• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färjan till Gotland kan bli statlig

T

Teddi

Guest
Sv: Färjan till Gotland kan bli statlig

dagens färjelinje kan ju knappast staten lägga sej i,,men som en del av sverige så är ju behovet av konkurrens påtagligt,,
för gotlands chans till utveckling om inte annat,,

titta på statens järnvägar,,där kör ju vem som helst idag,,
om det blivit bättre priser?? ja tror detta,, om inte annat så är det svårt att bevisa motsatsen,,

så konkurrens är att föredra,,

kolla öland,,en bro,,en väg,,men lika förutsättningar för både turism ock näringsliv,,

mumma:D

F

F.d. 17667

Guest

Jag tror:
Statliga färjor utan konkurrens resulterar i långsammare färjor, 20-22 knop istället för 28 knop, dvs lägre drivmedelsförbrukning och därmed billigare i drift. För passagerarna en längre överskeppningstid.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Ja kanske,
Ett stort vinstintresse kombinerat med brist på konkurrens brukar ju inte direkt pressa priserna eller höja kvaliteten.

Skall bli skoj att se.
Talades om att Pigge Werkelin skulle starta något som väl kanske inte gick till Nynäshamn. Hörde något om detta på radion då Pigge intervjuades.
Väntar med spänning på resultatet.
Idealet vore väl nolltaxa med statliga färjor som en förlängning av en riksväg till en svensk ö.

T

Teddi

Guest

handlar väl knappast om statlig inblandning utan konkurrens,,var har du fått detta ifrån,,

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Staten står väl såvitt jag förstår för vägar, broar och ett antal färjor eller??? Borde det inte vara detsamma till en bebodd svensk ö.
Skitsamma om färjan gör 22 eller 28 knop.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Tanken är väl att P W skall "köra" mellan Västervik och Gotland, men endast under sommartid. Det blir ju lite kortare körsträcka och borde ju bli billigare. Sen är ju frågan hur mycket statliga bidrag det nuvarande färjerederiet har. Kan han matcha det? Ny upphandling är ju på gång om något år och då är det ju bra med flera aktörer.

T

Teddi

Guest

vet inte om du menar mej bror,,men ja tror inte detta,,

10--12 knop går också bra,,för oss tidsmiljonärer,,haha,,

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

handlar väl knappast om statlig inblandning utan konkurrens,,var har du fått detta ifrån,,

Jag gissar att du menade mitt inlägg Teddi?

Jag var nog lite otydlig men precis som det står i artikeln som Gittan & Jojje länkade till så kan bristen på privata aktörer som kan konkurrera om uppdraget också sätta drivkraften för att leverera det bättre och billigare helt ur spel.

Jag vet givetvis inte om det blir bättre eller billigare i en eventuell statlig regi men ett privat monopol fungerar iaf extra sämst när profit är den enda drivkraften.

F

F.d. 29925

Guest

För egen del tror jag att det inte finns något allvar bakom utspelet utan är endast en "testballong" för att se "marknadens" reaktion. En regering som har nästan sålt allt som går att sälja går väl knappast in i ett "olönsamt" ägande, eller?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det behöver ju inte vara olönsamt. Om det går att få en bättre trafik till samma eller lägre kostnad (dagens bidrag) så blir ju övertagandet "lönsamt".

Men jag tror som du att det bara är ett utspel för att sätta lite press.

T

Teddi

Guest

förra året så skulle en ny linje börja från västervik,,vi åkte då från oskarshamn,,
för de fanns ingen,,
ja hoppas både på werkelin o staten,,

vi har bekanta som bor på gotland ock är markägare med intresse av att göra iordning ställplatser,
idag ser dom inte detta som lönsamt,,men billigare förbindelser genererar ju också större turism,,
men detta har nog politiker svårt att fatta,,

såååå,,almedalsveckan drar ju ingen fördel för gotland,,förutom bara just den veckan,,

ja säger som jappe,, giv mig styrka!!!:D:D

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

22 eller 28 beror på om du pendlar eller nöjesresa pendlarna får inte många timmar hemma.

Toppen