• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För kallt för värmepump?

F

F.d. 22252

Guest
I mitt radhus värmer jag i stort sett hela huset men en panasonic värmepump som jag monterade 2007 och som halverade värmekostnaderna. har bara lite stödvärme i bad rummet och sovrummet ingen cirkulaionspump på bara självcirkulation.
Märkte att när det blev kallt ute avfrostade den ofta och det blev is inne i pumpen, det visade sej att min pump var den enda i sortimentet som inte hade värmekabel som standard den skulle monteras av installatören dvs. jag, köpte 2 meter värmekabel på Bauhaus och satt dit det löste isproblemet sen någon vinter senare blev det minus 20 och då avfrostade den flera gånger i timmen så det blev svårt att hålla värmen inne.
Jag vet ju att det finns en gräns för gasen att förgasas.
Jag provade med en gammal till bilen elkamin på 600w och det blev en enorm skillnad när den blåste varmluft mot pumpen varmt i hela huset och avfrostade sällan och bara kort stund. En del sa då att det skulle bli varmare om jag hade kaminen inne, men det har jag provat och det gör knappt någon skillnad. Tyckte det var lite dyrt med 600w så för många år sedan köpte jag en frostvakt utan fläkt på 400w och den har fungerat bra hade minus 13 grader en natt nyligen och värmepumpen fungerade bra.
Det står att pumpen inte ska klara mer än minus 16gr och då ska man stänga av den men sen har man hört att det inte är bra för när den startar igen ligger oljan i pumpen i botten och smörjer inte förrän den cirkulerat. Med en kamin har jag ju löst det problemet också stänger nästan aldrig av annat än för att återställa temperaturen, det är ju en enkel regleringsfunktion och när man ändrar tempen på fjärr kontrollen fram och tillbaka och ute tempen ändrar sej får man ett sk kvarstående fel som avhjälps genom att man resettar den genom att stänga av den en kort stund och startar om den. Antar att man har en PI reglering för att undvika kvarstående fel behövs en PID reglering.
Numera står det att värmepumparna klarar minus 25gr, kanske det är så att man satt dit ett element som värmer pumpen. I en pump avsett för husbilar och husvagnar kunde man använda den både för värme och kyla, när man använde värmeläget kopplades en värmeslinga in på 500w.
Någon sån deklaration har jag inte sett till på vanliga värmepumpar men det kanske finns borde ju finnas. Coop värdet beräknas vid en utetemp på +7grader så det säjer ju inget vad som händer vid minus 20 med verkningsgraden.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Har just hjälpt min dotter att välja pump och jag har fokuserat på att den ska ge rejält åtminstone ner till -15.

Inte alla redovisar uteffekt vid olika temperaturer men tex Daikin gör det, se nedan. Vilken COP den har är svårare att läsa sig till men den ska säkra med 13A så där får man ju en hint.

Nu när det har varit ner mot -20 grader så ger den rejält med värme.


PumpToppeffekt
-7​
-10​
-15​
-20​
-25​
Daikin Caldo XRH 30
6,70​
5,00​
4,70​
4,60​
4,20​
3,60​
Daikin Caldo XRH 40
7,20​
5,50​
5,30​
5,00​
4,50​
4,00​
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har just hjälpt min dotter att välja pump och jag har fokuserat på att den ska ge rejält åtminstone ner till -15.

Inte alla redovisar uteffekt vid olika temperaturer men tex Daikin gör det, se nedan. Vilken COP den har är svårare att läsa sig till men den ska säkra med 13A så där får man ju en hint.

Nu när det har varit ner mot -20 grader så ger den rejält med värme.


PumpToppeffekt
-7​
-10​
-15​
-20​
-25​
Daikin Caldo XRH 30
6,70​
5,00​
4,70​
4,60​
4,20​
3,60​
Daikin Caldo XRH 40
7,20​
5,50​
5,30​
5,00​
4,50​
4,00​

strömmen den säkras med har inget med COP att göra.
Du kan ha en kompressor som drar 4A med ett COP på 5 och en som drar 22A med ett COP på 3.
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
HUR MÄTS ETT COP-VÄRDE?

COP betyder coefficent of performance och det är genom det som luft/luftvärmepumpar jämförs.
COP mäts vid +7ºC ute och +20ºC inne utan någon hänsyn till avfrostningar.

