• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Får man Pb2 parkera här

tordan

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2025
Tolkningen skiljer sig väl lite på om skylten står i Sverige eller utomlands?
Olika regler om hur en husbil är klassas, eller hur?
Hemma i Sverige är det väl ok, men i t.ex Tyskland skulle jag nog undvika att ställa mig där med husbilen.

Malmhagen

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
38344
Medlemskap
2025
En annan skyltning som kan orsaka förvirring är tilläggstavlan ”personbil” enligt bild nedan. Denna skylt kan kombineras med en P-skylt och innebär då att parkeringen är avsedd för just personbilar, både klass I och klass II (husbilar). Man får alltså inte parkera en husbil registrerad som lastbil.

1714226717944.png

Vill upplåtaren av parkeringen att personbilar klass II inte ska använda parkeringen, så kan parkeringsskylten kombineras med en tilläggstavla med ”personbil och klass I” enligt bild nedan.

1714226773556.png

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Tolkningen skiljer sig väl lite på om skylten står i Sverige eller utomlands?
Olika regler om hur en husbil är klassas, eller hur?
Hemma i Sverige är det väl ok, men i t.ex Tyskland skulle jag nog undvika att ställa mig där med husbilen.

Detta finner jag om Tyskland, kan inte bekräfta att det verkligen stämmer.

Du får parkera din husbil överallt där en personbil har lov att stå så länge den ryms inom angiven parkeringsruta. Där parkering är tillåtet i 24 timmar får man även övernatta i sin husbil. Detta gäller dock enbart en natt då längre tid räknas som camping, vilket inte är tillåtet på allmän mark.

LennieN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37575
Medlemskap
2025
Förutsatt att alla hjul får plats inom parkeringsrutan och ditt överhäng inte påverkar trafiken eller att överhänget inkräktar på annan parkeringsruta.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Förutsatt att alla hjul får plats inom parkeringsrutan och ditt överhäng inte påverkar trafiken eller att överhänget inkräktar på annan parkeringsruta.

Jag vill nog hävda att om alla hjulen står innanför parkeringsrutan så får man stå där även om överhänget sträcker sig ut över parkeringsrutan bakom.
Tommy

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Göteborg är ett sådant ställe med att betala för 2 och Helsingborg är/har varit men i stort så är det tillåtet att parkera så länge hjulen står inne i rutan enligt (lag) förordning som det hänvisas till i artikeln ovan.

Edit:

Vad säger lagen?​

Enligt 3 kapitlet 49 paragrafen trafikförordningen så beskrivs det tydligt att alla hjul måste vara parkerade inom rutan. Lagen säger vidare bara att inget fordon får parkera med något hjul utanför rutan.

Även om du parkerar helt rätt, d.v.s. inom rutan så kan fordonets bakdel ha ett överhäng över parkeringslinjerna och det kan då vara ett hinder som beskrivs i 3 kapitlet 47 paragrafen punkt 1 trafikförordningen.

Ett fordon får inte till någon del hindra eller störa övrig trafik, finns det då ett överhäng som kan störa eller hindra trafiken så är det ett hinder enligt paragrafen. Enligt 3 kapitalet 48 paragrafen trafikförordningen så står det exempelvis att fordon inte får stanna på cykelbanor och det vägs in om det skulle vara en cykelbana som bilens bakdel eller framdel för den delen hamnar på.

Skulle överhänget vara mot en buske eller äng eller något liknande som inte stör trafiken så är det då alltså inte något hinder i trafiken.

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Detta ämne har ju kommit upp ganska ofta utan att en blir klok på vad som gäller. Jag parkerar där det finns en P-ruta, och jag ser inget som förbjuder Pb kl.II att stå där. Inga gula lappar i vindrutan än så länge...

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Detta ämne har ju kommit upp ganska ofta utan att en blir klok på vad som gäller. Jag parkerar där det finns en P-ruta, och jag ser inget som förbjuder Pb kl.II att stå där. Inga gula lappar i vindrutan än så länge...
Eftersom "tråden" fortsätter att väcka frågor ber jag om att få "pudla" mitt tidigare inlägg.
Såväl i Sverige som i Tyskland är det tillåtet att parkera en pb2 vid en skylt som trådskaparen visat.
Min enda ursäkt är att jag kör en husbil lättare än 3,5 ton som är lastbilsregistrerad.

Toppen