• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färjan "kvick" vid Parapeten i HBG

S

StorDansk

Guest
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica]En liten anekdot rörande Parapeten![/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica]Kanske någon äldre Helsingborgare kommer ihåg färjan som frekventerade ön.[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica]Första veckan i juli för ett par år sedan fick jag tillfälle att följa med min vän sedan mer är 35 år, Carl-Axel, på en båttur utöver Roxen, med utgångspunkt från Norsholm där båten också har sin hemmahamn, kaptenens fru bakade en härlig paj som avnjöts tillsammans med kaffet på akterdäck medans solen började dra sig ner mot horisonten. En oförglömlig kväll. [/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica]Båten har sitt ursprung i Helsingborg, där den byggdes för att ersätta en tidigare färja som gick mellan hamnen och en ö vid namn Parapeten, enligt utsago ett dekadent danspalats. Som färja togs den ur tjänst 1961. Carl-Axel köpte den ca. mitten av åttiotalet.[/FONT]
[FONT=Verdana,Arial,Helvetica]Allt som numera är synligt ovan vattenlinjen har Carl-Axel åstadkommit själv, ser ej längre ut som en färja tack vara ny för och akter samt en elegant överbyggnad. Svetsaggregat finns permanent ombord som del av utrustningen som kan behövas vid de otaliga räddningsuppdrag på Roxen.[/FONT]

Båten M/S Kvick hette ursprungligen M/S Quick,
byggår 1938, gick som färja från Helsigborgs
hamn till Parapeten fram till 1961

Passa gärna på att se M/S Kvik live nästa gång du besöker Norsholm. och får du tekniska
problem, elektriska eller mekaniska, fråga efter Carl-Axel, alla vet var han bor.

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    38,3 KB · Visningar: 3
  • 06.jpg
    06.jpg
    39,2 KB · Visningar: 2

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025
Sv: Parapeten Hbg

Inte för att jag kommer ihåg den lilla färjan, men det är ju trevligt att höra att den fortfarande är i bruk. Parapeten är ingen ö - det är en vågbrytare som byggdes 1892! Parapeten - Wikipedia /Jeanette

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

När "Kvick" på den senaste bilden togs ur bruk på 60-talet köptes den av en dykarklubb i Helsingborg. Tyvärr var skarndäck så lågt att det inte gick att segla utanför hamnen vid minsta blåsväder, så det blev visst ingen större succé.

Kanske finns det någon HBK-medlem från den dykarklubben som kan berätta mer om den.

S

StorDansk

Guest

Så såg inte färjan ut när jag var liten, den måste vara kraftigt ombyggd.

Det var ju ca 25 år sedan den hamnade i Norsholm, mycket har han hunnit med den gode Carl-Axel, det ser jag nu.
Tack Inge, ska snarast förmedla all samlad information vidare till Carl-Axel, talade med honom för nån timme sedan, men då var han tillsammans med en grävmaskin på väg in under huset, så det var inte riktigt läge, om man säger :)''

PS. Hoppas inte att du Max M tar illa upp för att jag snodde din tråd för en stund, jag går bara igång på sånt här, rår inte för det. Förlåt!!! DS.

Senast redigerad av en moderator:

Clases

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3039
Medlemskap
2023
Sv: Färjan "kvick" vid Parapeten i HBG

Så såg den ut ja och kostade 10 öre och åka över med

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Den har jag åkt med tillsammans med min farmor många ggr när jag var liten.

F

F.d. 24435

Guest

Bilden på Kvick av idag och Kvick från det förgångna har inga likheter alls!! Har åkt med denna båt många, många gånger mellan färjestationen och Parapeten i Helsingborg (som inte är en ö utan en förlängd pirarm som i mångt och mycket är rester från den stora utställningen i Helsingborg 1955, H55).
tycker dagens upplaga av Kvick är ful jämfört med orginalet!!

S

StorDansk

Guest

Bilden på Kvick av idag och Kvick från det förgångna har inga likheter alls!! Har åkt med denna båt många, många gånger mellan färjestationen och Parapeten i Helsingborg (som inte är en ö utan en förlängd pirarm som i mångt och mycket är rester från den stora utställningen i Helsingborg 1955, H55).
tycker dagens upplaga av Kvick är ful jämfört med orginalet!!

Hej, en båt är och förblir en båt ända fram till den skrotas, och då får du idag 2 spänn per kg. och om du läser Gunnars inlägg här ovan förstår du anledningen till att den ser ut som den gör, Carl-Axel bedriver ingen muséeverksamhet, han driver ett företag där båten ingår som en viktig del.
Om HBG stad hade haft för avsikt att bevara M/S Kvik (som var en vacker båt, som du säger) åt eftervärlden skulle man nog inte såld den.
Den har ju nu fått ett nytt liv, till glädje för många. Så, ful eller vacker? Det ligger hos betraktaren.

Toppen