COP beräknas genom att man dividerar avgiven effekt med tillförd effekt.
Exempel 1: värmepumpen drar 1000 watt energi och levererar 4000 watt värme
4000/1000 = COP 4,0 = Dvs. den levererar 3ggr ytterligare mer energi än vad den förbrukar.

Så långt är allt enkelt... men värmepumparnas teststandard följer vissa regler där bl.a max-effekten för både kyla och värme klassar in pumpen att testas vid ett visst effektläge. Detta effektläge är vad som benämns som Nominell effekt.

Exempel 2: Panasonic XE12EKE 6,7 kW värme och 4 kW kyla med COP 3,93
( En kraftfull pump vars nominella effekt klassas till 4800 watt)
Exempel 3: Toshiba Super Daiseikai 13 6,9 kW värme och 4,5 kW kyla med COP 4,42
(En ännu kraftfullare pump vars nominella effekt klassats till 4200 watt)

Kommentar!
Det är helt okänt varför denna klassats in lägre än XE12EKE men det ger Toshiba fördelen att kunna visa upp ett högre COP-värde gentemot Panasonic.
Generellt så sjunker COP-värdet ju högre effekt värmepumpen testas vid!

Vi fortsätter med att titta på Mitsubishi Heavy, Toshiba och Panasonic...

Mitsubishi SRK 20, SRK 25, SRK35 är värmepumpar med samma hårdvara. Man skulle kunna säga att dom är helt identiska ändå skiljer sig COP som följer:
SRK 20 COP 5,45 Nominell effekt 2400 watt
SRK 25 COP 5,08 Nominell effekt 3000 watt
SRK 35 COP 4,20 Nominell effekt 4200 watt
Mjukvarumässigt så tillåter programvaran ett högre effektläge på SRK 25 samt ett ännu högre på SRK35.


Samma förhållande råder mellan Panasonics modeller E9GKE/E12GKE samt XE9EKE/XE12EKE.
Toshiba Super Daiseikai RAS10/13 och alltså Mitsubishi Heavys SRK20/SRK25.

Men testar man Mitsubishi sida vid sida så har dessa pumpar samma COP-värde som följer:
Vid 2400 watts uteffekt så är COP 5,45,
vid 3000watts uteffekt så är COP 5,08
och vid 4200 watt så är COP 4,2.

Med andra ord så är den enda jämförelse vi kan göra här den att Toshiba har lite högre COP än vad Mitsubishi har då dessa testats vid samma uteffekt 4200 watt.

Detta innebär att Panasonic XE12EKE som först verkar att ha ett dåligt COP-värde mycket väl kan mäta sig med till exempel Toshiba och Mitsubishi vid låga uteffekter.

Tänk på att inte välja en för liten pump till ditt hus framförallt om isoleringen är dålig och du har hög energiförbrukning redan vid +grader.

Man kan LJUGA mycket med COP-värden men testinstitutens jämförelser mellan olika pumpar vid lägre temperaturer är inte heller sanna eftersom skillnaderna på avfrostningsmetodik skiljer sig samt lamellindelning och det absolut viktigaste: Väderförhållanden!

Samma värmepump kan prestera mycket bra på en ö eller nära havet men den presterar inte alls lika bra i inlandet där klimatet är ett helt annat och betydligt torrare. Där kommer flitiga och långvariga avfrostningar att sänka effekten, men vid kusten så hålls då effekt och COP uppe.

Det vikigaste med att visa detta är inte vilket COP-värde du har på pumpen eftersom inga stora skillnader finns här. Däremot när du jämför pumpar med den senaste tekniken så fråga efter om de använder elektroniska expansionsventiler som exakt tillför rätt mängd köldmedium till utedelens
batteri eftersom detta generellt ger ett högre COP-värde!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förutom läckage från p-boxen i kompressorn kan det ske ett långsamt läckage från slangarna. Köldmediet diffunderar genom materialet långsamt och läckaget är svårt att hitta.
Läckage från kompressorns p-box beror ofta på att rost bildats axeln, vilket sker om man inte använder A/C´n på länge, som Bäckis 1843 påpekar.
Axeln och p-boxen smörjs av oljan som är löst i köldmediet.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Samma värmepump kan prestera mycket bra på en ö eller nära havet men den presterar inte alls lika bra i inlandet där klimatet är ett helt annat och betydligt torrare. Där kommer flitiga och långvariga avfrostningar att sänka effekten, men vid kusten så hålls då effekt och COP uppe.

