• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För mycket olja!

F

F.d. 26649

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 Hed 127hk
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Boxstar
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Motor
Har lyckats tyda instrumenteringen i "nya" bilen och kommit fram till att de hällt i för mycket olja i motorn. (har just köpt bilen). Det står nämligen "oil high" när man startar bilen. trodde först det skulle stå så, men betyder tydligen att det är för mycket olja i.

Nu till frågan hur får jag lättast ur lite olja utan att öppna oljepluggen. Har testat att suga ur oljesticka hålet men är så himla smalt så får inte ner någon slang.

Någon dom har tips?

F

F.d. 14324

Guest
Verkstäder brukar ha en sug med smala slangar som går ner i röret för oljestickan, det borde inte vara något problem med att få hjälp med det. Det är förmodligen det enklaste sättet om du inte vill ta bort pluggen eller filtret. mvh jocke

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Jag brukar använda en sugpump vid oljebyte och som i ditt fall om jag råkat överfylla. Finns på Biltema 36-190 a 549:-, det följer med 3 olika grova slangar . Men kanske är det lite overkill om du bara ska ha bort lite överskottsolja. Biltema har även enklare varianter men visst går det att suga genom oljestickan hål i varje fall på 2,3 l motorn.
// Göte J

F

F.d. 55348

Guest
Borde dom inte göra det på firman där du handlat när det är dom som fyllt i för mycket.
Fast det gör dom varje år på Fiatverkstan där jag servar och dom säger att det är som det ska.

F

F.d. 3297

Guest
Är det flera cm över full-strecket så bör nivån sänkas.
Är det "bara nån cm" så kan du ta det lugnt.

Med för mycket vevhusolja så kan det komma upp i
cylindrarna och rusa motorn.
Fast då fungerar bilen som rökgenerator!

M

Malten

Guest
Jag fyllde själv för mycket i fjol. Jag skruvade av oljefiltret för att sedan tömma detta. Skruvade tillbaka detta och startade upp motorn. Upprepade detta 3 ggr sedan var oljenivån bra. Oljefiltret sitter ju lätt åtkomligt.
//Malten

F

F.d. 26649

Guest
Har nu minskat nivån så att den är bra på stickan, använde oljefiler trixet. Får den dock inte att sluta visa "oil high". så det måste vara nått lurt med den givaren.

Toppen