vissa årsmodeller finns på MB-chassie.
/David

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

jamten;

Jag är inte fullt i din längd men är 193 och har konstaterat att endast helintegrerad ger tillräcklig sikt på höjden. Vi bytte i fjol till Carthago I51 med enkelbäddar, tyvärr endast 200 cm långa men en bädd på tvären hade varit 10 cm längre. Ett alternativ vore att välja en centrerad dubbelbädd på längden som man enkelt skulle kunna förlänga eftersom det inte finns någon vägg vid fotänden.

F

F.d. 53078

Guest

Jag är 196 Cm och har letat efter en husbil som har takhöjd och man kan lasta i och inte kostar. Det är därför som jag bygger själv. 99% av husbilar eller bilar är till för normal långa människor.

F

F.d. 13011

Guest

fel

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13011

Guest

jamten;

Jag är inte fullt i din längd men är 193 och har konstaterat att endast helintegrerad ger tillräcklig sikt på höjden. Vi bytte i fjol till Carthago I51 med enkelbäddar, tyvärr endast 200 cm långa men en bädd på tvären hade varit 10 cm längre. Ett alternativ vore att välja en centrerad dubbelbädd på längden som man enkelt skulle kunna förlänga eftersom det inte finns någon vägg vid fotänden.

Vad kul att du valt denna kombination eftersom det enda alternativet för oss är Carthago Chic S-Plus I 52, men dyr..

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Kombinationen längd och bredd brukar ju ofta dra med sig parametern vikt också. Då kan du troligen stryka de flesta av de "billigare" märkena så inte grejerna går sönder när du använder dem.
Tänker på svikt i golv, soffa, säng och trappa/fotsteg bl.a.
Det är ganska stor skillnad i material och stabilitet är min erfarenhet.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Är själv i 2-metersligan .... åker i en helintegrerad Knaus SunLiner 800 -05 och tycker att det funkar fint utrymmesmässigt. Sängarna är förståss (som alltid) ngt för korta men det funkar eftersom gavel vid fotändan saknas.

//Janne

F

F.d. 1997

Guest

. . .enda alternativet för oss är Carthago Chic S-Plus I 52, men dyr..

För Iveco-chassiet så finns det en nivåskillnad på 14cm mellan dinetten och köket. Detta innebär att takhöjden är 198cm i köket och bakåt medans den är 212cm vid dinetten.

För MB-chassiet så är takhöjden 217cm vid dinetten. Vad den är i köket och bakåt vet jag inte. Kanske är den 203cm men det innebär i så fall att du slår huvudet i kanterna till takluckan.
/David

F

F.d. 53012

Guest

Mc Louis 636 G är sängarna 220x140 eller alkoven 220x160 och takhöjd vid sittgrupp runt 2,40 och sen sluttar det ner till bakändan där det är runt 2 meter. det är duschen som du inte går in i helt rak den är 1.95 bra bil med god rymd. Har som sagt en själv och är runt 1.95 och känner mig som sagt lite klastrofobisk när jag går in i integrerade bilar där jag hela tiden går med böjt huvud och får inte rum i sängarna där man får ligga givakt.

Toppen