• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Färdplatser

Summer2024

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40466
Medlemskap
2024
Hej! Jag har en husbil som har 4 färdplatser. Nu undrar jag om man kan uppgradera bilen så att även stolen som är på ”längden” blir bältad och jag därmed kan ha med ytterligare en person på resan?

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej. Det blir nog krångligt, då det krävs ett nytt godkännande på besiktningen, omregistrering av din bil. Det blir säkert lättare att byta bil, men ingenting är väl omöjligt om man vill ta besväret. mvh. Rolf.

Krillekrut

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Hej! Jag har en husbil som har 4 färdplatser. Nu undrar jag om man kan uppgradera bilen så att även stolen som är på ”längden” blir bältad och jag därmed kan ha med ytterligare en person på resan?
Vad jag vet så behövs inget bälte på längsgående sittplats. Jag har 3 passagerare i min husbil men bara 2 bältade platser som är vända framåt. 3:e platsen är en längsgående plats. Den är registrerad så.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vad jag vet så behövs inget bälte på längsgående sittplats. Jag har 3 passagerare i min husbil men bara 2 bältade platser som är vända framåt. 3:e platsen är en längsgående plats. Den är registrerad så.
Det beror bl a på hur gammal bilen är. Jag tror att den möjligheten försvann för ett antal år sedan.

I vilket fall som gäller det antal passagerare som står i registreringsbeviset. Så frågan är vad som står i registreringsbeviset för bilen som Summer2024 har.

Det är ju också en fråga om hur man själv tänker säkerhetsmässigt även om det är tillåtet.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Är dina 4 färdplatser:
1. Enligt registreringsbeviset?
eller
2. Enligt hur många bältade platser du har?

Om du går efter #2, kolla reg beviset.
Det kan vara tillåtet att ha fler passagerare än det finns bältade platser.

Om du går efter #1, bilr det vad jag förstår i stort sett omöjligt att öka antalet passagerare i registreringbeviset.

Så här kan det se ut, min bil. Den har två bältade passagerarplatser.
1734254115580.png

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
När jag utökade antalet passagerare från 1 till 3 så kontaktade jag generalagenten (Hymer center).
Det var ok enligt dem, fick ett utskrivet bevis, för ca 1000kr ifall jag minns rätt, beställde sen tid för registreringsbesiktning, typade samtidigt om husbilen från tung lastbil till personbil typ2, gick på ca 2000kr.
Dessa 2 extra passagerarplatser är obältade i de längsgående sofforna.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Som jag tidigare skrev så har möjligheterna till detta ändrats sedan ett antal år. Om jag har förstått "Google" rätt så skedde det 2006. Är din bil @PeterK äldre än detta?
Och en fråga till @Summer2024 : Hur gammal är din bil och vad står det om antal passagerare i registreringsbeviset?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Som jag tidigare skrev så har möjligheterna till detta ändrats sedan ett antal år. Om jag har förstått "Google" rätt så skedde det 2006. Är din bil @PeterK äldre än detta?
Och en fråga till @Summer2024 : Hur gammal är din bil och vad står det om antal passagerare i registreringsbeviset?

Ja, årsmodell 2005.
Gjorde ny reg.besiktning 2014.

Toppen