Skall byta min färskvattenpump en Comet Lux Plus. Har också köpt en backventil att sätta direkt på pumpens utloppsrör. Min fråga är måste backventilen limas fast på pumpens utloppsrör eller räckerr det att trycka fast den ordentligt?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ja, pumpen hänger.Hänger pumpen i slangen eller står den på tankens botten? Jag har en likadan pump med originalmonterad ventil och den är limmad.
Om pumpen hänger skulle jag definitivt limma ventilen, om den står på botten skulle jag eventuellt chansa.
Se trådenHur gör ni vid vinter avställning? Med backventil riskeras väl att det kommer att stå vatten från backventilen och vi framåt även om man torr kört pumpen med risk att det kan frysa till i ledningar
Tack, brukar göra efter alla konsten regler och har fungerat. Funderar bara på om jag mäste lossa vattenledningen efter backventilen. Även om jag blåser o suger så finns väl risken att det står en skvätt just efter backventilen?Se tråden
Hur tömmer ni vattenledningarna inför vintern?
Mvh / Roland
Det stämmer! Det är därför man måste ha en pump/backventil i reserv efter vinternTack, brukar göra efter alla konsten regler och har fungerat. Funderar bara på om jag mäste lossa vattenledningen efter backventilen. Även om jag blåser o suger så finns väl risken att det står en skvätt just efter backventilen?