• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färskvattenbyte ..?

F

F.d. 25742

Guest
Hej hej !

Byter man färskvattnet om bilen stått still nån vecka eller hur ofta byter man, kanske räcker det om man fyller på eftersom ?

Är novis på det mesta då vi nyss köpt oss en Pössl roadcamp ducato maxi som är vår första husbil någonsin !!
Är såå nöjda men som sagt oerfarna ;)

//.samone
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Färskvattenbyte ..?

Har haft stora problem med färskvattnet efter att bilen stod på verkstad en vecka, har diskat, sköljt, diskat, fyllt på nytt, provat bakpulver, vattnet har fortfarande luktat "gråvatten"?
Fick tipset att skölja, fylla på med nytt vatten och slå i en påse citronsyra, köra en runda, tapp av, fylla igen, vattnet blev ok efter sista fyllningen.
Numera häller jag i en matsked citronsyra i vattnet.
Vattnet används till allt utom mat.
Jojje
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattenbyte ..?

Du kommer förmodligen få många olika svar på denna fråga.

Jag gör så här: Jag fyller vattentanken full när jag åker iväg, fyller på när det börjar bli tomt utan att tömma ur det som finns i sedan tidigare. När jag åkt färdigt för helgen eller semestern tömmer jag ur det vatten som finns kvar i tanken med hjälp av bottenpluggen.
Samtidigt som jag fyller på vatten i tanken första gången spolar jag "rent " i kallvattenledningarna och låter varmvattnet spola en stund så att det vatten som finns där blir bytt, kanske inte helt men delar av det. OBS jag rengör aldrig färskvattentanken med något medel, borste eller trasa, för att inte riskera att jag får repor på insidan som kan lagra bakterier. Jag har heller inga fobier mot att dricka det vatten som varit i tanken (även spanskt eller italienskt vatten). Jag har heller aldrig mått illa som jag kan härleda till mitt vattenintag.

Mvh
larsemil
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Färskvattenbyte ..?

Vi har haft husbil sedan 1999 och har aldrig gjort annat än fyllt på med färskvatten under resorna.

Har husbilen stått oanvänd under några veckor tömmer jag tanken helt och fyller på med nytt, helst kommunalt vatten.

Använder vattnet även till matlagning och att dricka.
 
F

F.d. 25742

Guest
Sv: Färskvattenbyte ..?

Tack för ert svar ...det lät problematiskt det där för er, skönt det löste sig så bra !
Vi har ingen dålig lukt utan jag tänkte mer som hygieniska själ...men stort tack för tips man vet ju aldrig vad som händer i framtiden ;)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Färskvattenbyte ..?

Vi har alltid bara fyllt på när det börjar bli tomt. När vi kommer hem låter jag vattnet vara tills vi skall ut igen då jag bara fyller på med nytt vatten. Tappar aldrig ur gammalt vatten utom nu i somras när jag körde igenom en citronsyrakur i vattensystemet för första gången i denna bilen som nu hunnit bli fem år.

Vi använder vattnet till allt, inklusive matlagning och att dricka när vi är törstiga. Detta har fungerat utmärk sedan 1988 när vi köpte vår första husbil.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Färskvattenbyte ..?

Är visserligen inte någon gammal husbilsräv, men tycker det låter liiite vårdslöst att aldrig byta färskvattnet i tanken. Själv försöker jag tömma tanken helt och fylla på nytt friskt vatten åtminstone en gång per vecka när vi är ute och åker. Jag vill ju att vattnet i färskvattentanken skall vara just "färskt"
Men det beror ju också på hur snabb omsättning man har på vattnet, vi förbrukar oftast ganska mycket vatten per dygn eftersom vi oftast duschar i bilen också.

Jag hör också till dem som tror på rutinen att inte tömma tanken när jag kommer hem, utan istället fylla den full. När det sedan är dags att åka ut igen tömmer jag tanken och fyller på nytt friskt vatten .
Men viktigast av allt är nog att vara mycket noga med att inte få bakterier i vattnet när man fyller. Använd alltid egen slang. Det finns tyvärr HB-åkare som använder slangen vid påfyllnadsstället till lite av varje, t.ex. spola ren toakasetten.

/ TommyQ
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Färskvattenbyte ..?

Varför utsätta sig för risken att bli magsjuk och få resan förstörd pga slarv med vattnet. Jag dricker av princip aldrig vattnet direkt ur kranen i husbilen. Man vet aldrig hur vattenkvalitén var vid senaste påfyllningstillfället. Värmen i tanken sommartid gör att ev. bakterier växer explosionsartat på bara något dygn.

När jag använder vattnet i matlagning kokar jag det först. Denna princip använder jag även på charterresor utomlands där tom resebyråerna varnar för att dricka kranvatten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Färskvattenbyte ..?

Varför utsätta sig för risken att bli magsjuk och få resan förstörd pga slarv med vattnet. ........................

Ser inte mitt hanterande som slarv, det är fullt medvetet och har fungerat utan problem under snart 15 år och över 25 000 mil körning, det mesta i länderna söder om Sverige.

Självklart att det är viktigt att ha koll på vad man häller i tanken, lukt och smak är en bra mätare. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färskvattenbyte ..?

Det er faktisk mer risiko for å fylle dårlig vatn i Sverige og Norge enn i landene sørover - når en holder seg til komunalt vatn. Grunnet jamt bra kvalitet er det vatnverk som ikke benytter klor i våre nordiske land - det skal det mye til at en finner sørover. Litt klorrester i vatnet en fyller på tanken holder vatnet friskt i lang tid.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Färskvattenbyte ..?

Det viktigaste är nog att bara fylla där man får kommunalt vatten, det är kontrollerat och behandlat för att vara livsmedel. Egna brunnar, källor och liknande skulle jag aldrig fylla ifrån.
 
Toppen