• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fällor att trilla i som nybilsköpare - tips på hur man undviker dem

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Man blir ju klokare med åren sägs det. Likaså blir man klokare för varje ny bil eller husbil man köper. Men visst vore det förnämligt om man slapp att gå i en och annan fälla som går att undvika - bara för att ni härliga människor här på husbilsklubben vill dela med er av era misstag?

När vi köpte ny bil (alltså personbil) för några år sedan gick vi i två fällor. Den ena var att vi förväntade oss att bilen skulle ha rails på taket - "alla" kombibilar har ju det. Men inte vår Ford Mondeo 2011. Där var det fabriksmonterad extrautrustning. (Det går alltså inte att eftermontera rails på den bilen). Den andra fällan var att vi trodde på säljaren som sa att bilstereon hade bluetooth. Det hade den inte. Och inte gick det heller att eftermontera. Surt sa räven.

Och när vi köpte begagnad husbil så litade vi på säljaren som sa att den funkade bra på vintern. Som jag skrivit i en annan tråd här, så vet ni att den INTE funkar bra på vintern. Likaså gjorde vi bort oss när det gäller pack-utrymme. Bilen är jättestor, men har jättelitet pack-utrymme (inget garage). En dålig kombination.

EN fälla som jag själv kan tänka ut är att kolla så att inte sängarna är för små. Är man 182 cm lång som jag, är det inte OK med en säng som är kortare än 195cm. (Och vem väljer förresten en queensize-bädd där två får dela på 140cm bredd??)

Vill du/ni dela med er av några fällor ni gått i, så att vi andra kan slippa att gå i samma fällor? (Tänker här på köp av ny husbil). Tackar på förhand!

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Fällor att trilla i som nybilsköpare - tips på hur man undviker dem

En av de lättare fällorna att falla i är lastvikten, jag misstänker att många tittar på siffrorna i reg.pappret och tror på dem, vilket dock sällan stämmer, väg husbilen innan köp:)

Jag tror även på provkörning innan köp, det kan annars komma ny trista överraskningar vid första turen.

S

Sören-6830

Guest

EN fälla som jag själv kan tänka ut är att kolla så att inte sängarna är för små. Är man 182 cm lång som jag, är det inte OK med en säng som är kortare än 195cm. (Och vem väljer förresten en queensize-bädd där två får dela på 140cm bredd??)

De längsta sängarna är de som ligger tvärs, sparar dessutom ca 60 cm på billängden.
För en del kanske den mest vanliga bredden 140-150 cm inte räcker till.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Stolar och körställning är viktigt. Husbil handlar om förflyttning så det måste bara fungera.

Bra sängar av rätt längd och bredd samt schyssta madrasser är A och O.
De måste gå att hålla "bäddklara" för att bli praktiska.

God lastvikt (redan nämnt) skapar trygghet. Inte alls spännande att köra
med 100-200 kg övervikt och bilens prestanda försämras påtagligt.

Rymligt garage skapar möjligheter.

Dubbelgolv gör bilen tystare.

Rymlig och effektiv kyl/frys är viktigare än att det är fler än 2 brännare på spisen.

F

F.d. 29954

Guest

Efter att ha sett lite vad det rullar för konstruktioner på vägarna, kan man konstatera att "Det finns en kille för varje start". Det är de personliga kraven som är viktigaste. Inte kanske så mycket vad man gillar, men däremot vad man inte gillar. Alltså själv kännedom. Bägge skall tycka, så slipper man eftersnack. Skriv upp en kravlista. Skit i vad säljaren säger, han vill ju ha er kråka på pappret när allt kommer omkring.
Titta på andras bilar, läs mycket. För mig gäller följande. Gillar inte onödigt stora utgifter. Därför skall bilen gå att köra billigt. Under 6 meter, billigt skatt. Bra början och sedan går man vidare. Skall man ha bilen länge? Köper man en bil för att eventuellt frakta barnbarnen någongång i framtiden? Eller skall man ha två stora hundar alltid med sig? Så småningom växer kravspecifikationen fram och man skall hålla stenhårt på den, även om den urläckra försäljärskan hos Bengt i Örkeljunga tycker att så stilig karl som du väljer säkert den här bilen....;)

Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Instämmer,
Har språkat med ett otal HB-försäljare, och de kan ju rimligen inte vara experter på denna djungel av HB-modeller.
Dock uppträder en del så, och drar till med ett positivt svar på en fråga.
Har flera gånger fått fullständigt felaktiga svar.
Rekordet har en norr om Stockholm.
På min fråga vad en sladdbunden fjärrkontroll var, så påstod han att HB var utrustad med luftfjädring, men han fick inte igång den.
Dock fick jag igång den, och sängen fram kom vackert ner med hjälp av elmotor/er.

Han hade svårt med mimiken då :rolleyes:

Jag skulle vilja lägga till fullständig dokumentation på husbilen.
Som bekräftar säljarsnacket, samt att man får med manualer på ALLT.
Trist fallgrop när man inte vet vad de olika sakerna är eller hur de sköts.

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024

Stolar och körställning är viktigt. Husbil handlar om förflyttning så det måste bara fungera.

Bra sängar av rätt längd och bredd samt schyssta madrasser är A och O.
De måste gå att hålla "bäddklara" för att bli praktiska.

God lastvikt (redan nämnt) skapar trygghet. Inte alls spännande att köra
med 100-200 kg övervikt och bilens prestanda försämras påtagligt.

Rymligt garage skapar möjligheter.

Dubbelgolv gör bilen tystare.

Rymlig och effektiv kyl/frys är viktigare än att det är fler än 2 brännare på spisen.

