• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För liten lastvikt

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: För liten lastvikt

Om verkligen tjänstevikten stämmer med 3200 kg så är väl inte 300 kg lastvikt fy skam. Det viktiga är egentligen var bilen verkligen väger .

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

300kg är ju helt ok jämfört med vad många faktiskt väger...
Jag ska enligt pappren få last 470kg, men det var INNAN man monterade markis, solceller, fyllde på vatten, lastade in det viktigaste i kläder och husgeråd, osv osv... Troligen ligger man alltid på eller strax över gränsen.

C

cheetah1

Guest

Jag vägde våran med tom vattentank, kvarts dieseltank och enklare trädgårdsmöbler (och mig själv förstås) till 2940 kg. Tjänstevikt är 2910 kg.

Med 4 personer ombord, två cyklar, tre hundar, därtill hörande husgeråd och kläder, 30 liter vatten och full dieseltank vägde vi in på 3700 kg. Totalvikt 3400 kg, med andra ord 61% övervikt. Direkt till åklagaren om vi hade blivit stoppade, hmm.. :swoon:

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

OK ,jag tyckte det lät lite med 300 kilo men frågan är ju vad den verkligen väger?
Inte kul att åka ned till Tyskland med tåg från Östersund och konstatera att det är bara bilen som väger 3200 kilo
För det skall väl ingå förarens vikt och vissa mängder diesel och vatten i tjänstevikten ?

Annars då, Är det någon som har erfarenhet av denna modell?
Tacksam för synpunkter

Roffe

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Ganska luddigt det här med tjänstevikt men det du säger är rätt i sak.
Om det är en seriös säljare och du förklarar att du kommer från Sverige så
be han åka och väga bilen.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Hade ungefär samma situation på den bil jag köpte i tyskland. Men jag bad dem kolla om den gick o o öka. Och på min bil gick det o typa om till 765 kg lastvikt så gjorde jag det. Det kostade mig dock ca 900 Euro.

Senast ändrad:

Skabo

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024

Tjänstevikt, hur svårt kan det vara för en försäljare att ange tjänstevikt?

Håller på att söka efter husbil och anser att lastvikten är av stor betydelse men blir lika besviken på varje anonns. Totalvikten är dom ganska noga med att ange men varför inte tjänstevikten? Även om dom anger tjänstevikten i "naket" tillstånd så kan man uppskatta vikten på extra tillbehör som markis, solseller och syckelställ som dom är noga med att ange (försäljningsargument)

Tycker att dom kan ange tjänstevikt i orginalutförande eller ännu bättre tala om att det är en vägd (verklig) vikt.

/Husbilssökaren Claes

Carin o Bengt

HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
1467
Medlemskap
2024

Hej
Håller med om att det här med lastvikt är ett stort problem för många.
Nu är det så att vi har en husbil som är till salu, den har en totalvikt på 6000kg
och en tjänstevikt på 4670 kg, alltså en lastvikt på 1330kg.
Det har varit helt bekymmers fritt.
Är du/ni intresserade
Ring 070/26 90 205
Mvh Bengt

Toppen