Är det inte fuktigare nära vatten ?

Jojje
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Tester från Folksam på värmepumpar kan man hitta här Test av värmepumpar - Bäst i test

Man kan ladda ner i Excel här Detaljerad sammanställning värmepumpar 2020


Där kan man även hitta COP vid tex -15 grader och andra uppmätta parametrar.

Jag lade som sagt inte så stor vikt vid COP utan bra uteffekt när det är kallt. Börjar pumpen sen kräva16A säkring ska man nog dra öronen åt sig eller annars är det en mycket kraftfull maskin.

ModellkW Nominell/MaxKallt klimat energimärkningEN 14511EN 14511 (max kapacitet)
SCOPCOP +7/20 nominellCOP -15/20
Daikin Ururu Sarara XR 355/9,0iu52,17
Daikin Caldo XRH 404/7,24,25,372,33
Toshiba Daiseikai 9,5 - 354.0 / 7.7452,1
 
F

F.d. 22252

Guest
Vi tar det från början :)
Den lösningen med elstavar hade jag på en passat tdi en gång, fick förklaringen att den behövde tillskottsvärme pga att verkningsgraden var så bra och det inte blev så mycket värme över i motorn. De gick titt som tätt när det var kallt.

Det är oftast axeltätningen som läcker. Den är stänksmord och tätar något sånär när kompressorn arbetar. Det är de långa stillestånden som får dessa att börja läcka. Använd ac:n varje vecka, även på vintern.

Att man vill tappa ut köldmediet efter läcksökning beror på att det är en viss blandning tex 58% + 22% + 20%. Dessa har olika flyktighet och vid ett läckage är det mest av en sort som försvinner först. Detta kan göra att köldmediet får helt andra egenskaper mot vad det var tänkt.

När du ska lossa radiatorventiler som kärvar är det bättre att knacka från baksidan av ventilen (ventilhuset) rör inte nålen!

De nya pumparna klarar i regel samma temperatur som de flesta har klarat de senaste 15-20åren. COP blir ju till slut 1 och det är svårt att avgöra för gemene man om din värme kommer från kompressionen eller från värmen i uteluften. Dvs de ger värme en bra bit ner i utetemperatur.
Är kompressorn på 1kW så får du in 1kW värme vilket inte är piss...

Japp jag har läst kylteknik på högskola :)

