• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få husbilar på vägarna i vinter

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Under ett antal år tillbaka har antalet husbilar under vintern ökat på vägarna. Under förra vintern märkte jag dock en klar minskning och under denna vinter är det en rejäl minskning av husbilarna. Antagligen är det en följd av ganska stora pensionärsgrupper med husbil inte längre har råd med dieselpriserna och har då avstått från vinterkörningen.

Det här kan nog skilja över landet och en del kanske bara kör en kortare sträcka och sedan står still över t.ex en helg medan fler kanske har ställt av husbilen helt men helt klart är det en rejäl minskning av husbilar på vägarna i vinter.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I ett band mälaren/Gävle och mot värmland har jag noterat följande.
Före mitten av december var det förvånansvärt många husbilar ute.
Mitten december till nu var det förvånansvärt lite/inga husbilar ute.

Att folk inte har råd att åka för uppgång i dieselpriset tror jag inte ett ögonblick på.
Om det är fråga om reda pengar, minska utflykten från 25 till 21 mil, samma kostnad.

Vad säger ni som brukar köra på vintern, varför stannar nu nu hemma?

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Att folk inte har råd att åka för uppgång i dieselpriset tror jag inte ett ögonblick på.
Om det är fråga om reda pengar, minska utflykten från 25 till 21 mil, samma kostnad.

Skitväder (visserligen samma som förra vintern, det är ju vinter), egen sjukdom, inga aktiviteter eller arrangemang att åka till

En ökning på 2.- milen är mindre än en flaska vin till maten på ett besökt arrangemang 50 mil bort - Det skulle inte hindra oss :cool:

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Nu är det ju inte så det fungerar, den som inte har pengar i överflöd måste dra gränsen någonstans och varför skulle man välja att stanna 4 mil innan tilltänkt resmål bara för att det ska bli samma totalkostnad som förra året.

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
... Under förra vintern märkte jag dock en klar minskning och under denna vinter är det en rejäl minskning av husbilarna. Antagligen är det en följd av ganska stora pensionärsgrupper med husbil inte längre har råd med dieselpriserna och har då avstått från vinterkörningen ...
Inser att jag bara svarade på Michael S's fråga.

Förra vinterns minsking kan inte handla om dieselpriset eftersom vi då var på 2018/19-nivån, denna vinters minskning kanske..., jag gissar på pandemin som orsak.

2018-01-01 14,66
2019-01-01 14,79
2020-01-01 16,43
2021-01-01 14,87
2022-01-01 20,12

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu är det ju inte så det fungerar, den som inte har pengar i överflöd måste dra gränsen någonstans och varför skulle man välja att stanna 4 mil innan tilltänkt resmål bara för att det ska bli samma totalkostnad som förra året.
Då kan man undra varför man har husbil överhuvud taget.
Huvudsaken är att komma ut, inte att åka 23,75 mil, och inget annat.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
På Österlen har det varit husbilar hela vintern och jag tror att pandemin är mer vanlig orsak om det är minskat husbilsåkande.
Vi har åkt året runt i 23 år men senaste månaderna har det blivit mindre främst pga. pandemin.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Då kan man undra varför man har husbil överhuvud taget.
Huvudsaken är att komma ut, inte att åka 23,75 mil, och inget annat.
Hej
Man ska nog inte förringa de ekonomiska aspekterna de flesta har köpt sin husbil medan de jobbade åtskilliga år före pensionen och i många fall även betalt av den och när den köptes kunde de flesta inte förutspå den politik som gett dieselpriser på i nuläget nästan 21kr litern.
Det är många pensionärer som i stort sett fått halverad ”lön” efter pensioneringen till 12-13 tusen i månaden, därtill så har den allmänna prisnivån stigit och många har i år fått en elräkning som 2-300% högre än förra året så det som är kvar av pensionen är redan före tankningen av husbilen på en lägre nivå och nu kostar en tankning ca 400 kr mer än i somras.
Men det finns än värre saker, en del kommer antagligen att gå i personlig konkurs på grund av elräkningarna och före det är husbilslivet förmodligen redan avvecklat.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Var ute ihelgen, 10 bilar på ställplatsen på lördagen några mindre på fredagen när vi kom så visst är folk ute o åker.
Hej
Jovisst är det de som är ute och åker men kanske är det så att fler av dem som är ute på vintern stannar på en plats över helgen i högre utsträckning än tidigare. Det som jag märkt denna vinter är att jag sett betydligt färre husbilar ute på vägarna..

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej
Man ska nog inte förringa de ekonomiska aspekterna de flesta har köpt sin husbil medan de jobbade åtskilliga år före pensionen och i många fall även betalt av den och när den köptes kunde de flesta inte förutspå den politik som gett dieselpriser på i nuläget nästan 21kr litern.
Det är många pensionärer som i stort sett fått halverad ”lön” efter pensioneringen till 12-13 tusen i månaden, därtill så har den allmänna prisnivån stigit och många har i år fått en elräkning som 2-300% högre än förra året så det som är kvar av pensionen är redan före tankningen av husbilen på en lägre nivå och nu kostar en tankning ca 400 kr mer än i somras.
Men det finns än värre saker, en del kommer antagligen att gå i personlig konkurs på grund av elräkningarna och före det är husbilslivet förmodligen redan avvecklat.

Instämmer!

Det finns över 250 000 seniorer som får garantpension eller garantipensionstillägg. De lever på marginalen. Liksom många andra som har en låg pension strax över gränsen för garantipenssionstillägg.

Några av alla dessa har kanske tiligare ägt ett hus eller bostadsrätt som de har sålt och köpt en HB för. Att sen leva på en låg pension när HB:n är till fullo helt betald då är de rörliga kostnaderna som är "huvudvärken".

Jost68

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2025
Hej

Inlägget innan var ett förslag på att korta ner resan från 25 till 20 mil och svaret blir att en tankning kostar 400 kr mer. Med lite överslag så blir det en tankning på c:a 80-100 liter. Visst det finns bilar som drar 3-4 liter milen men där tror jag faktiskt att ett bilbyte kan vara på sin plats. Om inte annat börjar jag förstå övertonerna i vissa inlägg om det är så det är.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Inlägget innan var ett förslag på att korta ner resan från 25 till 20 mil och svaret blir att en tankning kostar 400 kr mer. Med lite överslag så blir det en tankning på c:a 80-100 liter. Visst det finns bilar som drar 3-4 liter milen men där tror jag faktiskt att ett bilbyte kan vara på sin plats. Om inte annat börjar jag förstå övertonerna i vissa inlägg om det är så det är.
Om det var mitt inlägg du menade, att minska resan från 25 till 21 mil, så är det så här jag tänker.

Dieselpris förr 17 kronor, nuvarande pris 20 kronor ca 15% uppgång.
Resa för samma kostnad, 25 mil x 85% = 21 mil.

Var du fått 3-4 liter milen ifrån får du gärna redovisa.

Jost68

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2025
Om det var mitt inlägg du menade, att minska resan från 25 till 21 mil, så är det så här jag tänker.

Dieselpris förr 17 kronor, nuvarande pris 20 kronor ca 15% uppgång.
Resa för samma kostnad, 25 mil x 85% = 21 mil.

Var du fått 3-4 liter milen ifrån får du gärna redovisa.
Det var Stigs kommentar på din kommentar som jag kommenterade. Jag fick inte ihop det hur ditt förslag och en tankning på 400 kr mer än förra sommaren hängde ihop.

Toppen