• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får man fylla LPG själv?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag ringde till Preem i Frölunda och frågade lite om LPG som det står på nätet att dom har det. Jag frågade om man kunde fylla vanliga gasoltuber typ P11. De sa dom att man kan, men man måste göra det själv...
Nu undrar jag om det är någon som varit där och fyllt? Och får man verkligen göra det själv? Jag skulle inte vilja göra det, kommer att ringa igen och kolla med nån annan personal.
Preem :: Motorgas
/Ludde
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Får man fylla LPG själv?

Tror heller det er slik at de har selvbetjening på fylling av tank - også tankflaske, og ingen som er autorisert til å fylle P11. Vanlige flasker må fylles etter vekt, en bruker tara og vekt før fylling for å beregne hvor mye LPG som kan fylles. Det er obligatorisk å kontrollere vekten etter fylling (går ut i fra at svenske regler ikke skiller seg mye fra norske og tyske som er nesten identiske).
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Får man fylla LPG själv?

Vi ska komma ihåg att flaskona också har ett årtal instansat när det är dax för kontroll.
Om flaskägaren själv fyller sina flaskor utan att vara medveten om kontrollen skulle det vara lätt hänt att tiden överskrids och flaskan är då inte längre godkänd som förvaringskärl.
Att kontrollen utförs inom stipulerad tid är en uppgift för den som utför fyllningen.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Får man fylla LPG själv?

Jag skulle rekommendera att inte fylla eller fråga om att fylla vanliga P11 eller andra storlekar av vanliga flaskor. Deras fyllstation är bara för tankar som är försedda med automatiskt överfyllnadsskydd. Det är inte tillåtet att fylla flaskor utan överfyllnadsskydd.

Jag har själv tankat ett par gånger där.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Får man fylla LPG själv?

Om vi antar att svenska regler är identiska med norska och tyska är det heller inte tillåtet att fylla tankflaskor (med automatisk fyllstopp vid 80%) om de inte är fast monterade i fordonet med godkända fästband i metall. Att som privatperson/konsument fylla icke fastmonterade gasbehållare (oavsett om det är flaskor med eller utan automatisk fyllstopp) är inte tillåtet i de flesta (västliga) EU-länder, såvida man inte har särskild utbildning för detta. Skulle någon olycka inträffa handlar det om allmänfarlig vårdslöshet.
Sedan är det en helt annan historia att en del människor inte bryr sig om vad som är tillåtet eller inte. En hel del campare runt om i Europa fyller sina, oftast löststående, vanliga gasolflaskor med mer eller mindre olagliga adaptrar på LPG-tappar. Detta avråder jag från på det bestämdaste! Bifogar bilder på i Tyskland (TÜV) godkänd fästanordning.
Observera att jag för närvarande inte lägger några egna värderingar i det otillåtna. Jag har n.l. också varit ”stygg”. Det är inte alltid lätt att leva som man lär. Jag är på bättring!
Julian
gs052_metalen_klemband_voor_2_gasflessen.jpg

gs052_metalen_klemband_voor_2_gasflessenvb1_klein.jpg
 
Senast ändrad:

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Får man fylla LPG själv?

Har du någon adress där man kan köpa dessa metallband
Om vi antar att svenska regler är identiska med norska och tyska är det heller inte tillåtet att fylla tankflaskor (med automatisk fyllstopp vid 80%) om de inte är fast monterade i fordonet med godkända fästband i metall. Att som privatperson/konsument fylla icke fastmonterade gasbehållare (oavsett om det är flaskor med eller utan automatisk fyllstopp) är inte tillåtet i de flesta (västliga) EU-länder, såvida man inte har särskild utbildning för detta. Skulle någon olycka inträffa handlar det om allmänfarlig vårdslöshet.
Sedan är det en helt annan historia att en del människor inte bryr sig om vad som är tillåtet eller inte. En hel del campare runt om i Europa fyller sina, oftast löststående, vanliga gasolflaskor med mer eller mindre olagliga adaptrar på LPG-tappar. Detta avråder jag från på det bestämdaste! Bifogar bilder på i Tyskland (TÜV) godkänd fästanordning.
Observera att jag för närvarande inte lägger några egna värderingar i det otillåtna. Jag har n.l. också varit ”stygg”. Det är inte alltid lätt att leva som man lär. Jag är på bättring!
Julian
Visa bilaga 32060

Visa bilaga 32061
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Får man fylla LPG själv?

Bilden ovan till och anordningen till vänster. Man tankar via en anordning som kan liknas vid en "toaflottör". Man tankar inte via ordinarie kran.
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Får man fylla LPG själv?

Hur kan man se om flaskorna har överfyllnadsskydd?
På en vanlig inbytes gasolflaska finns endast en anslutning som används både vid fyllning och förbrukning. På en tankflaska med fyllstopp finns (minst) två anslutningar. De ena för fyllning då det invändigt har monterats en backventil och en ventil som styrs av en flottör som stänger när flaskan är 80% fylld. Den andra anslutning har en avstängningsventil (kran) och en tankmätare som används till förbrukare via en reduceringsventil.
Som alla vet finns in/utbytes flaskor i kompositmaterial (glasfiberarmerat polyster), stål, aluminium och rostfritt.
Tankflaskor med fyllstopp finns, mig veterligen, endast i aluminium och stål.
Här har de diskuterats: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/309989
Hälsningar
Julian
PS
Glömde säkerhetsventilen som sitter i den andra anslutningen, nedanför avstängningsventilen.
DS
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Får man fylla LPG själv?

Har du någon adress där man kan köpa dessa metallband
Jag köpte mina grejer här: Gas benodigheden - onderdelen gaskachels - gasslang - vulnippels - drukregelaars - gas filter - gaslekkage
Enligt firman skall den vara godkänd i Tyskland och de säger sig ha levererat den huvudsakligen till tyska kunder och att de tagit hem den särskild för att uppfylla de tyska kraven. Inget jag personligen kan bekräfta eller gå i god för!
Fler godkända fästanordningar måste rimligtvis finnas på annat håll om man orkar leta.
Dyrt var det också, 60€ men jag var lite trött på att tillverka allting själv, nu fick jag lte fritid istället!:)
Julian
 
Toppen