• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra bodelsbatteri

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Har för avsikt att installera ett bodelsbatteri till. Har ett väl fungerande 110 amp batteri (original 1 år gammalt) men vill ha ett ytterligare. Har monterat 140W solpanel och tänker montera in ett AGM batteri på 95 amp. Är detta ok med tanke på att det då blir två olika batteri eller jag skall kassera ett bra batteri och köpa två 95 amp AGM batteri?? Hur kopplar man ihop dessa för att solpanel och batteriladdning (220volt) skall fungera och utan att det ena batteriet blir utan laddning?? Kopplar man + till + och - till - med grova batterikablar eller det finns bättre grejor??
// Tommy :)

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Extra bodeslbatteri

Nu vet jag inte vilken typ av batteri som 110Ah är.
Är även det ett AGM. Är det AGM kan det vara en kompromisslösning.
Är det ett "vanligt" skulle jag inte chansa

Det ideala är att ha två exakt likadana batterier och då parallell kopplade som du helt riktigt skriver. kablaget behöver inte vara överdrivet kraftigt om de sitter bredvid varandra om du inte har en stor förbrukare kopplad på batteri banken t.ex. en stor inverter. Då går det åt grova grejor om man inte vill få ojämn belastning på batterierna. Sätt gärna en av förbrukarens poler på vardera batteriet i sådana fall.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Ooo...
Börja med att söka i andra trådar, här finns massor med bra info om batterier. Här finns en massa svar som handlar om beprövad erfarenhet och lika många med vetenskapliga utläggningar. Ibland förståligt, ibland inte.

Min bibel har länge varit skyllermarks.se, välj tips under Båtelprodukter. Där finns bl.a. en film om hur batterier påverkar varandra. Sedan har batterileverantörerna förslag, på sina hemsidor.

Den etablerade expertisen säger att du pga inte resistans etc skall köpa två nya batterier på 95 Ah, gärna från samma tillverkningsserie. Då slits dom lika, ladda lika etc.

Inlägget kunde slutat här men vi är ju många som har andra erfarenheter. I korthet handlar det om att batterier som har en vilospänning på >12,5 mycket väl kan kopplas ihop. Precis som du säger, plus till plus etc. Här har jag oändliga erfarenheter från långseglarvärlden, jorden runt. Vi seglade i Sydamerika i 18 månader utan landström. Nuvarande båt ligger i Grekland med samma batterier sedan sex år. Ett bautabatteri, tre på 115A och två mindre. Allt ihopkopplat och ingen landström. Endast solpaneler och batterierna driver två kylskåp, elektronik mm i den varmaste värme, år efter år... Inte bara för mig utan även för andra.

Mät batteriernas vilospänning någon gång under året. Låt dom vila ett dygn och kassera de som inte klarar 12,5 volt. Viktigare än typen är skötseln. Oavsett reklamen så visar all erfarenhet att batterier inte mår bra av djupurladdningar. Undvik att ligga under 12,3 volt så håller dom mycket längre.

Det korta svaret är alltså: Javisst, det fungerar utmärkt att göra som du föreslog, hälsar Björn.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Nu vet jag inte vilken typ av batteri som 110Ah är.
Är även det ett AGM. Är det AGM kan det vara en kompromisslösning.
Är det ett "vanligt" skulle jag inte chansa

Det ideala är att ha två exakt likadana batterier och då parallell kopplade som du helt riktigt skriver. kablaget behöver inte vara överdrivet kraftigt om de sitter bredvid varandra om du inte har en stor förbrukare kopplad på batteri banken t.ex. en stor inverter. Då går det åt grova grejor om man inte vill få ojämn belastning på batterierna. Sätt gärna en av förbrukarens poler på vardera batteriet i sådana fall.

Det är ett vanligt batteri, alltså inte något AGM. Enligt Björn så skulle det gå bra att koppla samman dessa batteri. Jag har sökt i alla trådar, men även denna gyllene guldklimp har en baksida. Det är svårt att hitta i alla trådar om man inte vill sitta vid datorn all sin lediga tid.
// Tommy

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej igen.
Ooh, det blir pannkaka för batterierna har olika laddspänningar... Skall du köpa nytt så är det naturligtvis bäst med likadana batterier.

Men om du har ett friskt på 110Ah, vad händer om du kopplar ihop dom? Absolut inga problem i praktiken. Kolla gärna laddspänning på ca 14,4 vid topp, men det är ju inte så ofta om du använder batterierna... Är du orolig för "kokning" så stäng av laddaren när du inte är aktiv. Hälsar Björn.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Varför inte skaffa en "tvilling" till ditt nuvarande batteri? Om du inte vill det, skaffa i stället ett av motsvarande typ, då får du inga problem med olika egenskaper?

Du är ju klok som en "pudel", så långt tänkte inte jag. Jag tänkte bara på AGM batteri och att dessa är de bästa. Men det är ju klart att det går ju att fixa som du skriver en "tvilling" och det blir förmodligen billigare också. TACK !!:)
// Tommy

sroman

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Jag har precis monterat in ett extra batteri i bodelen.
På bilteama köpte jag en batteriomkoplare och då kan jag kombinera följande.
Batteri 1 eller batteri 1+2 eller batteri 2.
Det innebär att då kan jag ha två olika batterier, men jag får koppla om själv när det ena börjar att bli svagt.
Men det gör att jag har en bra koll på när det är sluttittat på TV.n

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Mycket bra förslag av Montreal! Det gör inget att batterierna har olika ålder, i praktiken, bara de är friska. Glöm inte att se över all förbrukning också, hälsar Björn.

Att batteriernas interna ålder kvittar är fel! Om ni gör sådana påstående som kan skada eller förstöra annans egendom så skulle jag uppskatta källhänvisning till det aktuella påståendet.

Visst kan man göra en sannolikhetsbedömnig vad som är rimligt för ens egna batterier, men att generellt säga att ålder kvittar kan ge fel signal till de som inte är så insatta i ämnet. Det är svårt för en lekman att bedöma konditionen på sitt batteri, därav blir det mer gissningar och förhoppningar som kan kosta pengar...

Jag bifogar här en tidigare länk om batterier som jag gjort i tidigare tråd.
sidan 13 belyser ålder på batterierna. http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf

//Freddy

F

F.d. 53009

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

Var det detta du tänkte på Freddy?

Parallellkoppling
– batterierna ska ha samma nominella spänning.
– batterierna kan ha olika kapaciteter.
– batterierna kan ha olika ålder.
– vid laddning av batterier som är åtskilda med dioder, (batterierna
separaturladdas), måste laddningsspänningen kompenseras för
spänningsfallet över dioderna.
– vid parallellkoppling bibehålls spänningen men ökar (dubblar)
kapaciteten t ex vid parallellkoppling av 2 st 12 V 60 Ah batteri-
er blir spänningen 12 V men kapaciteten blir 120 Ah.

Birger

Toppen