• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förändring/borttagning av mellanvägg i transportbil

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Hej!
Vänder mig till alla husbilsbyggarrävar på detta forum :) och hoppas på att få lite hjälp med mitt bryderi. Ni verkar ju ha koll på det mesta...

Skall nu sälja min Pössl husbil (citroen Jumper) som jag kört med dagligen i två år till förmån för en lite mindre och bränslesnålare bil.
Har blivit bortskämd med lastutrymme (Pössl:n utan säng har gett gott om plats åt både reglar och byggskivor under åren) och har därför tittat på små transportbilar typ Kangoo Maxi m fl-och en favorit har blivit Ford Transit Connect.
Bra höjd och lastutrymmet i denna är 1.90 (nere vid golv) fram till mellanväggen.
Om man hade kunnat ta bort denna mellanvägg på ett lagligt sätt skulle jag även kunna använda bilen för enkel övernattning åt mig, min fru och våra två hundar om campinglusten vaknar i sommar. En enkel säng mm som monteras vid de tillfällena räcker för oss.
Hundarna skulle då sova i sätena, var min tanke.
En liten markis uppe på taket som ger skydd mot sol och regn... jag tror att ni förstår..enkel camping - typ plåttält :).

Frågan är då -om det finns någon som har lust att svara:
Kan man kringå lagen och ta bort eller konstruera om mellanväggen på något sätt?
Tanken är ju att jag vill ha kontakt mellan hytten och lastdelen både under färd och under natten, samt för att kunna svalka skåpet under färd (hundarna).
(I resten av EU kan man tex få bilen levererad med en nätkonstruktion i metall istället som går att vika undan för längre laster (som sträcker sig in i passagerardelen). Men inte i Sverige.)

Kan man tänka sig en hemmagjord mellanvägg (Galler i metall?) som enkelt kan monteras bort när man kommer fram till campingen (dvs fungerar som lastförskjutningsskydd under färd) och tex förvaras under bilen vid uppställning.
Köper besiktningen detta?

Eller göra ett stort hål i befintlig mellanvägg och förstärka med galler i metall?

Eller på något annat sätt få till en fungerande kompromiss mellan lag och behov?

Eller är dessa tankar helt vansinniga?

Är väldigt tacksam om någon vill ta sig tid att besvara/diskutera mitt bryderi.

Med vänlig hälsning
Ulf B
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: förändring/borttagning av mellanvägg i transportbil

Som jag förstått det finns inte längre krav att lastförskjutningsskydd skall vara monterat vid kontrollbesiktningen. Men kolla för säkerhets skull med bilprovningen.

Däremot tror jag det kan bli problem om du har bilen lastbilsregistrerad och åker omkring med last i, gissar att då skulle det kunna bli problem tex om olyckan är framme eller stoppad av polis.

Ett annat sätt är att registrera om som Personbil klass 2. Då behöver du inget lastförskutningsskydd. Kraven för PB2 tycks lite luddiga, i alla fall har jag inte sett någon exakt beskrivning på tex hur stor en säng skall vara m.m.

Nån form av sov/sitt plats skall finnas och matlagnings och förvaringsplats (kylskåp/box)
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: förändring/borttagning av mellanvägg i transportbil

Hej Sjöberg och tack för ditt tips.
(följer ditt bygge med spänning :) )
Det är denna konstruktion jag sett i Europa men som jag inte kan få om jag köper bilen här i Sverige. Den hade varit helt perfekt för mina ändamål tror jag.
I Sverige levereras såklart endast bilen med täckande vägg - i plåt. Och den är bockad en bit upp för att ge mer plats för sätesryggarna, så att den minskar lastlängden till 1,78m ca 30cm upp från golvet.
Den platsen för ryggstödet behövs kanske om man är 190-200cm lång och skall sitta bekvämt. Själv är jag bara 180cm...men utrymmet skall ju passa alla.
Undrar om man kan köpa denna ställning från europa och montera in och att det går att besiktiga med den på plats. EU-regler borde gälla även i detta fall tycker man.
Får undersöka det.
Tack så länge!
Ulf B
 
Senast ändrad:

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: förändring/borttagning av mellanvägg i transportbil

Hej StorPontus och tack för inlägg!
Skall kolla upp båda dina förslag -både med bilbesiktningen och angående den luddiga omregistreringen.
Har för mig att det kostar en slant att registrera om...får kolla upp det också.
Jag tackar så länge!
Ulf B
 
F

F.d. 55366

Guest
Sv: förändring/borttagning av mellanvägg i transportbil

Hej
Jag har en boxer lastbilsreg som är utan mellanvägg och med säng plus toa skåp,när jag besikta den sa dom inget om inredningen. Vad jag har hört så sitter all fast så är det grönt.
Lars
 

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: förändring/borttagning av mellanvägg i transportbil

Hej Larsing!
Mycket intressant!!
Ska ta en sväng inom BP och snacka med dom i början av veckan.
Kanske kan det lösa sig så enkelt?!
Tanken har ju varit att fästa sängen i lastöglorna i alla fall.
Och det mesta av förvaringen kommer att finnas under sängen.
Det hade ju varit kanon och allra bästa lösningen -att slippa väggen helt!
Bara räta upp ryggstöden och vips finns plats att vifta med tårna på också :)
Tack för informationen!!

mvh
Ulf B
 
Toppen