• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fågelvän men.....

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025
Finns det någon som har bra tips om hur man blir kvitt svalor.
De har nu bott i uthuset i flera år.
Har nu verkligen tröttnat på dem, detta efter allt skitande. Ingen hejd där inte de är verkligen överallt. Har försökt stänga dem ute men inte då.
De hittar möjligheter att komma in.
Det verkar som om de har haft 2 kullar i år och då med mycket skit som följd.
Tacksam för råd och dåd.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fågelvän men.....

Riv ner boet när ungarna har flugit ut och när de sedan skall börjar häcka igen så riv det efterhand de bygger nytt så tröttnar de och väljer annan plats.

F

F.d. 29954

Guest

Jag vill lova att de tröttnar inte. Dessutom bildar de koloni som kan bestå av hundratals svalor. Jag har naturligtvis haft "Mein kamp" med dessa pippis. Jag gillar dem verkligen men de skiter ned precis allt.
Jag gjorde som så, att jag köpte en fejk kråka från JULA ca 150kr och hängde den i närheten där de bygger. Inte en svala efter det. Grannen har dock problem med svalorna och till honom har jag inte gett tippset med kråkan då han sköt en av mina katter för 15 år sedan... Utan att be om ursäkt. Sådant glömmer man inte...

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Riv ner de gamla bona och pensla byggplatserna med grönsåpa så kan de inte bygga på den penslade platsen.

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Det där med en masonitskivor under svalbona som samlar upp fågelskiten låter intressant. Även tipset med grönsåpa efter nedrivning av bona.

F

F.d. 29954

Guest

Ni tycks inte begripa vad en svalkoloni betyder. Jag läste om rekordet av 150 st svalor i en koloni. Det kan betyda en sida av en ladugård, på den andra sidan blir det en annan koloni. Likaså på insidan, på bägge sidor. Klart att insekterna minskar, men det går inte ha tvätt på tork eller något annat ute med så många svalor. Precis allt blir nedskitat.

Svalor skall ju egentligen bo i klippskärvor på branta bergväggar, men sådana miljöer är relativt sällsynta, så de väljer ladugårdar etc. De är inte heller naturligt rädda för människor då vi inte har jagt dem. Tvärtom är de nästan tama. Jag har vid flertal tillfällen hjälpt ut en svala från hundarnas växthus dit de irrat sig. De sitter helt lugnt i handen och har ingen bråttom att flyga i väg, det är alltså den vitbröstade ladugårdssvalan vi talar om. Tornsvalan, den något större, men mörkbrun, är lika tam men bildar inte koloni, vad jag vet. Vi har haft en sådan som gäst här ovanför entredörren under minst 20år, kommer som en urverk 1/6 varje år, gör ca fem ungar och flyttar tidigt söderut då de kan bara äta flygande insekter.

Jag har ingen bra lösning för den vitbröstade svalan annat än de får söka upp en ladugård, men en tornsvala kan man ha som mascot, de blir ju inte fler med åren..

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

I Sverige häckar det följande arter av svalor: backsvala (gräver ut bon i t ex sandbrinkar), hussvala och backsvala ( häckar gärna på byggnader).
Sen finns det tornseglare, som alltså inte är en svala, den häckar gärna under tegelpannor.

Det finns i princip två saker som styr var fåglar häckar, det ska finnas möjligheter att bygga bo och framförallt måste det finnas mat. Svalor och seglare äter framförallt flygande insekter dvs mygg och flugor och det går åt ansenliga mängder. Om man har 150 fåglar häckande, så är man säkert mycket tacksam att slippa de flugorna!

Det finns olika sätt man kan styra var man vill ha häckningarna genom att t ex sätta upp boplattformar för hussvalor. Hör med den lokala fågelföreningen hur man gör.
Framförallt njut av de här fantastiska djuren!

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Ursäkta om jag har en annan synpunkt som fågelvän men för första gången på många, många år har jag inga häckande tornseglare under takpannorna. Saknar dem mycket, hur kan man göra för att få tillbaka dem???

F

F.d. 29954

Guest

De gillar ju tegelpannor med små springor där det är lätt att ta sig in och inget fågelband. Kanske ingen hängränna heller? Katter gillar de inte heller. Men hur locka dem dit om det inga finns? Jag tror att det är slumpen som avgör. De kommer som sagt i början av Juni eller i slutet av Maj. Då händer det att scannar lite här och var, de har ju ungar från förra året som skall hitta sina platser och de brukar ju överta föräldrarnas gamla ställe, dvs. sitt gamla barndomshem så fort det blir ledigt, men annars vet jag inte. Jag tror att de blir kring femtonår gamla. Ibland händer det att hela klanen går åt under vinterresan och då lär det dröja innan nya kommer. Jag gillar också mer tornseglaren än ladugårdssvalan då de inte bildar kolonier. De är riktiga konstflygare och gillar flyga ytterst nära ovanpå huvudet. Ibland tycker man de lite för dumma och för tama. Här bor de ju ovanför trappan och när jag står där är jag bara en halvmeter från deras ingång. De sitter och tittar bara på mig. Men kommer katten så blir det livat.....

Arne Lindh

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2025

Du glömde den vanligaste arten, ladusvala, Kristian. Annars var ditt inlägg bra. Eller rättare sagt, du nämnde backsvala två gånger.

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021

Javisst så ska det vara, ladusvala heter det. Både hussvala och ladusvala kan ju tänkas häcka i en ladugård och kan då kanske kallas för ladugårdssvalor. Men det är ett hittepånamn. :)

Toppen