• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FÖRBEREDELSE TILL BOSTADSINBROTT ?

Y

Yjons

Guest
En granne, fn på en campingplats ringde och kände sig orolig. Han iakttog hur okända personer fotograferade bilar på campingen och befarade att detta kunde vara förberedelse till bostadsinbrott vilket inte är helt osannolikt. Man kan ju med lätthet få tag på ägare och bostadsadress genom reg-numret numera. Har någon hört eller sett om detta eller skulle det kunna vara en ny företeelse ?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: FÖRBEREDELSE TILL BOSTADSINBROTT ?

Jag tror det fotograferades av helt andra anledningar.

Merparten av bilarna på en camping hör förmodligen inte hemma direkt i närheten så det skulle bli väldigt långt för busarna att åka och kontrollera varje möjligt "objekt" om någon är kvar hemma. Att det skulle vara en rikstäckande inbrottsliga som har rikstäckande spejning är nog inte heller troligt och om dom nu skulle vara så organiserade så skulle dom förmodligen ändå inte gå och fota regnummer synligt. Det finns enklare och diskretare sätt.

Det är om logiken får tala men man vet ju aldrig.. Själv skulle jag nog bli mer nyfiken än orolig.:)

Y

Yjons

Guest

För många år sedan fick jag lära mig mig att vara "sunt misstänksam". Man behöver inte tillhöra någon internationell liga för att ha en kompis "med utländskt utseende" och mobiltelefon som i detta fallet, som diskret fotar regskyltar på en camping. Min son råkade t ex ut för ett omfattande bostadsinbrott med identitetskapning när någon snappat upp på Facebook att familjen befann sig på semester. Osannolikt nog fälldes de misstänkta den gången.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Kunde inte grannen fråga fotografen varför han fotograferade och vad han skulle ha bilderna till? Skulle han mot förmodan tillhöra en internationell, eller troligare, nationell liga så skulle han nog inte vara så glad över att bli tilltalad och skulle säkert inte vilja bli ihopkopplad med några eventuella inbrott hos personer vars bilar blivit fotograferade.

Y

Yjons

Guest

Jag har inga synpunkter på när, var och hur man borde eller inte borde agera. Detta får faktiskt var och en fundera på själv. Min avsikt var att peka på en företeelse som KAN vara förberedelse till brott.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

De som sysslar med motorsport har stora problem med det här, där bilarnas regnummer noteras vid träningar och tävlingar och där de sedan får garageinbrott och hojen eller karten stulen.

Toppen