Japp dessa enkla men viktiga grunder håller jag med om. Att lägga till första punkten: Tyst, smidig bil som kan ta en dit man vill och inte blir tvungen att välja är central för oss, dvs tokbred och lång bil en knöligt och onödigt tycker vi. Jag skulle lägga till bra med ljusinsläpp eller bra utsikt lr hur man nu ska säga. Däremot detta med stort kylskåp är jag mer tveksamt till då det tar mer plats, drar mer energi är rimligen svårare att hålla kallt om det är mkt varmt. Plus att vi med 4 i bilen aldrig sett storleken som begränsande egentligen.

Detaljer som är ack så smarta: bra utebelysning för mörka kvällar, garage bak med TVÅ dörrar (ett stort garage är bra onödigt om man ändå inte kommer in längst bak utan att riva ut allt), vatten och gasuttag utomhus.

N.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

Tack för tipsen! Vilken bil är "tyst"?
Och vad använder man gas- och vattenuttagen utomhus till?

Stratos

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2025

Gasuttag utomhus är ju perfekt om man har en gasolgrill eller kanske en värmare.
vattenuttag utomhus kan användas tex om man vill skölja av saker eller duscha hunden eller sig själv utomhus om det är finväder.

Ett till tips om man ska köra under den mörka årstiden är att kolla att HB:n har vettigt lyse, på många helintegrerade bilar har tyvärr design gått före funktion.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Kolla själva chassiet.

Gör samma typ av kontroll som om du köpte en begagnad personbil.
-Hur är skicket på;
Bromsarna, fram/bak.
gummibussningar.
Däck och fälgar.

Hur ser bilen ut,.....under? Rost, vinterkörd?

Om det är en Iveco, kör bilen 3-4 mil i 80-100 kmh så blir diffrentialen friftsvarm.
Lyssna då efter oljud från bakaxeln.
Mycket vanligt fel som få har intresse av att diskutera.
(Sänker värdet ordentligt på en bil)

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Bra tråd.

Inga pengar i förskott utan bankgaranti.

Skriv sista leveransdag i köpeavtalet om ni beställer en bil. Det har hänt att leveransen har försenats flera månader.

Lämna inte in er gamla husbil för försäljning utan säkerhet.

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024

Jo detta med vatten/gas ute. Ett exempel: träffade en kille med en LMC som hade en lös "diskbänk" i garaget, alltså med en platta och ho på. Denna fästes med enkla hakar i husbilsväggen och med stödben i andra änden. Sen var det bara att under markisen jobba på och laga mat ute och diska. Galet smidigt-vill ha!

Annars är det just som föregående talare säger. Superbra till grillen etc. Vatten bra för dusch ute varma dagar efter tex salta bad. Som jag sa, det är lite extra gullegull men galet smidigt! Inte så svårt att fixa heller har jag läst mig till på detta smått otroligt kunniga forum!

AC i bodel i varma länder är för vår del helt nödvändigt. Efter krisläge i somras där nätterna var nära tortyr och med lite läsning här på forumet från Italien så löste vi det smidigt med en portabel AC som kyler till midvinter. Fullständigt briljant och kostade inte ens 2000kr.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

Vad var det för A/C?
Vi har A/C i bodelen i vår nuvarande bil. Men jag tycker att den väsnas mer än den gör nytta. (Lite nytta gör den väl, men inte sänker den temperaturen till 20 grader om utgångspunkten är 35). Om man nu skall satsa på en takmonterad A/C, vilket märke/modell är då bäst?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Gör dig en bild av hur bilan skall användas, av vilka och deras krav på last och komfort

Kolla ditt körkort. Sverige har en specialbestämmelse för den som har ett B-kort taget före halvårsskiftet 1996, och inte varit återkallat, faktiskt får köra husbilar (personbil klass II) oavsett vikt.
Tänk på den magiska 3,5-tonsgränsen för i länder med betalvägar blir det dyrare och besvärligare. Ofta måste du ha en förbetald transponder, en Gobox och över 3,5 ton kan hastigheten vara max 80 km/t.

Kolla särskilt noga nu är fordonets vikt i synnerhet för långa bilar under 3,5 ton. Registreringsbeviset säger inget om den verkliga lastförmågan eftersom tillvalen som AC i bodelen, markis, starkare motor och mycket annat redan har tullat på den.

Du ska väga fordonet innan du skriver på kontraktet. Vilket kan vara svårt om det är en ”beställningsvara”. I branschen har man på sistone börjat redovisa en ”vikt i körklart skick” som alternativ till tjänstevikten. Men kom ihåg att det är siffrorna på registreringsbeviset som gäller vid skarpt läge.
(Hämtar ur "Husbil i Europa" http://www.husbilsklubben.se/forums/t92836/)
//Conny

Nihog

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20245
Medlemskap
2024

Jo den AC jag köpte på idé från forumet här är alltså en helt vanlig hemma AC så att säga som står på hjul. Den köptes på OBI i italien och den syns på bilden i denna länk nedan, den vita pelaren till vänster av de tre bilderna. Kostade under 2000kr och funkar galet bra. ställde den först fram mellan sätena med varmluften ut genom förarrutan med medföljande tillbehör. Dundrar en del absolut men ger grym kyla och dra lite ström dvs funkar tom i Italien.

Climatizzazione OBI Catalogo

OM jag köper ny bil kommer jag montera in den, igen enligt tips och bilder som finns här, i garaget. Detta gör att det låter mindre. Vi kombinerade med vanligt fläkt för att "fördela" kylan i bilen dvs uppåt mest.

n.

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

Det låter ju faktiskt som en bättre idé än en takmonterad A/C! Billigare och bättre kyla. Dessutom behöver man ju bara ta med sig den om man är på väg till ett varmt ställe.

Toppen