• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För bra för att vara sant?

F

F.d. 4220

Guest
Vi har precis satt in en annons för att sälja vår husbil. Inom ett par timmar kom första samtalet. En kille med 08-nummer ringer och frågar några allmänna frågor. Men efter att han frågat om priset, fick jag sedan knappt en syl i vädret.

Han erbjöd mig ett pris 5000 lägre än det begärda.
Han berättade att han hade en firma i branschen och att han hade en köpare till min bil. Jag skulle få pengarna via postväxel eller direktöverföring. MRF-Kontrakt skulle skrivas och han stod för ev "dolda fel". Han garanterade också priset, även om han skulle bli tvungen att sälja den billigare än begärt pris. Detta repeterades flera gånger.

Naturligtvis fanns det en hake. Han skulle ha bilen hos sig och mina pengar skulle jag få "inom 3-7 dagar". När jag ville ha mer detaljer, hemsida eller skriven info, berättade han att detta gjorde han privat, om firman blandades in var han tvungen att ta ut provision. Men alldeles innan hade han sagt att skulle inte den tilltänkte köparen nappa, så skulle han sälja bilen i firman.

Eftersom saker som låter för bra oftast också är det, sa jag att jag ville fundera på det. Numret han ringde ifrån visade sig var olistat och mobilnumret jag skulle återkomma till gick till någon med ett annat namn...

Han var väldigt övertygande, utom det att jag alltid misstror säljare som pratar som om de gick på speed. (Jag kan ha missuppfattat halva hans budskap bara för att jag inte hann med i farten...)

Det kan hända att han var det han utgav sig för, men jag kommer inte att lämna ifrån mig en bil till någon okänd utan att få pengarna i handen...

Men lite undrar jag om jag går miste om en bra affär. Å andra sidan, om jag skulle sålt den direkt, har vi inget att bo i på Ragglanda vid Elmia-träffen :wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9232

Guest
Sv: För bra för att vara sant?

Tror att det enda Du missade var att bli blåst.
 
F

F.d. 29763

Guest
Sv: För bra för att vara sant?

Hej, jag skulle blir väldigt försiktig att lämna något överhuvudtaget till en så bra "prattkvarn", dem ska man akta sig för.
Lycka till med försäljning- låt dig inte luras !!!
Hälsningar Kristina.:spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: För bra för att vara sant?

Verkar vara samma kille som ringde till mig.
Hoppas att han inte lyckas lura någon godtrogen människa att lämna ut bilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: För bra för att vara sant?

Det är så många som försöker blåsa godtrogna säljare och dessa förb. snackare som tror sig att få ha bilarna hos sig några dagar gör som så att dom säljer bilen till någon direkt och sedan så byter bilen ägare flera gånger på kort tid och man kommer inte få varken bil eller pengar tillbaka .

Samma sak om man hittar ett fynd så kan det bli så att säljaren som kanske inte ens äger bilen utan tagit en annons har lånat någons bankkonto över helgen och låter flera personer göra sitt livs fynd och kan betala in en handpenning när sedan måndagen kommer så tas alla inbetalningar ut och vips så är pengarna borta .
kontoinnehavaren( även kallad målvakt) kan vara en socialtutstött människa som inte bryr sig om dom blir mer straffade .


Håll i bilen tills ni får en köpare med pengar i handen .

Skulle denne medlaren ha en köpare på bilen så kan han ju skicka ditt nummer till honom så kan ju ni göra upp direkt.

Som parentes så var det på TV ett äldre par som lämnade sin Kabe husbil för några år sedan till en förmedlare och dom såg varken bil eller pengarna .
Dom fick ju inget ut på försäkringen för den var ju inte stulen .
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: För bra för att vara sant?

Vi har, som jag skrev, inga planer på att lämna ifrån oss bilen utan att få betalt. Jag har också läst om folk som blivit av med bilen på detta sätt.
Jag sade faktiskt till honom det. Han höll då med om att det förekom men "man skall inte dra alla över en kam, det är några få som förstör ryktet för oss alla." Och det kan han ju ha rätt i. Även om det är troligt att han hör till "några få". :twitcy:

Tack för kommentarerna, fortsätt gärna. :)
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: För bra för att vara sant?

Blåsta på husbil och pengar

Växjö 2008-05-09 | Uppdaterad 2008-05-08
Först lurade en bedragare till sig parets husbil, värd 440 000 kronor, sedan förmådde han dem att lämna ytterligare 100 000 kronor via en postväxel.



