Sv: extraljus
Skälet till att man använder relä är att slippa spänningsfall i ledningar.
Det första man tänker på är att bara koppla de nya fjärrljusen på samma sladd som matar ordinarie helljus.
Dessa ledningar är dimensionerade för den ström dessa drar. Tillverkaren lägger inte mer pengar än nödvändigt på kabelstorlek för dessa. Koppar kostar kronor, eller Euro.
Dessutom kan det finnas säkringar som är dimensionerade för två heljuslampor.
Risk finns om man gör så att ledningarna blir överhettade och i värsta fall kan brinna.
Givetvis får man då spännningsfall, och både ordinarie heljus och fjärrljusen kommer att lysa svagare.
Ett relä är en styrd strömbrytare.
Det gäller då att få reläet att slå till när heljuset är tänt. Spolen i reläet drar mycket lite ström och matas med den ström som normalt går till ordinarie heljus.
Andra sidan på reläets spole jordas, i detta skede kan man kotrollera om det knäpper i reläet när helljuset slås till.
Vill man ha en strömbrytare för fjärrljusen kan den kopplas i på reläspolens jordning, vi klarar oss med en tråd in till panelen där denna strömbrytare då placeras. Strömbrytaren jordas vid tillslagen, bakom panelen.
Prova om reläet knäpper vid manöver av denna strömbrytare och helljus på.
Kontakterna på reläet används för att slå till och från batteriström till fjärrljusen.
Den kontakten ansluts lämpligen till batteriets pluspol direkt, via en sladdsäkring på 10 - 20 A.
Den andra kontakten skall till lamporna i fjärrljusen.
Det som nu händer är att releät drar vid helljus och slår på direktmatning från batteriet till fjärrljusen. lednigarna från batteri till relä och vidare till fjärrljusen dimensioneras med ledning av vilken effekt man har på glödlamporna i fjärrljusen, vanligen 55 W och då handlar det om c:a 5 A per fjärrljus. 2,5 mm2 är lagom om det blir måttliga längder, några meter ledning.
Återströmmen från fjärrljusens lampor matas till batteriets minuspol med direkta ledningar, oxo 2,5 mm2
Att låta återströmmen gå genom bilens plåtchassi är inte så bra.
Dels är det tunnplåt, punktsvetsade fogar, och plast den vägen. Så risk för spänningsfall finns.
Dels korrosionsrisken, plåt, skarvar, skruvar, ström plus vatten, ofta saltvatten = rost.
Använd aldrig bilens "plåtskrälle", chassi som återledare. Dra alltid en minusledning.
de
Roy