• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färgmatchning

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Under vintern har jag letat ny bil. En kandidat var Adrias nya Supersonic (som i mångt och mycket är en riktigt fin bil). Något som dock slagit mig är hur dålig färgmatchning det är på all plast. Det verkar heller inte följa något mönster att det är samma del som är mörkare eller ljusare än övriga delar.

Tre random bilar från blocket.
1.JPG

2.JPG
3.JPG
Är detta ett resultat av att man snabbt behöver få ut bilarna på marknaden? Nu blev det ingen Adria men skulle man få detta åtgärdat på garantin tror ni?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej

Under vintern har jag letat ny bil. En kandidat var Adrias nya Supersonic (som i mångt och mycket är en riktigt fin bil). Något som dock slagit mig är hur dålig färgmatchning det är på all plast. Det verkar heller inte följa något mönster att det är samma del som är mörkare eller ljusare än övriga delar.

Tre random bilar från blocket.
Visa bilaga 226565

Visa bilaga 226566
Visa bilaga 226567
Är detta ett resultat av att man snabbt behöver få ut bilarna på marknaden? Nu blev det ingen Adria men skulle man få detta åtgärdat på garantin tror ni?
Det borde det ju vara, du får ursäkta mig men det ser ju för jäkligt ut.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du sett dessa bilar i verkligheten?

Jag får en känsla av att mycket av skiftningarna beror på ljuset som faller och bildar olika reflexer mm. Ser vi på den nedersta bilden är det släpljus på bilens vänstersida och det behövs nog inte mycket "skevhet" eller snedhet på ytan för att ge stora skillnader i ljushet som upplevs som olika kulörer eller olika grad av gråhet.

//Michael, medlem
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
350
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Har du sett dessa bilar i verkligheten?

Jag får en känsla av att mycket av skiftningarna beror på ljuset som faller och bildar olika reflexer mm. Ser vi på den nedersta bilden är det släpljus på bilens vänstersida och det behövs nog inte mycket "skevhet" eller snedhet på ytan för att ge stora skillnader i ljushet som upplevs som olika kulörer eller olika grad av gråhet.

//Michael, medlem
Ja det var nyansskillnader även i verkligheten. Kanske inte lika markant som på bilderna men ändå så det syntes.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Under min karriär hade jag oxå lite att göra med lackerade bil-komponenter och det är inte ovanligt att olika delar lackeras på olika platser i leverans-kedjan. Bil-tillverkarna utfärdar vanligtvis så-kallade mönster-tavlor med den önskade färgen och glansen och sen tillhandahåller dem tavlorna till alla leverantörer. På så sätt kan leverantörerna jämföra och frisläppa sina resultat med hjälp av tavlan. Alternativt kan färgen defineras med hjälp av ett koordinatsystem och det finns mätdon som kan mäta färgen.

Det finns alltid en viss tolerans gällande färgen och glans, men vanligtvis defineras denna toleransen på så sätt att en människa med otränade ögon ser ingen skillnad vid definerade belysningsvillkor. Bilderna här i tråden visar dock en så pass stor skillnad mellan fordonets framsida och fordonets sidopaneler att jag skulle vilja säga att det skedde med uppsåt, lite som en önskad kontrast. Men lite svårt att bedöma när man kan bara titta på bilderna utan att kunna se hela bilen i verkligheten.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Det ser dess värre likadant på flertalet husbilar inte bara på plastdetaljer.
Plasten är nästan aldrig lackerad utan det är infärgad plast. Olika delar tillverkas vid olika tillfällen (inte all plast till en bil samtidigt) där av nyansskillnad. Samma med plåten som sidorna är klädda med (även den kommer färgad) tex dörrar och luckor kommer inte i från samma plåt som är sidan på bilen. Där av är det ofta skillnad även där. Syns oftast mer på metallic . Det gäller inte alla bilar men de flesta.
 
Toppen