• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra toakassett

G

granum

Guest
:msn_thumbup:Hej alla glada HBK:are
Nu är det snart vinter, men va då, vi närmar oss våren med många ljuvliga härliga husbils turer!
Jag har en SUN LIGHT som är utrustad med endast en toa-kassett.
Jag funderar på att anskaffa ytterligare en toa-kassett, och då är frågan : Vet någon var man kan komma över en sådan till ett rimligt pris. Jag har köpt min husbil hos "HUSBILAR I PUKAVIK AB" (Rickard Nilsson) men tror inte att han är den billigaste säljaren av tillbehör. Har någon ett bra tipps?
/Edgar
 
Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Extra toakassett

Jag bytte bil för några veckor sen med en liten toabehållare ringde runt och frågade vad en extra kasett skulle kosta en firma hade kampanj på uppsnyggning sett innehöll kasett ny sittring + 3 olika vätskor kostade 130 £, det känns bra med ny ring när man köpt beg. bil
Ha de paffw
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: Extra toakassett

Vi har beställt av vår husbilshandlare att ta hem från KAMA ett kitt Frechup-set,innehåller 1 st toa-tank, 1 st sittring m lock och 3 st kem.vätskor (små) för 1095 kr.

Leena o Kaj

Redigering: skrivit fel pris, ska vara 1195 kr.
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Extra toakassett

Hej, uppsnyggnings-settet med en ny kassett, ny ring & lock samt tre kemiflaskor som paffs skriver om finns även tillgängligt i Sverige. Jag har sett det hemma hos en del större husbilsfirmor och priset är ok. ca. 1200:- för allt. Jag tror att det finns tillgängligt till C2,C3,C4 samt C-200 toaletterna.

135108_611_1266413733319-Freshup-Set-C200(1).jpg

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Extra toakassett

90€ för uppfräschningskittet hos Niesmanns tillbehörsaffär i Tyskland förra veckan!

hälsning
jyrki
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, det är underligt med svenska priser, även när man tycker att något i en svensk tillberhörsbutik verkar skapligt billigt och prisvärt så är man även då halvt upplurad på prissättningen som vanligt.
Har senast tittat på priset på ett elektronisk tändsystem till en bil. Fick ett "bra" pris av en svensk firma ca. 1900:- plus frakt. Kollade på nätet utomlands, samma delar kostar då ca. 900:- med frakt..............jag blir så trött :mad:.

M.v.h. JANKRO.
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: Extra toakassett

Hej, uppsnyggnings-settet med en ny kassett, ny ring & lock samt tre kemiflaskor som paffs skriver om finns även tillgängligt i Sverige. Jag har sett det hemma hos en del större husbilsfirmor och priset är ok. ca. 1200:- för allt. Jag tror att det finns tillgängligt till C2,C3,C4 samt C-200 toaletterna.

Visa bilaga 31369

M.v.h. JANKRO.


Kollade med Tagene Fritidcenter pris 915 kr idag.
Tänk att priserna kan gå ner.

Fam Pettsson/Malin
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Extra toakassett

Jag har sett att det finns en firma som tillverkar en tillbehörssats som man sätter in isället för kassetten. Då kan man spola till en större tank istället, fast det kanske blir mer problem med tömmningarna istället.
Hem - Camper Sanity gr toalettbesk i husbilen enklare

Funderar på om det kan vara en bra lösning, på båtar har man ju många ggr eltoa som mal ner det till en tank.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Extra toakassett

Jag har sett att det finns en firma som tillverkar en tillbehörssats som man sätter in isället för kassetten. Då kan man spola till en större tank istället, fast det kanske blir mer problem med tömmningarna istället.
Hem - Camper Sanity gr toalettbesk i husbilen enklare

Funderar på om det kan vara en bra lösning, på båtar har man ju många ggr eltoa som mal ner det till en tank.


Det är väl så med den konstruktionen så mals skiten (och kisset) ner i den vanliga gråvattentanken ihop med dusch och diskmedelsvattnet .
Då vill det verkligen till att man har vattenlås i samtliga handfat annars kommer ju odören upp i bodelen och doften från "skvallerröret/ överfyllnadsskyddet kommer man ju aldrig ifrån ( antar jag) .
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Extra toakassett

Jag har sett att det finns en firma som tillverkar en tillbehörssats som man sätter in isället för kassetten. Då kan man spola till en större tank istället, fast det kanske blir mer problem med tömmningarna istället.
Hem - Camper Sanity gr toalettbesk i husbilen enklare

Funderar på om det kan vara en bra lösning, på båtar har man ju många ggr eltoa som mal ner det till en tank.
Jaha och var gör båtarna ..... av "det" sedan .... , oavsett malning eller inte?
/ Före detta seglare
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Extra toakassett

Givetvis så ska det då vara en separat septitank, man får åka fram med bilen till tömmningstället det finns väl husbilar med sådan tank.
Sen vad folk med båtar gör så har det väl blivit lag på att det måste sugas ur tanken, men det är ju nu inte husbilsåkarnas skitproblem.

Min tanke är att istället för skita i potta så kan man ju montera en båttoalett med kvarn liknande den som företaget sålde, då kan man nog tömma den en gång i veckan tex om septitanken är kanske 70 -80 L.
Det var en ide bara som jag tyckte verka bra?
 
Senast ändrad:
Toppen