• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färgskrivare och Gott Nytt År..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..
Har nyss varit och köpt en ny 19" Tv med Dvd till husbilen.. efter bra tips här på forumet..
Det ska alltså vara med MPEG-4.. Skippade inverter-genvägen, då de har ett relä som stänger vid runt 11volt.. vilket jag har en trist erfarenhet av.. kan bli mitt i filmen.. har bra erfarenhet av 12 volt...(om man kopplar rätt..)
Nu till Rubriken..
Jag sitter och betalar räkningar, skriver ut kvittot på skrivaren, Canon Pixma ip5200...
Men hur kan Magentan ta slut först, när jag nästan aldrig skiver i färg..
Alltså.. vilken skrivare har bäst färg-ekonomi..?? Det luktar lite skojeri att färgpatronerna tar slut innan den svarta..
F.ö får jag väl säga, att sällan har väl en hundring gett så mycket tillbaka som här på HBk.
Tack för alla tips, om TV, Inverter, omvandlare, lufttryck, vx-oljor, gasol, ställplatser och parkeringar.. etc, etc. Tack alla långresenärer, uppfinnare, upptäckare och vanliga läsare med alla små bra tips och erfarenheter..
Gott Nytt År alla..
Står i Karlskrona över nyår..

Libom

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Färgskrivare och Gott Nytt År..

Bäst färgekonomi har antagligen de skrivare som har separata färgpatroner för varje enskild färg. När en är slut behöver du bara byta just den färgen. Skrivare med en enda färgpatron som innehåller flera färger drabbas alltid av förtida byte av färger som inte är slut.

Ett alternativ kan vara en enkel sv/v laserskrivare för vanliga dokumentutskrifter och en färgskrivare för bilder eller dokument där det är viktigt med färgutskrift.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är inte så att munstyckena i patronen har torkat för det sitter ju en stooor mängd med små hål som lätt täpps igen om färgen torkat .

På en del skrivare har jag "fått till det" genom att ställa patronen på en fuktig disktrasa .

När det gäller skrivare så köpte jag en multiskrivare till mor å far i julklapp på Mediamarkt för 699:- det var en Epson med separata patroner (4st).

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

En enkel laser skrivare och en färgskrivare tror jag är ett bra komplement
Själv köpte jag en färglaser men det är ytterst sällan det skrivs ut i färg på den, det sägs att man kan köra ut foton i den men jag har ej lyckats.
Skall jag göra julkort m.m så använder jag färgskrivaren.
Färgskrivaren har 5 patroner och har aldrig varit med om att den gäggat ihop.
Kan stå oanvänd ett halvår.

F

F.d. 4220

Guest

Jag har numera enbart en enkel Brother sv/v laserskrivare sedan ett par år tillbaka. Färg har jag inte knappt saknat någon gång.

För övrigt så har väl färglaser också kommit ner i vettig prisklass?
En OKI C110 får man för mellan 1400-1800 beroende på var man köper den.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Mina funderingar rörde sig kring frågan om Canon och ev. andra producenter, för att öka försäljningen av färgpatroner, låter dessa släppa ifrån sig färg, även då det skrivs svart text, vilket då blir osynligt. Ngn annan anledning ser jag inte. Min skrivare har 5 patroner. Färgpatronerna tar misstänkt fort slut.. Når girigheten sådana höjder..?

Libom

Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
774
Medlemskap
2025

Kan det här kanske vara något!
5 familjeskrivare i test ? köp dyrt, tjäna tusenlappar | Mer för pengarna | Ekonomi | Aftonbladet
Om du ska skriva ut i s/v och vill vara säker på att det inte går åt någon färg, så tänk på att du i drivrutinen kan ändra till s/v utskrift.
Kan nämna att det förutom den i testen nämnda skrivaren finns andra billigare varsioner av Lexmarks nya Pro-serie.
Pro-serier -- Lexmark Sverige
Jag har själv en Pro 805 som jag är helnöjd med.
Lennart

Senast ändrad:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Jag har tröttnat på att köpa dyr färgpatron Ca 450:-, som lägger av eller är slut efter några utskrifter.
Ett tips är om man vill spara färgpatroner att under skrivarens egenskaper välja utskrift med enbart black. Min skrivare är en gammal HP psc 950. Det finns säkert bättre grejor idag.

Senast ändrad:

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021

God fortsättnig. Jag skriver ut mycket på vår skrivare en HP PhotoSmart med separata patroner, men det är så att Magentan och den Gula alltid tar slut först. Jag vet inte varför men jag måste alltid ha dessa i reserv.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Använder man inte en bläckstråleskrivaren regelbundet är det lätt hänt att skrivarhuvudet blir igensatt av intorkat bläck. I vart fall går det åt mycket färg var gång man startar då den först kör en "rengöring".

