• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fågelskådare rasar mot fågelappar

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har vid några tillfällen med mobilens hjälp lockat till mig fåglar genom att spela upp fågelläten (Kviddevitt). Nu senast var det en hackspett som följde mig på min skogspromenad en lång sträcka. Jag märkte så småningom att fågeln blev stressad så jag slutade. Kan man skada fåglarna med för mycket härmljud?

Citat MacWorld:
Det kan låta som ett skämt, men Wall Street Journal rapporterar att flera stora fågelskådarorganisationer planerar att skriva om regelböckerna på grund av appar.

Fågelskådare får nog anses ha en av de mest fridfulla hobbyerna som finns. Bilden av en fågelskådare hos de flesta är en person i kamouflagekläder som sitter med en stor kikare och väntar tålmodigt på att en rar fågel ska visa sig.

Nya appar för iOS och Android har dock skakat om fågelskådarvärlden och nu rasar ett tyst krig, skriver Wall Street Journal.

Apparna i fråga spelar upp fågelsång så tydligt och korrekt att de misstolkas av levande fåglar som därmed kan luras ut ur sina gömställen och beskådas. Det kan tyckas oskyldigt, men enligt många inom hobbyn är det att störa naturen och kan exempelvis utsätta fåglarna för fara.

Flera som tidningen pratat med tycker framför allt att det är problematiskt att vem som helst kan spela vad som helst hur mycket som helst utan att bekymra sig för hur fåglarna tolkar sången.

Två stora amerikanska fågelskådarföreningar planerar nu att skriva om sina riktlinjer för att anpassa sig till den nya verkligheten.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Fågelskådare rasar mot fågelappar

Ja, så är det! Jag är inte själv skådare, men som naturfotograf så umgås jag i en krets av många fågelskådare. Fåglarna stressas negativt av ljudet. En hane t.ex. som följer efter ett sådant lockljud tror att det är en rival och kan då så småningom hamna i en annan hanes revir och detta orsakar naturligtvis stress hos både hanarna och deras honor.

F

F.d. 55374

Guest

Mycket intressant det du skriver. Vi som tänkte införskaffa någon
någon form av apparat där det går att ladda ner fågelljud, och på
detta vis försöka hålla dessa flygfän på avstånd (fruns fågelfobi).
Tommy R
Kommentar till Knarreviks inlägg.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Hej
Normalt omdömme eller bara lite BONDFÖRNUFT,då är problemet löst.
/Vidhem

F

F.d. 55374

Guest

Hej
Normalt omdömme eller bara lite BONDFÖRNUFT,då är problemet löst.
/Vidhem

Lite bondförnuft skulle man vilja se på ställplatser, det händer att
man ser vuxna sitta och mata fåglar.
Tommy R

F

F.d. 55374

Guest

Och inte endast på ställplatser! Vi är redan inne på den 4:e säcken solrosfrö denna vinter.
Visa bilaga 80267

aake

Självklart har ingen av oss något mot att mata fåglar, men
varför göra det på platser där det kan finnas dom som är
jätte rädda för fåglar. I hustruns fall har det ingen betydelse
om det är en blåmes eller örn.
Tommy R

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Fågelskådare får nog anses ha en av de mest fridfulla hobbyerna som finns. Bilden av en fågelskådare hos de flesta är en person i kamouflagekläder som sitter med en stor kikare och väntar tålmodigt på att en rar fågel ska visa sig.

Njaaa, det stämmer inte helt med min bild av skådarvärlden. De, vissa skådare, kan vare helt uppstressade av möjligheten att se något sällsynt. Stanna mitt i vägkorsningar, blockera böndernas traktorvägar, ge sig ut i fågelskyddsområden (de stör ju inte eftersom de älskar fåglar) och ge sig in i trädgårdar. Säger en med erfarenhet av hur det kan se ut på Södra Öland.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Självklart har ingen av oss något mot att mata fåglar, men
varför göra det på platser där det kan finnas dom som är
jätte rädda för fåglar. I hustruns fall har det ingen betydelse
om det är en blåmes eller örn.
Tommy R

Vi har alla våra prövningar. Min hustru har fobisk rädsla för berg och kyrktorn, men talgoxar får gärna dela hennes smörgås som du kunde se på bilden (från Botaniska Trädgården i Berlin).
Vi har faktiskt flera gånger valt omvägar för att kunna ta in på Örnäs Camping i Åmål eftersom där finns en hel flock handtama gråsparvar, men får i stället göra en del oönskade omvägar för att slippa se vissa branta klippväggar.

aake

Toppen