• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Färskvattenpump

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Skall byta min färskvattenpump en Comet Lux Plus. Har också köpt en backventil att sätta direkt på pumpens utloppsrör. Min fråga är måste backventilen limas fast på pumpens utloppsrör eller räckerr det att trycka fast den ordentligt?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hänger pumpen i slangen eller står den på tankens botten? Jag har en likadan pump med originalmonterad ventil och den är limmad.
Om pumpen hänger skulle jag definitivt limma ventilen, om den står på botten skulle jag eventuellt chansa.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Min är backventil är bara tryckt dit med handkraft. Blir det läcka så märker du det på att vattnet i handfatet kommer nån sekund för sent (vattnet rinner tillbaka till baljan)

Birger

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
35112
Medlemskap
2025
Hur gör ni vid vinter avställning? Med backventil riskeras väl att det kommer att stå vatten från backventilen och vi framåt även om man torr kört pumpen med risk att det kan frysa till i ledningar

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Tack, brukar göra efter alla konsten regler och har fungerat. Funderar bara på om jag mäste lossa vattenledningen efter backventilen. Även om jag blåser o suger så finns väl risken att det står en skvätt just efter backventilen?
Det stämmer! Det är därför man måste ha en pump/backventil i reserv efter vintern

Toppen