• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenventil Rapido

axgren

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Jag är en lycklig ägare till en Rapido V68 och börjar fundera över Vinterns Ankomst.

Problemet är att jag inte hittar ventilen till färskvattnet som behövs att helt dränera systemet.

Jag kan tömma Färskvattentanken, Gråvattentanken,Varmvattenberedaren men sen måste ju allt vatten i ledningarna bort om jag
inte är helt ute och cyklar.

Ja jag har Instruktionsbok som anger positionen av ventilen vid Truman med där finns ingen dylik,

Kanske någon mer klarsynt kan ge tips på var jag skall leta.
 

johancrv

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Haninge
HBK-Nr
37563
Medlemskap
2024
Jag är en lycklig ägare till en Rapido V68 och börjar fundera över Vinterns Ankomst.

Problemet är att jag inte hittar ventilen till färskvattnet som behövs att helt dränera systemet.

Jag kan tömma Färskvattentanken, Gråvattentanken,Varmvattenberedaren men sen måste ju allt vatten i ledningarna bort om jag
inte är helt ute och cyklar.

Ja jag har Instruktionsbok som anger positionen av ventilen vid Truman med där finns ingen dylik,

Kanske någon mer klarsynt kan ge tips på var jag skall leta.
Nu har jag inte en V68 utan en D62 och skillnaden är väl annan möblering. På min finns bara tömning via frysskyddet vid varmvattenberedaren och bottenventilen till tanken. Däremot använde jag tryckluft för att tömma systemet på resterande vatten via anslutningarna till tryckvattenpumpen
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Jag brukade tömma via uteduschen. Skruva av strilen, läggner slangen på marken och öppna kranen, ställ blandarventilen mellan varmt och kallt.det är bra om bilen står med bakluckan.man kan också hjälpa till genom att suga i slangen.
 
Toppen