• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För evigt låst ute??

F

F.d. 53284

Guest
Känns som jag kan ha utfört en hyggligt stor tavla.
Har parkerat min Pössl Roadcruiser i Spanien för jul- och nyårsfirande i Sverige.
Framdörrar är säkrade inifrån med Heosafe-lås och bakdörren med hänglås, också på insidan. Återstår stora skjutdörren som endast öppnas med remote-controllen.
På min elcentral, EBL 99 tror jag, satte jag batteriläget på 'aus'. Två frågor:

1. Är det någon som vet om 'aus' på EBL 99 endast berör batterierna i bodelen?

2. Om 'remoten' ej fungerar. Hur komma in i bilen med minsta möjliga förstörlse/kostnad?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: För evigt låst ute??

Bilens centrallås är med största sannolikhet kopplad till bilens startbatteri tillsammans med övrig utrustning såsom blinkers, fram/bakljus mm. Det kommer säkert att gå bra att låsa upp med remote om du inte är borta för länge.

Anita Anka

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
942
Medlemskap
2022

Nu kanske jag svarar på något jag inte kan!?
Om du kunde låsa så bör du kunna låsa upp!
Men tittar man i manualen så står följande:

The battery cut-off switch "Batterie Ein/Aus" (battery on/off) disconnects the
following connections from the living area battery:
 All 12 V consumers
 The frost protection valve
 The control and switch panel
This prevents the living area battery from slowly discharging due to closed circuit
current while the vehicle is not in use.
The batteries can still be charged using the Electrobloc, the alternator, an
auxiliary charging unit or the solar charge regulator, even when the battery
cut-off switch is switched off.

Hälsning Anita

F

F.d. 55397

Guest

Av säkerhetsskäl brukar man koppla larm direkt på batteriet, fabriksmonterat centrallås i "bilen" kan vara integrerat med matningen, särskild för bodelen vet jag inte, men "eftermonterat" borde sitta på startbatteriet med egen matning.

Skjutdörren borde godtycklig biltjuv/polis/bärgare kunna öppna utan allt för stora skador, är ju töligt att behöva ta en ruta.

F

F.d. 53009

Guest

Om du har möjlighet att ansluta bilen till 230 V så kommer både bodels- och startbatteri att laddas av EBL även med nämnda brytare i läge AUS.

Birger

Toppen