Det jag läste om elpatronen i bilen var att dels skulle den ge bättre värme men det var också miljöskäl och sen var det billigare än en dieselvärmare. Men eftersom den drog 400w så fick ju generatorn jobba hårdare och förbrukningen ökade satt en termostat där som slog ifrån när den kommit upp i värme.
Det där med coop är ju lite skumt man jämför ju pumparna som om det skulle vara en ren verkningsgrad, men det är ju så att det man matar in bara avger en liten spillvärme pga den mekaniska energien som åtgår till kompressorn den egentliga värmemängden kommer ju från uteluften.
Jag har ju en panasonic he9dke tror jag det står. och där är ju lägsta temp 15-16grader enligt bruksanvisning.
Men nya pumpar har ju både -25 och -35 grader, jag vet inte hur de lyckats trolla med det ungefär samma gas kompressorn gör ju bara sitt jobb förgasningen av vätska har ju en del att tillföra men misstänker att det finns ett värmelement någonstans i konstruktionen på ett strategiskt ställe.
kan ju förstå om tillverkarna inte vill skylta med att man tillför ren elvärme när det bli rejält kallt. Har bara sett det på ett ställe, Men jag har ju ingen insyn. Det fungerar ju för mej att tillföra värme när det börjar bli riktigt kallt och det har ju varit neråt -18 på nätterna några gånger.
Tidigare lät ju pumpen mycket när den avfrostade flera gånger i timmen om jag inte har helt fel går den över i ac läge och använder värmen inomhus till att frosta av med. Man blev ju rädd att den skulle gå sönder.
Märker att man nog skulle behöva uppdatera mjukvaran i pumpen den verkar ha problem med regleringen så man får ett kvarstående fel även när det inte är så kallt ute.
Har också hört om fläktlagringen utomhusdelen, men jag misstänker att man i många fall aldrig installerat värmeslinga i min modell med påföljd att isbildningen till slut tagit i fläktbladen. Orsak och verkan. Sitter nog samma fläkt i min som sverigepumpen, och jag har aldrig haft problem bara med syrepumpen som jag tror bara finns på hedke 9 och 12 modellerna av alla som finns på marknaden.
Sen är det roligt med någon som vet vad han talar om och inte bara spånar lite som jag.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det jag läste om elpatronen i bilen var att dels skulle den ge bättre värme men det var också miljöskäl och sen var det billigare än en dieselvärmare. Men eftersom den drog 400w så fick ju generatorn jobba hårdare och förbrukningen ökade satt en termostat där som slog ifrån när den kommit upp i värme.
Det där med coop är ju lite skumt man jämför ju pumparna som om det skulle vara en ren verkningsgrad, men det är ju så att det man matar in bara avger en liten spillvärme pga den mekaniska energien som åtgår till kompressorn den egentliga värmemängden kommer ju från uteluften.
Jag har ju en panasonic he9dke tror jag det står. och där är ju lägsta temp 15-16grader enligt bruksanvisning.
Men nya pumpar har ju både -25 och -35 grader, jag vet inte hur de lyckats trolla med det ungefär samma gas kompressorn gör ju bara sitt jobb förgasningen av vätska har ju en del att tillföra men misstänker att det finns ett värmelement någonstans i konstruktionen på ett strategiskt ställe.
kan ju förstå om tillverkarna inte vill skylta med att man tillför ren elvärme när det bli rejält kallt. Har bara sett det på ett ställe, Men jag har ju ingen insyn. Det fungerar ju för mej att tillföra värme när det börjar bli riktigt kallt och det har ju varit neråt -18 på nätterna några gånger.
Tidigare lät ju pumpen mycket när den avfrostade flera gånger i timmen om jag inte har helt fel går den över i ac läge och använder värmen inomhus till att frosta av med. Man blev ju rädd att den skulle gå sönder.
Märker att man nog skulle behöva uppdatera mjukvaran i pumpen den verkar ha problem med regleringen så man får ett kvarstående fel även när det inte är så kallt ute.
Har också hört om fläktlagringen utomhusdelen, men jag misstänker att man i många fall aldrig installerat värmeslinga i min modell med påföljd att isbildningen till slut tagit i fläktbladen. Orsak och verkan. Sitter nog samma fläkt i min som sverigepumpen, och jag har aldrig haft problem bara med syrepumpen som jag tror bara finns på hedke 9 och 12 modellerna av alla som finns på marknaden.
Sen är det roligt med någon som vet vad han talar om och inte bara spånar lite som jag.
Jag har samma grundmodell på vp som du fast min heter 18.
Det enda jag gjort som service på min är att blåsa rent innedelarna med tryckluft med några års intervall.
Men för några år sedan blev det lagerfel på den innedel som går mest. Tyvärr hade den modellen på motor slutat tillverkas.
Jag fann inget annat råd än att klyva fläkt motorn och byta lager själv. Men det gick, det var samma lager som ungarnas inlines :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Men nya pumpar har ju både -25 och -35 grader, jag vet inte hur de lyckats trolla med det ungefär samma gas kompressorn gör ju bara sitt jobb
Här kan man läsa om olika käldmedier. Artikelm från 2012. så det dom spekulerar i har nu hänt. R32 har blivit vanligt.
Som synes är det en stor skillnad på olika köldmedier, det är övergången till R32 som ger oss LLvärmepumpar som ger bra COP-värde ner mot -30.

@bäckis, kommentar?

1613455018600.png
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Man ser direkt vilket som fortfarande är bästa köldmediet.
Att det sedan ger varmare sommar tycker jag är negativt medan Trump mfl tycker det är bra.
Kan vara därför det är förbjudet sedan ca 20år...
R1234 är det som börjar bli vanligt i bil ac. Inte alls lika effektivt som tex R12 och R22.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man kör ju med propan i kylfrysar numera, min Fd har haft mycket problem med det. Dels så går kompressorn ofta och länge sen är det ett otrevligt tjut jämfört med den gamlas brummande som dessutom varade ganska kort stund. Trots det ska den enligt reklamen dra mindre ström fan trot. Enligt vad jag hört så är det Bäckis uppfattning som stöds av de som jobbar med det.
 
Toppen