• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Få fart på pendelur

F

F.d. 53498

Guest
Detta ämne har inget med husbilen att göra.

Men eftersom jag ofta finner mycket initierade kunskaper och ofta väldigt goda råd här på forumet så dristar jag mig till att be om hjälp med min gamla väggklocka.

Uret är ett gammalt, mitten av 1800talet, väggur med pendelverk. Det har varit still i några år men tickar nu mycket hemtrevligt. Problemet är att det tickar för sakta. Klockan drar sig efter 10-15 minuter per timme. Det vore kul om jag kan få den att gå hyfsat rätt. Jag tror mig veta att man skall höja, eller sänka, tyngden på pendeln. Jag har inte provat än och skulle vara tacksam om någon vet om tyngden skall upp eller ner. Det är den justeringsmöjligheten som jag tror mig veta finns. Kanske det finns någon annan. Är det någon urmakare bland oss?

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Få fart på pendelur

jag sätter en glögg på att pendeln skall höjas
:)

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Å!
Det är inte fel med att smörja delarna som roterar i verket med tunn olja(Symaskins olja)
Clas i sjön har, om det passar.
Stephan

F

F.d. 53078

Guest

Längre pendel klockan går långsammare kortare fortare
Vad beträffar olja i kugghjulen så prata med klock experten Gunnar först.
Datorparn Jag bjuder på glöggen om du dyker upp

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Smöj med tunn fin olja. Gärna en bra symaskinsolja. ABSLOLUT INTE 5.56 eller W-40 eller något annat liknande universalmedel!
Fick en gång bannor av en urmakare för att jag undsluppit mig detta illtyg. Nämnda universalmedel är mycket bra på rostiga skruvar men lösningsmedlet avdunstar och lämnar en tjock sörja efter sig som hindrar mera än den smörjer. OM man använt något universalmedel för att lossa något som fastnat, så smörj sedan med mycket symaskinsolja så går det bra och lätt även framöver.

Instämme för övrigt med ovanstående att pendeln skall kortas, lodet höjas, för att uret skall gå fortare.

EssoJ

Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest

Tack för alla tipsen. Jag tror på att höja vikten på pendeln. Anledningen till det är att när jag stack in handen i fodralet och skulle testa att på så sätt höja den så visade det sig att vikten satt allra längs ned på själva pendeln. Vikten lossnade och föll ned i fodralet. Klockan fortsätter att gå, men nu går den lika mycket för fort som den tidigare gick för sakta.

Jakten på den rätta tiden kommer att fortsätta och jag lovar att återkomma med bulletiner om mina framsteg.

Jag har ett erkännande att göra EssoJ. Jag har fuskat med 5-56. Det är ca 3 veckor sedan och som sagt verket tickar hemtrevligt dock i fel hastighet.

B

Boxer

Guest

Tyvärr funkar inte ett pendelur i husbilen, det hade varit trevligt annars.

F

F.d. 2008

Guest

Tjena om en höjt för mycket ta lite" broms olja" Hlsn DePe

Toppen