• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extrem kyla!!

H

hianders

Guest
Nu har vi minus 19-20 grader i södra Dalarna!!!!! Och den ska ju stanna ett tag säger man. Idag håller åtminstone jag mig inomhus!!!! De lär ska ha haft minus trettio-trettiofem grader i norra Dalarna.
:swoon::wideeyed:

Ser fram mot tacos ikväll istället!

Men. det är vackert ute i alla fall!

fru hianders/Inger

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Extrem kyla!!

Hej
Nej du, du kan inte vara inne, du måste ut med HUNDARNA, som ska göra sina behov?
Det är bara att pälsa på dig och gå ut i kylan. -20,5 i Köping
/Vidhem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo visst är det väldigt kallt och vackert men det är varmt i husbilen och vi åker hem från Tandådalen imorgon .
Jag har med en extra termometer ut genom rutan för den som sitter i panelen visar ju fel , förmodligen känner den av värmen från husbilen .

H

hianders

Guest

Släpper ut dem (Grabbarna Grus) i hundgården (stor) så de får vara ute i flera omgångar under dagen. Kvällspromenaden tar husse i den här kylan!

Inger

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29841

Guest

Bengt - Åke
Hur klarar Ni kallraset i HB:n när ni öppnar dörren i - 20 grader? För det har väl varit kallt även där Ni är.?

/Vidhem

F

F.d. 29841

Guest

Hej Inger
Har du inte varit med på Vargjakten? så du fått en vargpäls? att sätta på dig när du går ut.
/Vidhem

F

F.d. 3067

Guest

Släpper ut dem (Grabbarna Grus) i hundgården (stor) så de får vara ute i flera omgångar under dagen. Kvällspromenaden tar husse i den här kylan!

Inger

Tycker du ska va snäll med Hasse å låta han slippa gå ut i kylan, ta på dig pälsen Inger.

Hörde på radio Jämtland att man varnade för -40 i Härjedalen, så nu går de nog åt helsike med dina lingon.

/Gunnar

H

hianders

Guest

Mina lingon utanför Sveg kommer att klara sig, lita på det när vi kommer upp i september. Trösten är väl att förhoppningsvis några av fästingarna inte överlever denna kyla.

Inger

PS Har ingen päls!! Dessutom fryser Hasse mindre! DS

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Bengt - Åke
Hur klarar Ni kallraset i HB:n när ni öppnar dörren i - 20 grader? För det har väl varit kallt även där Ni är.?

/Vidhem

Vi har ju pannan nästan där dörren är så vi har det varmast just vid dörren och det stora kallraset är framme vid förarplatsen men jag har en kup'efläkt på 1250w som går där dock läste jag i en tråd om oljefyllt element för del går den tystare samt mindre brandrisk .

När vi tar på oss pjäxor så gör vi det "en och en" så det inte blir kaos , nu skall vi ut och åka skidor :) ..

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

Här i Ekshärad (mitten Värmland) var det imorse -27. Nu kl 12.30 är det -22. Det värsta är att det har utlovats ännu kallare tills imorgon Brr Brr. Har nu varit väldigt kallt i flera veckor.
Det är väl bara att stanna inne och elda.
Funderar på det här med global uppvärmning, Vad jag hitintills läst i "kvällsdrakarna" så har nu medeltemperaturen sjunkit med åtskilliga grader i nästan hela landet. Ifjol vid samma tid var det också väldigt kallt. Men värst är det iår.
Har börjat tvivla på alla dessa förståsigpåare som säger att det blir varmare. I och för sig skulle jag inte ha något emot det nu men, men..
Det är ovanligt tyst i dessa dagar om denna uppvärmning varför?
OK vi får vänta och se. Vet också att vädret varierar men varför blir det så olidligt kallt om de är varmare tider på gång?? Är det normalt?
Det har nu vänt och snart är det april.

:msn_wink::msn_wink::msn_wink:
:twitcy::twitcy::twitcy:

Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Pratade just med FIAT-servicen i Karlstad (Kent G) som idag fått in två FIAT-bilar med kamremsbrott pga kyla. Båda bilarna saknade också förvärmning!

Vänner HBK:are med FIAT-bilar. Kör inte i denna väderlek om ni inte har förvärmning och helst också motorvärmare - vädjar Kent genom mig!

Gott med servicefolk som bryr sig!:)

Senast ändrad:
H

hianders

Guest

Temperaturen över åren går ju i "skov", d v s går och kommer tillbaka med jämna mellanrum. Nu jämför man med mitten på åttiotalet då det var extremt kallt kring jul/nyår och jag minns vi stod i Uppsala (där vi bodde då) och tittade på termometern när den sjönk minut för minut. Sven-Uno, men räknar ju med att genomsnittstemperaturen kommer att öka med någon grad per decennium (visst är det så??!!) så framöver får vi nog se detta mer tydligt. Men, det var längesen (fler år sen) vi hade så mycket snö härhemma och så kallt. De senaste åren har det varit vitt på backen (så man vetat vilken årstid det är) samt temp kring minus 10 grader max.

Inger/fru hianders
:wideeyed:

F

F.d. 7282

Guest

Vet också att vädret varierar men varför blir det så olidligt kallt om de är varmare tider på gång?? Är det normalt?
Det har nu vänt och snart är det april.

Global uppvärmning, det tolkar jag som mera extremväder, kallare och varmare,
blötare och torrare på platser på klotet där det normalt inte förekommer.

Ock mer av allt på vissa ställen, som grädden på moset.

Normalt eller inte, åsikterna går isär beronde på vem man lyssnar på.

// Pär

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Pratade just med FIAT-servicen i Karlstad (Kent G) som idag fått in två FIAT-bilar med kamremsbrott pga kyla. Båda bilarna saknade också förvärmning!

Vänner HBK:are med FIAT-bilar. Kör inte i denna väderlek om ni inte har förvärmning och helst också motorvärmare - vädjar Kent genom mig!

Hjälp hur skall vi då komma hem ??? Det är ju -19 men på toppen blåse det så köldfaktorn var -45 .

Dom bilarna som får kamremsbrott är det 2,3 eller 2,8 liters motorn samt ät det alkov/delintegrerade eller är det helintegrerade ??
På vår helintegrerade med 2,8 motorn så kommer ju inget vatten in ovanifrån ex. Genom luftintag .

Hur verkar det att "glöda" lite extra så kanske det inte hostar ibörjan , hur startar ni era bilar när det är svinkallt ute ???

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Oj det låter oroväckande .Vi är nybörjare med hus bil (Fiat) Eura mobil sport 665 -97.
Vi har den avställd på gården. Nu har vi -20 grader. Vi kopplar på elen och laddar batteriet 1 gång i månaden. Då brukar vi också starta bilen och varmköra den i 15-20 minuter samt flytta den ett par dm.(för däcken) men nu blir jag orolig om vi gör fel ,ska
vi låta bli att starta och köra fram bilen när det är så här kallt ?????????? nån som vet ??
MVH Gunilla

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej bengt åke hur går det med vatten o avlopp o gas har du bra vinter däck mvh håkan

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har inte märkt att det hjälper att glöda extra, men om den inte tänder direkt, så blåser glöden ut av det kalla insuget. Då brukar jag avbryta och göra ny glöd. Tja, annars är det som vanligt:wideeyed:

Gunilla, låt bilmoton vara kall tills det blir mildare väder. Så länge inget vatten kan frysa i bil/bodel, så är det ingen fara.

Toppen