Eftersom jag ofta är bortrest med husbilen under längre tid och inte använder färgskrivaren då, så har det blivit dyra utskrifter. Nu har jag köpt en färglaser som skriver ut hyfsat bra färgbilder en Samsung CLP-315, pris ca 1600 kr hos ON-OFF.

För "riktiga" färgfoto använder jag en batteridriven Canon CP-330 fotoprinter som jag har med i husbilen. Med den kan jag skriva ut egna vykort från platsen vi just då besöker.

F

F.d. 25011

Guest

En sak jag fick lära mig när vi levererade torpedeldledning till det Norska kustartilleriets torpedfort var att man inte skall dra ur 230V-sladden till skrivaren för då torkar patronerna på nolltid.

Det vi använde där var A3-skrivare från HP och försök hitta patroner till en sådan i Kirkenes.

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Det har påståtts att de patroner/toner-kassetter som levereras med skrivare är "leveransanpassade", alltså innehåller mindre substans och tar slut fortare än de som köps separat. Tro´t den som vill.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Detta med mängden färg i de patroner som medföljer leverans varierar med tillverkare. Vissa tillverkare levererar ordinarie patroner, andra levererar patroner med mindre färg. Detta gäller speciellt för sv/v laserskrivare. Det gäller alltså att räkna en hel del vid köp och ta med faktorer som inköpspris, antalet utskrifter med medföljande färgkassett och vad ny kassett kostar och kapaciteteten på denna. Billigast inköp är inte alltid billigast i längden.

För några år sedan var det en het debatt om färgskrivare där de medföljande patronerna innehöll väldigt lite färg och nya patroner kostade mer än skrivaren. I princip var de medföljande patronerna bara till för att kunna testa att skrivaren fungerade. Det var speciellt ett fabrikat som utnyttjade detta sätt att kränga skrivare billigt, fast de egentligen var dyra. Ämnet togs bland annat upp av Sverker i Plus.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo ett alternativ är att köpa den billigaste skrivaren och släng eller ge bort den när patronerna är slut och köp en ny då , är ju ett fruktansvärt slöseri men patronerna är ju många gånger dyrare än en ny skrivare med patroner .

Såg nu en multiskrivare på netonnet får 399.- .

Eller så kollar man på Ullared vilka patroner dom har och köper skrivade därefter ;) .

Jag har färglaser med duplexfunktion samt en bläckstrålemultiskrivare .

Gunnar :

En sådan som du har är den bara koppla till laptopen och få ut korten "färdiga" det verkar smidigt , får nog köpa en sådan .

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Använder man inte en bläckstråleskrivaren regelbundet är det lätt hänt att skrivarhuvudet blir igensatt av intorkat bläck. I vart fall går det åt mycket färg var gång man startar då den först kör en "rengöring".

Eftersom jag ofta är bortrest med husbilen under längre tid och inte använder färgskrivaren då, så har det blivit dyra utskrifter. Nu har jag köpt en färglaser som skriver ut hyfsat bra färgbilder en Samsung CLP-315, pris ca 1600 kr hos ON-OFF.

För "riktiga" färgfoto använder jag en batteridriven Canon CP-330 fotoprinter som jag har med i husbilen. Med den kan jag skriva ut egna vykort från platsen vi just då besöker.

Det var ju ett "kanontips" i all sin enkelhet, ska omgående provas.. Bra med internet och mail-bilder, men inte mkt slår en "riktig" pappers bild särskilt i vår 50++ generation...
och kul med egna vykort..
Även samsung ska provas.. Tack Gunnar..!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det framgår ovan att man bör välja enbart svart utskrift, om det går. Det kan ju vara möjligt att skrivaren blandar färgerna för att skapa svart utskrift. Om man lägger båda typer av utskrift jämte varandra så ser man vad som är riktig svart utskrift.
Tack för tipset Gunnar! Ska leta upp nåt liknande.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej.
Ni ska veta att när vi köper en billig skrivare så sitter där färgptroner som bar innehåller lite bläck.Jag frågade min dotter hon arbetar på Mediamark.Det är därför dom säljes lite billigare för man får köpa nya patroner rätt fort efter köpet.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

En sådan som du har är den bara koppla till laptopen och få ut korten "färdiga" det verkar smidigt , får nog köpa en sådan .

Ja man kopplar den direkt till laptopen och den skriver ut foto i hög kvalitet. Det går även att skriva ut direkt från visa moderna digitalkamror utan att gå via en dator.

Just denna modell jag har är utgången men det finns säkert ersättare som tex Fotoskrivare - 10x15 Canon SELPHY CP-780 Silver

Dessa skrivare har ingen färg som kan torka i skrivaren, läs mer på tex. CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!

Toppen