• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För stora krav på säljare?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
För en månad sedan köpte jag en nästan ny (1.200 mil) fyrhjulsdriven husbil på 5 ton MB-chassie i Tyskland. Affären gjordes upp utifrån säljarens beskrivning och bilder och det gick bra, bilen motsvarade förväntningarna. Men säljaren hävdade att det inte fanns någon Eberspächer motor- och förarhusvärmare i bilen. Jag ifrågasatte detta eftersom en Eber som värmer automatiskt vid låg motor- och utetemp. brukar vara standard på MB Sprinter, men fick ge mig efter att företagets verkstadschef på direkt fråga förnekade existensen av värmare och beställde då för ungefär 2.000 euro installation av en sådan (det blev en Webasto)

Kostnaden för att komplettera en befintlig Eber med cirkulationspump och tidur, vilket jag låtit göra på ett par bilar tidigare, ligger på mindre än hälften av nyinstallation av en komplett värmare. När jag första gången kryper under bilen hittar jag naturligtvis även den Eberspächer jag hade misstänkt skulle vara där, så nu sitter jasg alltså med dubbla dieselvärmare för motorn.

Per mail den 16 oktober har jag meddelat säljaren hur det ligger till och erbjudit mig att antingen låta demontera den nyinstallerade Webaston och låta returnera den mot erhållande av mina utlägg (ca 2.000 euro) plus kostnad för demontage och frakt eller alternativt behålla den nya värmaren mot en kompensation av 900 euro eller varor för 1.000 euro (där jag föreslagit en livstidsförbrukning Efoy-kasetter, 33 x 10 L).

Säljaren har den 17 okt svarat i positiva ordalag: "Ich werde das überprüfen und melde mich dann weiter. Ich denke wir werden eine Lösung finden."
Han skall alltså tänka på saken och tror att vi skall kunna komma överens.

Men detta är alltså drygt en vecka sedan och sedan inte ett pip. Någon vecka till kan han väl få tänka men sedan avser jag att börja tjata. Eller har någon en bättre idé? Tycker ni kanske att jag får lov att finna mig i detta slarv och denna onödiga merkostnad?

aake

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025
Sv: För stora krav på säljare?

Man undrar ju varför bilmekaren inte ifrågasatte att det redan fanns en monterad.

Beteendet hos säljaren är nog som förväntat, han väntar på att du ska återkomma med en förfrågan hur det går i ärendet.

Jag hade stått på mig tills jag fått en bra uppgörelse.

//Winamp

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Man undrar ju varför bilmekaren inte ifrågasatte att det redan fanns en monterad.

Beteendet hos säljaren är nog som förväntat, han väntar på att du ska återkomma med en förfrågan hur det går i ärendet.

Jag hade stått på mig tills jag fått en bra uppgörelse.

//Winamp

Husbilsfirman som jag köpte bilen av monterade inte den nya värmaren själv utan köpte den tjänsten av sin lokala Boschverkstad, vilken även den borde ha reagerat på att här redan fanns en dieselvärmare.
aake

F

F.d. 25251

Guest

På dom igen, som jag ser på det gäller det att inte tappa tempo.

F

F.d. 2621

Guest

Unglaublich!

Det är ju självklart att du ska få den kompensationen du begär. Synd bara att debaklet inte upptäcktes vid/före leverans och innan du betalade hela köpesumman - om du nu redan har gjort det?

Lycka till med bilen!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Flat Mates

Montering av dieselvärmare, liksom växelriktare och bränslecell betalade jag i förskott utan att ha sett bilen annat än på bilder. Och naturligtvis fick man fullt betalt innan jag lämnade företaget.
Inte helt lätt att hitta den gamla dieselvärmaren, den sitter väl dold, men ljuddämpare och avgasrör kan man inte missa om man kryper under, Detta gjorde jag inte på plats, kollade visserligen att bilen var så fräsch och rostfri under som man kunde vänta sig av en bil med 1.200 mil på mätaren, men litade i övrigt på säljare och verkmästare.
Jag är tämligen övertygad om att ingen försökte lura mig och jag har inte betalat mer än säljarföretagets självkostnad för den extra och onödiga värmaren.

Lydande de råd jag nu fått här så har jag nu på fm mailat säljaren och fått besked om att han har tagit upp frågan med företagsledningen och att han skall höra av sig till veckan.

aake

Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Sitter det inte en manöverdel på instrumentbrädan? Det gör det på brorsans bilar ( MB )
bosse b

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sitter det inte en manöverdel på instrumentbrädan? Det gör det på brorsans bilar ( MB )
bosse b

Det gör det vanligtvis inte på MB inköpta i Tyskland och dieselvärmaren fungerar då enbart som tillskottsvärme när spillvärmen från motorn inte vill räcka till. Men på detta vis utrustade bilar har jag alltså vid ett par tillfällen låtit komplettera´(med tidur och med en extra cirkulationspump) så att det blir en fullt utrustad motor-och kupévärmare.
Senast lät jag göra detta i fjol vår och det kostade då knappt hälften mot att installera en helt komplett ny värmare.

aake

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Har du samma effekt på den originalmonterade värmaren?
Har sagts mig att de som sitter original i VW buss (T-5) som kompletteringsvärmare är lite klena om de skall orka att även värma hytten. Mer att se som just tillskott.

I mitt fall handlade det om en tänkt firmabil.

I en tidigare VW T-4 bensinare lät jag montera en Ebensprakare, B5 har jag för mig den hette. (5kW) Den hade mkt svårt att orka värma busskupen nåt vidare via bilens värmepaket. Monterade småningom en ventil som styrde det mesta av varmvattnet till värmepaketet och mindre till motorn. Hjälpte något lite.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Storpontus

Vet faktiskt inte. Men de Eberspächer som jag låtit komplettera med tidur och cirkulationspump i ett par tidigare bilar har räckt till mer än väl. Men jag kör ju med isolerad mellanvägg och dito dörr till förarhuset så att det blir inte så stor volym att värma. Varmt och skönt och helt frostfritt på rutorna efter som längst 45 min (när det är runt -25*).
Men jag räknar med att få behålla den Webasto som är monterad i den nya bilen; bäst för mig och billigast för företaget som sålde bilen till mig.

aake

Toppen