• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Får inte igång vindrutetorkarna

tklev

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2025
Hej igen!
Här e jag med 90-års Hymers! Undrar om ngn vet var reläer till vindrutetorkaren sitter! Jag får inte igång dem nu när jag startade upp efter vinterförvaring! Bytte säkring men ingen skillnad o allt annat som går till samma säkring fungerar !?.,.
Tommy

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har du haft torkarbladen liggande mot vindrutan under vinterförvaringen så kan det vara så enkelt att de har klistrat fast på vindrutan. Om så är fallet orkar torkarmotorn inte rubba dem.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej igen!
Här e jag med 90-års Hymers! Undrar om ngn vet var reläer till vindrutetorkaren sitter! Jag får inte igång dem nu när jag startade upp efter vinterförvaring! Bytte säkring men ingen skillnad o allt annat som går till samma säkring fungerar !?.,.
Tommy
Kanske kan hjälpa. Nr 01215 i elschemat är torkarmotorn. Vad jag kan se finns det inget relä.

Post in thread 'Peugeot J5 1990, elproblem'
Elsystem - Peugeot J5 1990, elproblem

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kanske kan hjälpa. Nr 01215 i elschemat är torkarmotorn. Vad jag kan se finns det inget relä.

Post in thread 'Peugeot J5 1990, elproblem'
Elsystem - Peugeot J5 1990, elproblem
Nej det finns inget relä till torkarmotorn utan strömmen skall gå direkt även genom brytarna/spaken inne i bilen till torkarmotorn och dessutom ofta dålig jord som nämnts ovan, så om man mäter på motorns kablar när den är igång (mellan både plus och minuskablarna vid motorn och inte jord i chassit) så brukar det ofta vara under 10 V när den snurrar faktiskt, men det borde synas något visst litet liv i den ändå.

Nu rör det ju inte alls på sig efter vintern och kan ju ev. även bero på att axelgenomföringarna till torkarna har kärvat fast i lagringen under vintern, ta tag i torkarna och vrid liiite fram och tillbaka... för att känna att det i alla fall kan röra på sig något lite.

Det finns gamla trådar om ombyggnad med två reläer för att få fart på torkarna, men kolla först så axlarna inte har fastnat i genomförningarna eftersom det inte bara går trögt utan det går inte alls.

M.v.h. JANKRO.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Precis det som Jankro beskriver, att de fastnat i axelgenomföringarna, hände mig för några år sen.
Torkarna rörde sig inte.
Genom att försöka dra runt dem, så skall även den andra röra sig. Givetvis rycker man bara lite försiktigt.
Känns tydligt om de är helt fast.
Normalt är det såpass glappt i systemet att de rör sig lite.

Montera av torkararmarna och ta bort segersäkringen, en öppen ring som gör att axeln inte åker in.
Sen gäller att knacka in axeln, i mitt fall satt de stenhårt.
Knackar man för hårt kommer gängorna att stukas, dvs där man skruvar fast torkararmen.
Ex måste man lossa mekanismen undertill, den som gör att båda torkare rör sig simultant.
Lyckas man få loss axlarna gäller att göra rent, få bort rost och fasttorkat fett eller vad det nu är som fått dem att fastna.
Axlarna skall gå jättelätt och smörjs innan montering.

Lite klurigt sen att få båda att röra sig rätt över rutan.
Att rita av, eller fotografera av hur allt sitter ihop kan underlätta.

Givetvis kan det vara elfel, men genom att först konster att de kan röra sig vet man om felsökning skall sättas in på mekaniken eller det elektriska.

Roysan

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej igen!
Tommy
Kommer ihåg en gammal tråd

tklev

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
34793
Medlemskap
2025

Tack för alla tips! Nu har jag fått igång dem! 5.56 i alla kopplingar och lite lätt våld med hammare så funka dem!

Toppen