• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fönster i alkov.

F

F.d. 53415

Guest
Hej.
Jag heter Roland Forslund och söker tips om hur man får loss ramen runt fönstret i alkoven.Har försökt med stifften i ramen som syns på bilden men de sitter som berg.Bilen är en Kontiki swift 1991. Tackar på förhand.

Häls. Roland

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    684,8 KB · Visningar: 22

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Fönster i alkov.

De små vita "plupparna" täcker skallarna på de skruvar som håller innerramen.

Har man tur kan man pilla bort dem med en finmekanikermejsel, men vanligtvis får man ta en liten plåtskruv och använda som "korkskruv" för att dra ut plupparna.

Sedan köper man nya "pluppar" till återmonteringen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det du ser i ramen är inte stift utan lock som täcker skruvskallar i ramens försänkta hål. Dessa täcklock kan vara omöjliga att pilla ut. Går det inte att pilla ut locken med en smal nål eller dylikt så återstår att helt enkelt sätta en relativt smal träskruv i mitten av locket och skruva in den. När spetsen bottnar mot den dolda skruvskallen kommer locket att åka ut. Det finns nya lock att köpa men med risk att de kan ha en något avvikande färg.

Senast ändrad:
F

F.d. 58882

Guest

Jag har samma bil & årsmodell. När jag tog ut ett av alkovfönstren så använde jag 2 mindre knivar med tunna blad för att pilla ut dom 10 täckpluggarna.

Bennie

F

F.d. 53415

Guest

Tack för svaren funkade bra med små mejslar.

Häls Roland

Toppen