• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FÖRSTORINGSHJÄLPMEDEL VID LÄSNING AV FINSTILT

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Min hustru har fått ett fel på ena ögat och använder till och från en förstoringslampa med stativ och en mindre att hålla i handen när hon läser finstild text.

Problemet är att ingendera fungerar bra när hon ligger och läser så jag letar efter ett alternativ, helst med belysning. Hon har läsglasögon men borde kanske prova starkare just för finstild text.

Hur som helst så har jag botaliserat i "sjävhållande" hjälpmedel och hittat en modell, men vet vare sig om den skulle fungera eller var den går att köpa.

Någon som vet något om saken, eller om ämnet?
//Conny

Bilagor

• Läsglasögon med lampa.JPG
    Läsglasögon med lampa.JPG
    17,5 KB · Visningar: 720

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: FÖRSTORINGSHJÄLPMEDEL VID LÄSNING AV FINSTILT

Hej!
Min hustru har fått ett fel på ena ögat och använder till och från en förstoringslampa med stativ och en mindre att hålla i handen när hon läser finstild text.

Problemet är att ingendera fungerar bra när hon ligger och läser så jag letar efter ett alternativ, helst med belysning. Hon har läsglasögon men borde kanske prova starkare just för finstild text.

Hur som helst så har jag botaliserat i "sjävhållande" hjälpmedel och hittat en modell, men vet vare sig om den skulle fungera eller var den går att köpa.

Någon som vet något om saken, eller om ämnet?
//Conny

Det är troligt att ni kan hitta pannlupp hos företag som säljer elektronik. Har själv en som jag använder då jag löder eller hanterar småskruvar etc. Den har belysning och ett glas som kan fällas in för att få extrem förstoring. Den jag har är dock av ganska låg kvalitet och ljuset träffar inte riktigt rätt. Skall man använda den vid läsning liggande måste den dock vara av mjukare material.

Testa noga i butik. Borde gå att hitta. Finns kanske hos optiker också.

:)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har en liknande, men utan belysning, som jag använder när jag jobbar med elektronik.
Fungerar utmärkt.

F

F.d. 25203

Guest

Dessa hittar du i elektronik avdelningen. Dessa glasögon används av när man löder och reparerar kretskort med väldigt små komponenter.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Kanske lite hjälp: https://www.google.com/search?tbs=sb...E0WJws6SuGYDMU
======
Hej!
Det är möjligt, men det är något fel på adressen för dels så får jag inte upp någonting, och när jag citerar inlägget så fylls dessutom hela textrutan med "adresser".

Jag har letat efter glasögon på ställen där man säljer lödtillbehör utan att hitta några glasögon. Inte ens Kjell har några, vilket egentligen inte förvånar mig som jobbat med honom på 80-talet :).
//Conny

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Har nu ännu en gång klickat på länken i inlägg # 5, och den här gången fick jag 24 sökresultat.

(Du kan inte använda "kopiera och klistra" eller skriva av länken manuellt, utan du måste klicka. Adressen är "jättelååååååååång"!)

Goofy

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har köpt förstoringsglas till min sambo, som han fäster på sina glasögon. De har hjälpt honom mycket, både när han läser eller ska meka med småprylar, skruvar o dyl.
Den bästa o praktiska present han fått.
Gå in på SAKTA - Hem och fliken FÖRSTORINGSGLAS! modellen heter clip-flip, mycket praktiska då de går att fälla upp eller ner pga behov.
Visserligen har de inte belysning, men kan kanske vara ett alternativ ändå.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Har nu ännu en gång klickat på länken i inlägg # 5, och den här gången fick jag 24 sökresultat.

(Du kan inte använda "kopiera och klistra" eller skriva av länken manuellt, utan du måste klicka. Adressen är "jättelååååååååång"!)
Hej!
Det har jag gjort flera gåååååååååååååååååer på olika datorer med samma nedslående resultat.
//Conny

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har köpt förstoringsglas till min sambo, som han fäster på sina glasögon. De har hjälpt honom mycket, både när han läser eller ska meka med småprylar, skruvar o dyl.
Den bästa o praktiska present han fått.
Gå in på SAKTA - Hem och fliken FÖRSTORINGSGLAS! modellen heter clip-flip, mycket praktiska då de går att fälla upp eller ner pga behov.
Visserligen har de inte belysning, men kan kanske vara ett alternativ ändå.
Hej!
Jag hittade samma sak på ett forum för modelljärnvägsbyggare där man varnade just för dessa fällbara förstoringsglas. Det stod att de repade de vanliga glasögonen, men märkligt nog inte mekaniskt utan av ett annat skäl som jag inte vet för jag läste inte vidare.
//Conny

ViJa

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025

Har du kollat vad ditt landstings hjälpmedelscentral har att erbjuda?
Jag har släkt som hittat bra produkter där för sina läsproblem.

Må gott
Jan-Åke

Goofy

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
7668
Medlemskap
2025

Vi har inte haft några som helst problem med dessa, utan fungerar alldeles utmärkt. Om de repat så måste det bero på något eget "handhavandefel".
Dessutom är det bra pris, väl värt att testa.
Lycka till!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Conny, jag antar att du/din fru gått "till vägs ände" för att få hjälp med synproblemet via optiker, ögonläkare och det normala läshjälpmedelsköret via landstiget?

Du berättar inte särskilt mycket om din frus probleme och varför "befintlig/möjlig optikerlösning" inte fungerar. Glasögon finns och kan ju skapas för de mest skilda ändamål/behov;
¤ Man kan t.ex nyttja färdiga enkla billiga glasögon (från Coop mmfl, för att få läsbarhet av extremt liten text genom att variera med olika styrkor på glas och den vägen åstadkomma lässyn inom 1-5 dm avstånd till låg kostnad.
¤ Att man behöver alltmer ljus med stigande ålder/sämre syn är naturligt och ordnas nog enklast via platsbelysning.
¤ Ev kan man fundera på en sk "lupp" som t.ex finmekaniker använder.

Lösningar med separat förstoringsglas/anordning, etc och inbyggd belysning verkar för mig som mycket tungrott och obekvämt att använda sig av, kanske även dyrbart.

Toppen