• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extradäck under bilen!

lillan 43

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
40394
Medlemskap
2024
Vi har en Adria twin supreme SLB. 2021
Under bilen bak finns ett extrdäck. Hur får man loss detta?
Har varit hos återförsäljaren och hos Fiat, ingen vet hur man gör.
Gunilla

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
En bild säger mer än tusen ord, tror att en bild på fästanordningen skulle göra att du fick ett bra svar.

På min gamla bil hade vi ett däck under bilen, när vi köpte den så frågade jag hur man fick ner däcket och han sa, rör inte det där för du kommer göra dig illa, sätt på en panna kaffe och invänta assistanshjälpen så fixar dom det.

alzlz

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
På vår Adria Twin Supreme slb 640 2019, ligger verktygen för att hissa ner däcket i en lucka i golvet under bordet. Även domkraften ligger där. Verktyget består av en förlängare och en T- förlängare. Fästet för att hissa ner däcket sitter vid sidan av reservdäcket på passagerarsidan. Är relativt enkelt att hissa ner däcket. /Leif

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
På våran gamla Burstner satt däcket under och man var tvungen att skruva bort det från undersidan. Har man då punka på bakdäck så måste man först hissa för att komma under vilket inte är något man gör ute på väg. Tog mig en halvtimme att ta fram reservhjulet när jag provade på hemmaplan. På våran Hymer ligger hjulet i mellangolvet så man tar ut det via garaget.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi har en Adria twin supreme SLB. 2021
Under bilen bak finns ett extrdäck. Hur får man loss detta?
Har varit hos återförsäljaren och hos Fiat, ingen vet hur man gör.
Gunilla
Adria Twin Supreme är väl en plåtis? Då borde det stå i instruktionsboken från Fiat hur man gör. I min bok finns ett avsnitt som heter ”Byta hjul” och där finns en beskrivning .

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Verkar vara ett riktigt "skitgöra". Jag skulle nog ta bort reservhjulet och därmed "spara" vikt. Jag har en Continental kompressor med reparationsvätska i bilen. För ett år sedan fick jag punktering pga en sten som hade gått igenom. Fram med kompressorn, följ bruksanvisningen och sedan var det bara att köra. Dock med reducerad fart till en gummiverkstad som pluggade hålet. Tydligen finns det ingen flytande vätska kvar i däcket som behöver tömmas ur. Däremot geggar kompressorn igen så det vara bara att köpa ett nytt "kit" för 800kr.
Självklart finns det punkteringsfall där detta kompressorkit inte fungerar. Men jag åker inte omkring med ett reservhjul i bilen.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Verkar vara ett riktigt "skitgöra". Jag skulle nog ta bort reservhjulet och därmed "spara" vikt. Jag har en Continental kompressor med reparationsvätska i bilen. För ett år sedan fick jag punktering pga en sten som hade gått igenom. Fram med kompressorn, följ bruksanvisningen och sedan var det bara att köra. Dock med reducerad fart till en gummiverkstad som pluggade hålet. Tydligen finns det ingen flytande vätska kvar i däcket som behöver tömmas ur. Däremot geggar kompressorn igen så det vara bara att köpa ett nytt "kit" för 800kr.
Självklart finns det punkteringsfall där detta kompressorkit inte fungerar. Men jag åker inte omkring med ett reservhjul i bilen.
Hej
självklart fungerar reparationsvätskorna bra i en del fall men det är långt ifrån alltid som de fungerar beroende på skadans art och har man oturen att få en sådan punktering och inte har något reservhjul är det meningslöst att ringa någon assistans då det enda de gör i sådana fall är att ringa efter en bärgare, något man lika gärna kan göra själv. Sker detta på en fredagskväll så får man antagligen vänta utanför verkstan till på måndag och även då är det risk att de inte har rätt däck hemma som då måste beställas. Så även den som inte själv klarar av att byta ett medhavt reservhjul så brukar assistansen (om man har sådan) byta hjulet när de kommer och sen kan man fortsätta färden.
för egen del skulle jag aldrig få för mig att köra utan ett riktigt reservhjul och en uppsättning riktiga verktyg. Vad avser vikten så är reservhjul och verktyg en prioriterad del för mig, andra gör andra prioriteringar som de känner sig nöjda med.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
självklart fungerar reparationsvätskorna bra i en del fall men det är långt ifrån alltid som de fungerar beroende på skadans art och har man oturen att få en sådan punktering och inte har något reservhjul är det meningslöst att ringa någon assistans då det enda de gör i sådana fall är att ringa efter en bärgare, något man lika gärna kan göra själv. Sker detta på en fredagskväll så får man antagligen vänta utanför verkstan till på måndag och även då är det risk att de inte har rätt däck hemma som då måste beställas. Så även den som inte själv klarar av att byta ett medhavt reservhjul så brukar assistansen (om man har sådan) byta hjulet när de kommer och sen kan man fortsätta färden.
för egen del skulle jag aldrig få för mig att köra utan ett riktigt reservhjul och en uppsättning riktiga verktyg. Vad avser vikten så är reservhjul och verktyg en prioriterad del för mig, andra gör andra prioriteringar som de känner sig nöjda med.

Instämmer till 100%
Det sista som lämnar husbilen är verktyg och reservhjulet.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hur som helst...aldrig behövt reservhjul och kommer aldrig att åka omkring med det heller. Sedan är ju frågan hur många som regelbundet håller koll på reservhjulets lufttryck i.o.m. att det i flera fall verkar vara bökigt och smutsigt jobb att få ut det från sin hållare.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
I nyare bil finns inte ens reservhjul och jag har provat att byta däck och det var omöjligt att ens få loss bultarna. Lika jobbigt att hissa ner hjulet från sin plats under golvet. Jag ringer SOS!

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
I nyare bil finns inte ens reservhjul och jag har provat att byta däck och det var omöjligt att ens få loss bultarna. Lika jobbigt att hissa ner hjulet från sin plats under golvet. Jag ringer SOS!
Man har reservhjul för att snabbt bli rullandes igen sen behöver man inte göra jobbet själv det finns ju assistans!

Senast ändrad:

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Använd ett vinterhjul som reserv på sommaren och omvänt. Förvara lättåtkomligt i bilens garage. Medför dessutom ett rejält ledhandtag t ex biltema 71-202 med tillhörande krafthylsa. Då är man på rull igen på mindre än en timme om man övat hemma innan.

berkri

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Använd ett vinterhjul som reserv på sommaren och omvänt. Förvara lättåtkomligt i bilens garage. Medför dessutom ett rejält ledhandtag t ex biltema 71-202 med tillhörande krafthylsa. Då är man på rull igen på mindre än en timme om man övat hemma innan.
Du har aldrig packat in grejer i en plåtis?

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Du har aldrig packat in grejer i en plåtis?
Jodå, vi har kört runt i bl a Australien, Nya Zeeland och Canada, sammanlagt ca 10 000 mil i plåtisar av olika storlek men vi packar lätt. Bara handbagage på flyget även vid jordenruntresor.
Inser dock att det gör skillnad om man är fler än två personer.

Toppen