• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås på Pilote helintegrerad

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Hur har ni löst det med extralås på en helintegrerad bil?
Har idag en halvintegrerad med HeoSafe som extralås.
Samt larm på bodelsdörren.

Den nya bilen har bara två dörrar.
Förarsidan samt bodelsdörr.

Tacksam för alla förslag på bra lösningar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Extralås på Pilote helintegrerad

Jag anser det minst lika viktigt att dörrarna är spärrade från insidan, när man inte vistas i husbilen. Att ha bra lås på dörrarna är ingen nackdel, men det skall inte gå att öppna inifrån när man lämnat husbilen.

Det flesta inbrotten sker genom något fönster och det första tjuven gör när han kommit in är att öppna någon dörr, vanligen bodelsdörren för att snabbt komma ut igen med stöldgodset.

Tyvärr finns det inte många sådana lås på markanden, så det är tillfälle för innovationer.

Till min förra husbil en Frankia 1999 gjorde jag två skydd som låstes fast över låsvreden när vi lämnade husbilen. Tyvärr är det inte lika enkelt på vår nya husbil.

005.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Extralås på Pilote helintegrerad

En meget vanlig er å bende opp et fønster i bodelen og lempe inn et barn som åpner bodelsdøren. Men for å unngå slike feller som Gunnar hadde på gamlebilen så ser de etter før de bryter opp fønsteret. Vår vane med å trekke for berget muligens oss fra innbrudd ved et kjøpesenter i Spania. Husbilene på begge sider av oss hadde innbrudd, men vår fikk være i fred.

På vår siste husbil hadde vi i tillegg synlige stålstenger som på skyvefønster blokkerer mot åpning og på andre sperret mot inntrenging den veien. ABUS cylinderlåser på bodelsdør og store luker gjorde bilen mindre atraktiv for innbrudd.
 
Toppen