Nu försöker Kronobergspolisen identifiera bedragaren innan han slår till på nytt.
– Den misstänkte mannen legitimerade sig med ett körkort som kan vara förfalskat, säger kriminalinspektör Hans Emanuelsson.
Det lurade paret tänkte köpa en nyare husbil och annonserade ut sin på Blocket.se. Förgäves söktes kontakt med olika företag som handlade med husbilar för att få hjälp med försäljningen.
Men efter några dagar ringde en man och förklarade att han kunde ordna försäljningen. Mannen kom hem till paret och något senare var han på väg därifrån i husbilen sedan ägarbytet gjorts omgående.
Den okände mannen kom nämligen överens med paret om att han fick köpa husbilen på kredit för 440 000 kronor och att den skulle betalas inom en månad.
– Köparen fick även tillåtelse att sälja bilen vidare, vilket senare också har skett, för att kunna reglera skulden, säger Hans Emanuelsson.
När ändå mannen var på plats förklarade paret att man var intresserade av att köpa en annan speciell husbil. Mannen lovade att ordna även den saken till ett bra pris genom kontakter i Tyskland.
Den välklädde mannen var mycket förtroendeingivande och paret anade inte då att han tänkte lura dem.
En kort tid senare ringde mannen igen och sa att han lyckats hitta den önskade husbilen men att den kostade 100 000 kronor mer än den som redan lämnats till försäljning. Följden blev att Kronobergsparet, trots att de ännu inte fått pengarna från den första affären, åkte till mannen och överlämnade en postväxel på 100 000 kronor.Sedan dess har paret inte hört av mannen och såväl husbilspengarna som de ytterligare kontanterna är försvunna.



Daniel Johansson
daniel.johansson@smp.se
Telefon: 0470-77 06 04
 
F

F.d. 9069

Guest
Sv: För bra för att vara sant?

Oj!

Det är lätt att kalla nån idiot när han lämnar ifrån sig saker utan att få pengar i handen men det finns folk som har talets gåva och är man ärlig och samtidigt lite naiv så kan sånt här hända, hur det än är så utgår man ofta från sig själv "så skulle jag göra".

Jag lider verkligen med dessa människor, själv skulle jag nog fått hjärtstillestånd när jag insett att blivit blåst på 540000kr.

Jag blev som jag tycker själv rejält blåst när jag skulle köpa husbil nu på semestern, en Hymer med samma ägare i 21år (äldre herre) kunde det bli bättre?
Han krävde att jag betalade en liten summa (1500kr) för att han skulle hålla den tills på fredagen då jag skulle komma ner, jag kunde inte åka före pga. tågbiljetterna. Jag satte motvilligt in pengarna för den var ju så billig och jag ville absolut ha en helintegrerad.

Jag satt på tåget en hel dag och han kom som han sa till stationen och hämtade mig, men husbilen var allt annat än välskött som han sade på telefon när jag ringde.
Hela nederdelen var ersatt med en popnitad 10cm hög aluminiumplåtremsa pga av att det helt enkelt inte fanns någonting kvar av det ursprungliga.
Under satt det plåtar som var fastskruvade i trägolvet och sedan sprutade med tectyl, bakom var originalplåten ungefär som torkad lera, bara att bryta bort.
Motorn som enligt annonsen "tuffade på fint" tuffade verkligen, den gick på 3 cylindrar och dessutom var kylarvattnet slut (knappast billigt att laga). Kylskåp, varmvatten mm. fungerade inte men det var nog bara "att spreja med 5:56" sa han.
Jag krävde handpenningen och respengarna av honom men han vägrade bestämt, det kändes som att försöka krama blod ur en sten och att ta till våld skulle bara slutat med att sitta hos polisen.

Jag bestämde mig för att glömma hela saken när jag väl kommit hem och jag är numera lycklig ägare av en Elnagh Magnum som är jättefräsch:D

ps annonsen på Hymern finns fortfarande på Blocket , 57000kr begär han nu, det är varning på den kan jag säga.

Roger
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: För bra för att vara sant?

Nyfiken som jag är så kikade jag på den och trots att du upplyst ägaren om dess brister så har han inte skrivit något tillägg i annonsen .

Han vill väl kanske få in mera handpenningar och på så sätt kunna skänka bort den sen .
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: För bra för att vara sant?

När jag skulle sälja min Gamla husbil kontaktade jag flera Köpes annonser på blocket.
Antingen var de ej intresserade eller så var det som det sägs tidigare i tråden.
Du är garranterad det du vill ha för vi har flera köpare , MEN lämna bilen till oss och du har dina pengar inom 1 vecka.
TROLIGT ???

Mats
Ljusfallshammar
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: För bra för att vara sant?

Efter att ha läst din berättelse kan jag bara säga att det finns en gammal sanning som verkar stå sig fortfarande :

"Låter något för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant".

Välgörenhet brukar bara ideella organisationer ägna sig åt och det gäller i de allra flesta fall inte försäljning av husbilar. :rolleyes:
 
Toppen