• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färskvattentank

Nedo

HBK Medlem
Kommun
Lilla Edet
HBK-Nr
42629
Medlemskap
2025
Hej! Jag är helt ny på det här med husbil och har nu letat och letat efter inspektionsluckan till färskvattentanken utan resultat. Jag har en Fiat Ducato Liberty från 1996 och hittar ingenting om vart den finns, så om någon vet vart den sitter, så skulle jag vara hemskt tacksam för hjälp.

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Antar att du hittat tanken jag har en bil från -98 (Hobby 650) så det borde vara likvärdig tank i den och på min sitter tanken under en av sofforna och locket/luckan sitter på ovansidan.

ses

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
30477
Medlemskap
2025
Lika på min Hobby 750. Vill göra ett tillägg. Avtappningskranen kan komma i brytläge, läckage. Tog bort min, tömmer med dammsugare. Svetsade hålet med lödkolv och en bit från plasskärbräda, fet plast. Funkat i 2 år. Skall svetsa ny kran, vilket år som helst.

Nedo

HBK Medlem
Kommun
Lilla Edet
HBK-Nr
42629
Medlemskap
2025
Tack för svar, men den sitter inte under någon soffa. Hittat tanken under bilen, men kommer inte åt att se hur det ser ut på ovansidan. Så mitten av tanken hamnar mitt under gången i husbilen och hittar ingen lucka heller. Finns det husbilar där det inte går att öppna ovanifrån tro?Sen på toa hittade jag ett lock där man kan stoppa en toa rulle och öppnade där och hittade slang och något annat någon klump som dem är kopplade till, tänkte om det kan vara pumpen? Vet ni hur man kommer åt bättre där för det läcker och så trångt att meka där. Jag har surfat runt överallt, men hittar ingenting och har ingen instruktionsbok för bodelen. Har inte bilen här hemma, men ska dit sedan och ta några foton om någon blir klokare av dem. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har ikke en Liberty, men...

Den tank du har under bilen er trolig gråvandstanken til spillvatn. den er oftest i sort plast og placeret der. Inspektionslugen sidder oftest på underiden af tanken, men kan være dækket af isoplering

Friskvandstanken sidder oftest inde i bilen under en seng eller under en sofa. Den er oftest i hvid plads og har en (rød?) inspektionsluge øverst. Eventuelt kan den sidde i bunden af et skab og der skal løftes en træhylde for at finde tanken.

Nedo

HBK Medlem
Kommun
Lilla Edet
HBK-Nr
42629
Medlemskap
2025
Det sitter en vit tank med vad jag tror är en typ backventil och den går det slangar från husbilen till och den sitter närmast ställena med vattenförbrukning, sen sitter det en svart tank med ett rör som går att öppna för att vatten ska komma ut, så det måste vara gråvattentanken. Ingen tank inne i bodelen ;-)

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg har heller ikke Liberty, men holder med de andre her, tanken burde befinne seg inne i bilen et sted og ikke under. Hvor er utvendig vannpåfylling plassert? Det kan gi et hint om plassering av vanntanken. Tanken under toalettpapirholderen er mest sannsynlig separat spyletank for toalettet, jeg har samme type Thetford-toalett i min Dethleffs.

Nedo

HBK Medlem
Kommun
Lilla Edet
HBK-Nr
42629
Medlemskap
2025
Tror jag har löst det! Första fotot är där vattnet kommer in, det andra är när det går ner genom golvet och ut. Det tredje fotot är under tanken och det måste ju vara luckan, det med tre små hål för att skruva, sen en del är backventil och då måste ju den med liten elkabel vara pumpen, eller vad tror ni? Ska skruva isär o titta, men det verkar vara väldigt gamla och spröda detaljer.

Bilagor

• PXL_20250329_144817248.MP.jpg
    PXL_20250329_144817248.MP.jpg
    4,4 MB · Visningar: 62
  • PXL_20250329_144827230.jpg
    PXL_20250329_144827230.jpg
    2,1 MB · Visningar: 63
  • PXL_20250329_154101066.jpg
    PXL_20250329_154101066.jpg
    1,9 MB · Visningar: 62
  • PXL_20250329_154040428.jpg
    PXL_20250329_154040428.jpg