Sv: Extra bodeslbatteri
Ooo...
Börja med att söka i andra trådar, här finns massor med bra info om batterier. Här finns en massa svar som handlar om beprövad erfarenhet och lika många med vetenskapliga utläggningar. Ibland förståligt, ibland inte.
Min bibel har länge varit skyllermarks.se, välj tips under Båtelprodukter. Där finns bl.a. en film om hur batterier påverkar varandra. Sedan har batterileverantörerna förslag, på sina hemsidor.
Den etablerade expertisen säger att du pga inte resistans etc skall köpa två nya batterier på 95 Ah, gärna från samma tillverkningsserie. Då slits dom lika, ladda lika etc.
Inlägget kunde slutat här men vi är ju många som har andra erfarenheter. I korthet handlar det om att batterier som har en vilospänning på >12,5 mycket väl kan kopplas ihop. Precis som du säger, plus till plus etc. Här har jag oändliga erfarenheter från långseglarvärlden, jorden runt. Vi seglade i Sydamerika i 18 månader utan landström. Nuvarande båt ligger i Grekland med samma batterier sedan sex år. Ett bautabatteri, tre på 115A och två mindre. Allt ihopkopplat och ingen landström. Endast solpaneler och batterierna driver två kylskåp, elektronik mm i den varmaste värme, år efter år... Inte bara för mig utan även för andra.
Mät batteriernas vilospänning någon gång under året. Låt dom vila ett dygn och kassera de som inte klarar 12,5 volt. Viktigare än typen är skötseln. Oavsett reklamen så visar all erfarenhet att batterier inte mår bra av djupurladdningar. Undvik att ligga under 12,3 volt så håller dom mycket längre.
Det korta svaret är alltså: Javisst, det fungerar utmärkt att göra som du föreslog, hälsar Björn.