• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För stark laddare ?

R

Resenären

Guest
Hej! Jag Har en Dehler Optima 5,4. Bodelsladdaren är trasig.Den ger ut 12 Amp.Batteriet
är på 115 ah. Kan man sätta dit en större ex 20amp laddare ? Kanske skall bygga ut batt,banken senare.Finns det någon övre gräns? Alla säkringar är hela.Biltemas smart- laddare är dom bra?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: För stark laddare ?

Hej

Ett "gammalt" riktmärke är ca. 10% av batteribankens storlek,
men dagens moderna batterier klarar betydligt högre laddström än så.

Speciellt om du tex. nyttjar AGM batterier.
Men allt handlar inte bara om styrka utan även hur intelligent laddaren är.

Riktigt fina laddare, speciellt tex. till båtar, kan kosta x-antal tusen kronor. (4000:)
Men så har de veckocycling av batterier m.m. Båtar har en bredare marknad än husbilar, än så länge... Likvärdigt nyttjande!

Jag har funnit riktigt bra laddare bl.a. på Tyska Ebay. runt 40A intelligenta beg. för runt 1500:-
Har tyvärr ingen erfarenhet gällande Biltemas "smartladdare"...

Hoppas info'n kan vara till nytta. Du lär få fler tips! ;)
Mvh. Magnus

F

F.d. 55451

Guest

7-stegs helautomatisk laddning som gör bly / syra-batterier, GEL och AGM.
Pulser kan väcka lätt sulfaterede batterier tillbaka till livet.

Batteriladdare - Biltema
och
Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk

10 A modell för batterier 40Ah till 250Ah*. Underhåll / tomgång < 15 watt**

20 A modell för batterier 134Ah till 400Ah*.Underhåll / tomgång < 25 watt**

* produkt information
** egna mätninger h.h.t.http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/446374

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24414

Guest

En modern elektroniskt styrd laddare kan inte vara "för stark", tumregeln 10% är ett minimikrav på laddaren då mindre än så är enbart tillräckligt för underhållsladdning.
Jämför med bilens generator som kan leverera en enormt hög ström (eller effekt som jag kallar det) i början på laddningen till batteriet när det är mycket urladdat, kolla Bredomobils trådar så ser du.
Jag vill ha upp batteriets laddningsgrad fort när jag har tillgång till 230V och väljer därför den största laddaren jag får tag på.
För mig är det inget som talar för en liten laddare frånsett lägre pris och mindre storlek.
Exempelvis så laddar jag mina motorcykel/skoterbatteri på 12-18AH med min 25A Cetek och har en 25A Cetek i husbilen, när det kommer en 50A Cetek så köper jag en sådan.
Man inte kan ha "för bra laddare" lika lite som man kan ha en "för bra bilgenerator" men om man talar om äldre laddare utan styrning så är det en helt annan sak.

F

F.d. 55451

Guest

Kanske har du rätt Bäckmark, med avseende på hög laddning av AGM och SMF - men inte för GEL.
Tillverkaren av laddare skriver kanske minsta batterikapacitet för GEL.

GEL är trög - båda riktningarna, och enligt min åsikt inte lämplig mer (sidan AGM), för husbil där de laddas parallellt med start-batteriet under körning.
Brist på batteri harmoni.

Men det har alltid varit, att blixten snabb laddning ( 80A - / 60 Ah batt. ) kan skada start batterie.

Här laddas 3 x 70 Ah (2 x 5 års fritid batterier SMF + 1 år AGM batteri) med 52,5 A.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/398159
Men jag har sett laddning från min 70A generator på ca. 65 A

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12430

Guest

Precis som det säges i tråden bilens generator laddar ofta med max ström (eller varje gång bodelsbatterierna används och du startar din husbil) som denna klarar av. Problemet ligger i hur mkt du tömt bodelsbatterierna med (hur lite du ens avändt dom laddas dom alltid för fullt vid laddning med bilgenerator) . Denna laddning sliter mkt hårt på batterierna och det går inte att komma undan. Jmf mot bilbatteriet som inte förbrukas/töms när bilen ävstängd är livslängden attan så mycket längre så att förvänta sig att bodelsbatterier håller länge är bara att glömma vis laddning med generatorn. Enda chans att länga deras livslängd är att stömbegränsa dem vid laddning ifrån generator eller att bara ladda dem via en separat laddare som då inte klarar att lämna höga strömmar. Strömbegränsar man tar det också mkt längre tid att ladda. Sen komer också antalet laddcykler ifrån ifrån hur tomt batteriet är in men beror på typ av batteri.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bassert på bilens kraftige generator valgte jeg på forrige husbil å sette inn startbatterier når fritidsbatteriene som var installert ga opp etter 2-3 år - startbatteriene fungerte fortsatt etter 5 år. Om ny eier har byttet vet jeg ikke, det er 4 år siden jeg byttet bil. Velger en batterier som er laget for å tåle store ladestrømmer og stort antall ladninger (AGM ikke Gel!) så kan en ha bra livslengde på bodelsbatteriene.

Mange husbiler "begrenser" ladestrømmen med lange og underdimensjonerte kabler fra generator til bodelsbatteriene. Kan være gjort av vekthensyn eller bevist for å kunne benytte Gel batterier.

Toppen