• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp För hög temperatur

Nisse o Annika

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
32798
Medlemskap
2024
Hej, har problem med att få tillräckligt kallt i vårt Dometic RMD8505. Fungerar på alla energival. Någon som har en idé och/eller vart vi kan få hjälp. Bor i Strängnäs. Tacksam för hjälp.
Annika & Nisse

Lösning
Jag fick förklaringen att det blir avlagringar som gör att köldmediet cirkulerar dåligt, en enklare form (knackningen på rören) av att ta ut kylen och vända upp och ner på den för att få igång cirkulationen.

Egentligen finns ju ingenting som kan gå sönder om det inte är läckage så köldmediet försvinner, fungerar värmen i systemet så är det enda som kan hindra systemet att fungera ett igensatt cirkulationssystem.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har precis haft samma fel på vårt tyvärr. Började i julas sedan så startade det igen när vi kom hem i söder där det var lite varmare. Höll kallt och fint tills för någon dag sedan. Jag pratade med en trevlig kille på Skadeverkstaden i Varalöv. Han sa till mig att gå ut och försök att koma åt och banka med en liten hammare på rören så kanske den skulle kunna funka igen. Sagt och gjort bankade som tusan med en polygriptång för trångt på vår att komma till med hammare. Nu funkar det igen men vi har bestämt oss för att byta ut det eftersom vi känner att det inte går att lita på det.

Jag är lite nyfiken på vilken årsmodell det är på ditt skåp. Enligt Varalöv så hade det varit mycket problem med 2014.

I skrivande stund så -19 i frysen och +4 i kylen

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ett förtydligande, att du har bytt brännaren hjälper inte om det är stopp i cirkulationen. Prova att banka så hoppas vi att det hjälper. Vi kör på läge 4 just nu och då gäller de temperaturer som jag skrev ovan. Kör vi på full effekt så blir det så blir det 0-gradigt i kylen men så har det varit tidigare också.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag fick förklaringen att det blir avlagringar som gör att köldmediet cirkulerar dåligt, en enklare form (knackningen på rören) av att ta ut kylen och vända upp och ner på den för att få igång cirkulationen.

Egentligen finns ju ingenting som kan gå sönder om det inte är läckage så köldmediet försvinner, fungerar värmen i systemet så är det enda som kan hindra systemet att fungera ett igensatt cirkulationssystem.

Lösning
Toppen