• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färgstark korvgubbe - Rimbo marknad

F

F.d. 25270

Guest
DSC_9840_2.jpg
Vild-Hasse, välkänd marknadsprofil. Här i full gång på Rimbo marknad i höstas. Rimbo marknad hålls alltid den första torsdagen i oktober och är enligt uppgift Sveriges största endagsmarknad väl värd ett besök. Själv kom jag därifrån med ett par handskar, en livrem, ett par nya läsglasögon samt en rökt ål. Se det var en riktig marknadsdag det.
Harry Hymer
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Färgstark korvgubbe - Rimbo marknad

ÅL?, - den är väl på röda listan över utrotningshotade arter?;)

F

F.d. 25270

Guest

Vet inte om ål är rödlistad, men utrotningshotad är den. Såklart man känner av det dåliga samvetet när man äter den, men köttet är svagt och det är flera år sedan jag åt ål. Å andra sidan äter jag ingen odlad lax eftersom det för varje kilo odlad lax går åt mer än dubbelt så mycket viltfångad fisk som foder. Tur f.ö. att sill fortfarande går att äta med gott samvete. Har svårt att tänka mig en tillvaro utan sill, vår nationalrätt.
Mvh
Harry Hymer2009-06-19  Midsommar 001.jpg
(Klicka för stor bild)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vet inte om ål är rödlistad, men utrotningshotad är den. Såklart man känner av det dåliga samvetet när man äter den, men köttet är svagt och det är flera år sedan jag åt ål. Å andra sidan äter jag ingen odlad lax eftersom det för varje kilo odlad lax går åt mer än dubbelt så mycket viltfångad fisk som foder. Tur f.ö. att sill fortfarande går att äta med gott samvete. Har svårt att tänka mig en tillvaro utan sill, vår nationalrätt.
Mvh
Harry HymerVisa bilaga 35982
(Klicka för stor bild)

Harry
Vi kan tyvärr inte ensamma rädda ålen hur mycket vi än försöker. Det vi fiskar upp i Sverige är en mikroskopisk del av vad som fångas. Spanska/franska/portugisiska fiskare fångar (läs dammsuger havet efter) miljarder glasålar om året som är så små att det går flera på tiotals ålar på en portion.
Det är där problemet i första hand skall angripas.
Vild lax äter också viltfångad fisk, men de fångar den själva.
:D
Jag gillar också sill, men inte frugan så det blir tyvärr inte tillräckligt ofta.

Ha det bra.
Jerry

Toppen