• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

färddatorfel ?

F

F.d. 8972

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 18
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: advantage 6541
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Motor
Hej

Är det någon som råkat ut för att datorn visar hela tiden olika bränsle åtgång. Därmed visar det att när det är full tank att det återstår 40 mil till tom tank.

Det verka som det är lite mindre kraft i motorn kan inbilla mig det.

har varit och pratat med fiat de skulle ta reda på mer de kunde inte ge orsak till felet.

skulle vara intressant att veta

Tommy

A

Anders & Carita

Guest
På min kompis Fiat 3,0 var det fel på tankmätaren. Den visade fel mängd, nytankad visade den ibland halv tank. Felet visade sig vara vakum i tanken. Man hade glömt bort att borra ett 2 mm hål i tanklocket. Kola ditt tanklock genom att ta loss det och titta på undersidan. Där skall i det vita finnas ett litet hål. Om det inte finns borra ett så tror jag dina problem löser sig. Kompisens bil fixades på detta sätt, hans färddator betedde sig som din.

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Min dator har visning av förbrukningen beroende på gaspådrag.Den visar 2 liters förbrukning pr 10 mil i nerförsbacka men på raksträckorna visas 8-9 liter.Uppför visas hela 20 liter.Genomsnittet kan även avläsas och ligger då på 9 liter på 10 mil. (Fiat 2,3 2008) Mvh Golddigger

F

F.d. 8972

Guest
Hej

Jag vet att förbrukningen visas just för tillfället och genomsnittet på 10 mil.
vad som är fel är att förbrukningen är inte som den visar då skulle bilen dra över 2 l/mil
och det är som väl inte verkligheten.

Eftersom datorn tror att bilen dra så mycket så räcker inte bränslet mer än 40 mil efter uträkning av densamma. efter normal åtgång skulle bränslet räcka ca 65 mil.

Jag var bara nyfiken om det var någon som har haft samma problem jag får vänta till nästa vecka då fiat skulle ha lösningen och det är ju garanti.

Det är tur att inte Dethleffs har garanti på (bil o motor) eftersom husbilen som ny inte är intagen i Sverige via det nordiska monopolet.

Tommy

F

F.d. 8972

Guest
hej på er!

Ang färdatorfel:mad: i detta fall rörde de sig om fel bakom ratten.:cool: Det var jag som när jag ställt om klockan ändrat i datorn från:confused: km /h till mils/h så kan det va när fingrarna är snabbare än huvudet.:):):)

Slutet gott allting gott

Tommy

Toppen