• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

extra saker till gamla husbilar?

F

F.d. 20551

Guest
Vi har en Fiat från -91 som är helt underbar. Den har sina tillkortakommanden som ibland är irriterande och ibland charmiga. Har bara haft den ett år och har lite funderingar på hur man kan optimera användningen ännu mer. Vad har ni andra för extra grejjer i bilarna?
Funderar bla. solceller för att ha ström till tex. kyl, lampor och Micro fast vet inte om det kostar mer än det smakar. Vill också göra om våra två bäddplatser som är placerade i framdelen till en jättesäng för både barn, hund och oss.
Drömmen är också, i alla fall varma dagar, att ha en AC.

Vad har ni och hur har ni löst det praktiskt?
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: extra saker till gamla husbilar?

Komfort är bra. Tyvärr kostar komfort pengar.
Bäst är givetvis att ha en stor plånbok och bara kunna bocka av sin önskelista..

Tyvärr fungerar det inte så för majoriteten av oss och då måste vi begränsa oss i våra önskemål.

Men visst, obegränsad ström är bra. En inredning där man inte hela tiden retar sig på detaljer är också humörhöjande.

Sen är det så att det som är viktigt för en, kanske är ovesäntligt för en annan.

Och alla investeringar i en gammal husbil, kan man räkna hem dom eller försvinnner dom bara i husbilsslukhålet?
Men är man händig själv finns oanade möjligheter..

Och det är ganska roligt!
/M
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: extra saker till gamla husbilar?

Vi har en Fiat från -91 som är helt underbar. Den har sina tillkortakommanden som ibland är irriterande och ibland charmiga. Har bara haft den ett år och har lite funderingar på hur man kan optimera användningen ännu mer. Vad har ni andra för extra grejjer i bilarna?
Funderar bla. solceller för att ha ström till tex. kyl, lampor och Micro fast vet inte om det kostar mer än det smakar. Vill också göra om våra två bäddplatser som är placerade i framdelen till en jättesäng för både barn, hund och oss.
Drömmen är också, i alla fall varma dagar, att ha en AC.

Vad har ni och hur har ni löst det praktiskt?

Jag tänker så här;
Om man har en lite äldre husbil så har man förmodligen små kapitalkostnader och bilen har nog också sjunkit färdigt i pris i princip:)
Trivs man med bilen så är det i mina ögon helrätt att stuka den precis som man tycker och även kunna kosta på den lite här och där inom rimlighet så klart.
Ett solcellspaket behöver ju inte kosta skjortan heller och är ett supertillbehör.
Ligger ni mycket på platser med 220 v så är ju en bodels AC inte så vansinigt dyrt heller, kan ju tom finnas beg.
Är man då lite händig och hittar begagnade saker så är det ju ett plus.

Ni kan förmodligen kosta på bilen en hel del utan att komma i närheten av vad en nyare husbil kostar i värdeminskning och dyrare service, skatt och annat.


KÖR PÅ BARA:D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: extra saker till gamla husbilar?

Hur mycket verklig lastvikt har ni ?
Finns det vikt över till den utrustningen ni vill ha och behovet finns så är det bara köpa och även fynda på beg marknaden men .
Jag hade satsat på solceller , LED-lampor , skippat AC (trots vi har det men använt den ytterst sällan)men köpt en Fiamma turbo kit som är en fläkt man sätter i takluckan eller om man vill ha den i ett fönster .
Micro har vi aldrig haft i någon bil då vi inte sett eller haft behovet , vill ni ha en smidig liten ugn så finns Omnia ugn som man sätter på den befintliga gasolspisen.

Man kan ju sedan bygga om bilen som man vill men som med mycket använd lätta material som även är hållbart för användningsområdet.

Vad har man Micron till i en husbil ? Står man utan el-plats så måste man ju ha en lite kraftigare spänningsomvandlare som suger ur batterierna vid längre användning .
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: extra saker till gamla husbilar?

Just totalvikten kan bli en chock! Med en lastvikt på 700 kg trodde jag att det fanns marginal. Men förre ägaren hade roat sig kungligt och jag gjorde väl mitt till.

Så 50 kg övervikt utan passagerare fick mig att hicka till..

/M
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: extra saker till gamla husbilar?

Vi har en Beisl på Ford-chassie från 1992 sedan knappt ett år. Privatimporterad från Tyskland till ett mycket bra pris och vi valde att förbättra enligt följande

* 130 w solcell och mppt-laddare
* Dubbla bodelsbatterier 95 ah AGM
* Samtliga belysningar i interiören är numera LED
* Nytt "skeppsgolv" i laminat
* Nymålade väggar och tak
* Ny bordsskiva
* Ny klädsel i dinetten
* Total översyn av Aldepanna/värmesystem
* Backkamera från E-bay (trådbunden)
* Ny stereo med nyinstallation av vettig högtalaranläggning i bodel och bildel
* Yttre antenn för Net1 internet inklusive modem/router
* Bitumenmattor för ökad komfort/bullerdämning på strategiska platser (dörrar, torped, golv och genomföring för växelspak.
* Ny formskuren matta till förarhytten
* Flertalet 12-voltsuttag i såväl bodel som bildel för laddning av telefoner, datorer och kameror.
* Förbättring/optimering av hyllor och skåp för husgeråd.

Står nästan aldrig vid 230 volt, tittar inte på TV och vi klarar oss utmärkt utan locktång, kaffebryggare och aircondition. Fricampar nästan uteslutande och har under vårt första år klarat av ett 40-tal övernattningar jämnt fördelade över hela året. På måndag inleder vi vår första riktiga långresa till Lofoten och det återstår att se om vi fortfarande är nöjda och lyckliga med vår lilla investering efter det. Hoppas att trådskaparen fick lite tips, idéer och inspiration av detta och önskar all lycka till med er bil.
 
Toppen